معاون برنامه ريزي و هماهنگي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: موضوع حذف کنکور در اولويت شوراي عالي انقلاب فرهنگي است و مجلس شوراي اسلامي هم در اين زمينه گام هايي را برداشته است و آموزش و پرورش هم عزم جدي براي اين کار دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري صداوسيما ، محمد اسحاقي با حضور در بخش خبري 21 شبکه يک سيما با بيان اينکه شوراي عالي انقلاب فرهنگي با هدف پيشرفت در حوزه علم و فرهنگ ، اصلاح وضعيت دانشگاه ها و توسعه علمي و فرهنگي به وجود آمده است ، افزود: دانشگاه هاي ما توانستند به استقلال کامل دست يابند و توليد علم ما نسبت به پيش از انقلاب اسلامي که کمتر از نيم درصد بود اکنون با داشتن يک درصد جمعيت جهان 2 درصد رشد علمي را داريم .
وي با اشاره به اينکه در حوزه علم ، نقشه جامع علمي و در حوزه فرهنگ ، نقشه مهندسي فرهنگي به تصويب رسيد ، ادامه داد: نقشه مهندسي فرهنگي نقشه جامع فرهنگي کشور است و همه نيازها و اقشار مختلف را مورد توجه قرار داده است.
اسحاقي با تاکيد بر اينکه بايد نقاط قوت را تقويت و نقاط ضعف و نارسايي ها را شناسايي و را رفع کنيم، افزود: اين نقشه جامع با کار مداوم و مستمر و با مشارکت همه نهادها و دستگاه ها ، صاحب نظران و گروه هاي مختلف مردمي، تهيه و تصويب شد و اکنون در معرض اجرايي شدن است.
وي گفت: در اجراي اسناد راهبردي توفيق نسبي داشتيم اما در خصوص نقشه مهندسي فرهنگي گام هاي کندي تري داشتيم .
اسحاقي افزود: اگر بخواهيم فرهنگ و اقتصاد بهتري داشته باشيم و نسل بهتري را تربيت کنيم و آسيب هاي اجتماعي کمتري داشته باشيم بايد در مسير اصلاح فرهنگ پيش برويم.
وي با اشاره به اينکه شتاب رشد علمي ما در سالهاي گذشته زياد بوده است گفت: در سال هاي اخير شتاب رشد علمي ما کند شده است که اجراي نقشه جامع علمي و سرمايه گذاري هاي لازم ، ما را مي تواند به سمت رشد بهتر در مقايسه با کشورهاي منطقه و جهان پيش ببرد و در جايگاه بهتري قرار گيريم .
معاون برنامه ريزي و هماهنگي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: کنکور با وضع فعلي، نظام علمي و تربيتي ما را دچار اختلال جدي کرده است.
اسحاقي افزود: وقتي سد کنکور در مقابل دانش آموز قرار مي گيرد همه اولياي دانش آموزان و مدرسه در مقابل غول کنکور دچار استرس و مسائل فراواني مي شوند.
وي ادامه داد: با وضعيت فعلي ، حتماً بايد نسبت به اصلاح آن اقدام شود و جزو تصميمات کلاني است که در نظام علمي کشور بايد گرفته شود و در نقشه جامع علمي کشور هم به آن تاکيد شده است .
اسحاقي با بيان اينکه کنکور را به طور کلي نمي شود حذف کرد ، افزود: حتماً در برخي از رشته هاي پرطرفدار، مسابقه علمي را همچنان خواهيم داشت.
وي اضافه کرد: روش هايي در سطح جهاني و کشورهاي پيشرفته براي جايگزيني کنکور وجود دارد و نهادهاي مختلف در کشور ما هم در اين زمينه کار کردند امّا هنوز به جمع بندي قابل اتکا نرسيديم.
معاون برنامه ريزي و هماهنگي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: اميدواريم ضمن آسيب شناسي و ارزيابي مسير رفته و تجربه جهاني، جايگزين مناسبي براي اين کار تدوين شود.
وي با بيان اينکه طرح جايگزين ، کفه و سهم آموزش عمومي ، مدرسه و معلم را افزايش مي دهد، افزود: کنکور و کلاس هاي کنکور تبعات منفي را به وجود آورده و مانند دوپينگ علمي است که پس از مدتي ضمن تخريب روح و روان و نظام تربيتي و آموزش، آورده و مانده اي براي دانش آموزان ندارد.
اسحاقي گفت: عزم لازم براي حذف کنکور وجود دارد و با توجه به گزارش هاي کارشناسي و نظرات نهاد هاي مسئول اميدواريم نقشه راه مناسبي براي اصلاح انجام شود.