معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای ارتقای کیفیت آزمونهای علوم پزشکی و همچنین بانک سؤالات این آزمون ها، از نظرات تمامی اعضای هیأت علمی دانشگاهها استفاده میکنیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ باقر لاریجانی با اشاره به اهمیت آزمونهای علوم پزشکی افزود: برگزاری آزمونهای با کیفیت علاوه بر اینکه باعث میشود افراد با صلاحیت علمی و شرایط مناسب وارد دانشگاههای علوم پزشکی شوند، کیفیت آموزش در مقاطع مختلف را نیز مشخص میکند.
وی ادامه داد: سالانه تعداد زیادی آزمون در حوزه علوم پزشکی برگزار میشود، به طوری که در تقویم سال ۹۶ مرکز سنجش آموزش پزشکی ۳۲ آزمون قید شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: حوزه آموزش علوم پزشکی کشور به عنوان متولی تربیت نیروی انسانی حوزه سلامت مسئولیت پاسخگویی به نیازهای جامعه در این حوزه را بر عهده دارد و لازم است آزمونهای علوم پزشکی نیز متناسب با این نیازها طراحی شود.
وی افزود: ارتقای آزمونهای علوم پزشکی موضوعی است که در بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی مورد توجه قرار گرفته است.
لاریجانی استانداردسازی آزمونهای علوم پزشکی را یکی از اقدامات ضروری برای ارتقای نظام آموزش عالی سلامت ذکر کرد و گفت: برای استانداردسازی آزمونها نخستین گامی که باید برداشته شود ایجاد بانک سؤالات آزمونها در تمام مقاطع است.
وی ادامه داد: این کار باید طی مراحل مختلفی اجرایی شود؛ در نخستین مرحله کار طی مکاتبهای از دانشگاههای علوم پزشکی کشور خواسته شده تا با هماهنگی دبیرخانه منطقه آمایشی مربوطه شان و با همکاری اعضای هیأت علمی دانشگاه در تمامی گروهها سؤالاتی را برای درج در بانک سؤال آزمونهای علوم پزشکی آماده کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه زیرساختهای لازم برای ایجاد بانک سؤال آزمونها در مرکز سنجش آموزش پزشکی ایجاد شده است، گفت: در این مرحله از کار، دانشگاهها متناسب با گروههای آموزشی که دارند در تمام مقاطع به طرح سؤال میپردازند.
وی افزود: هدف این است که از ظرفیت تمامی اعضای هیأت علمی دانشگاهها در طراحی سؤالات آزمونهای مختلف استفاده شده و از این طریق از سوالات با کیفیت بیشتری در آزمونهای علوم پزشکی استفاده شود.
لاریجانی گفت: طی فراخوانی که برای ارسال سؤالات به دانشگاهها ارسال شده از ایشان خواسته شده است سؤالات در قالبهای مختلف اعم از چهار گزینه ای، نکات کلیدی KFP، PMP، ایستگاه OSCE طراحی و ارسال شود. فرمهای مربوط به طراحی هر دسته از این سؤالات نیز در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی قرار گرفته است که میتوانند استفاده کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: بانک سؤالات آزمونهای علوم پزشکی در سطوح مختلف فراگیران پزشکی مشتمل بر سؤالات آزمونهای جامع پیش کارورزی، پذیرش دستیاری تخصصی و فوق تخصصی، ارتقاء و گواهینامه و دانشنامه تخصصی، فوق تخصصی طراحی میشود و دانشگاهها نیز میتوانند سؤالات خود را برای تمامی این آزمونها طراحی کنند.
وی تأکید کرد: طراحی سؤالات در دانشگاهها لازم است با دبیرخانه کلان منطقه آمایشی مربوطه صورت گیرد و باید سؤالات در قالب فرمهای قرار گرفته در سایت مرکز سنجش طراحی شود.
لاریجانی گفت: سؤالات ارسالی از دانشگاهها طی مراحل مختلف ارزیابی میشود و تمامی تلاش ما در معاونت آموزشی این است که سؤالاتی استاندارد و با کیفیت بالا در بانک سؤالات آزمونهای تمامی سطوح درج شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در پایان تأکید کرد: طبق روال معمول در این فرایند دانشگاهها باید تدابیری را برای رعایت امنیت سؤالات و محرمانگی آن اتخاذ کرده و سؤالات را به مرکز سنجش آموزش پزشکی ارسال کنند.