رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه پارسال جابجایی مسافر در بخش هوایی کشور ۱۹ درصد رشد داشت، گفت: صنعت هوایی مسیر رقابتی شدن را طی میکند.
وی ادامه داد: دانشکده صنعت هواپیمایی دارای دو بال علمی و حرفه ای گرایی است و باید همزمان با تقویت مباحث علمی، بال حرفه ای خود را تقویت کند.
وی با تاکید بر اینکه وظیفه داریم که برای علم و دانش هزینه کنیم و اگر سیاست گذاری ما درست باشد آینده خوبی پیش روی صنعت خواهد بود، تصریح کرد: در 4 تا 5 سال اخیر دهها شرکت دانش بنیان تشکیل شده و کارهای بزرگی در این شرکت ها صورت گرفته و خوشبختانه این دانش در حال ورود به صنعت هوایی است.
عابدزاده درباره جذب نیروهای انسانی در حال تحصیل به بازار کار صنعت حمل و نقل هوایی، گفت: بازار داخلی ایران بازاری 50 میلیون نفری است و پاسخگوی دانشجویان فارغ التحصیل رشته های مرتبط با صنعت هوانوردی است.
وی افزود: شبکه داخلی در برخی مسیرها قابلیت افزایش چند برابری را دارد به عنوان مثال مسیر پروازی کیش اکنون به 14 نقطه متصل است و قابلیت اتصال به 50 نقطه هوایی کشور را دارد.
وی با اشاره به رفع برخی موانع پیش رو برای ارتقای صنعت حمل و نقل هوایی خاطرنشان کرد: ساختار اقتصادی صنعت حمل و نقل هوایی در گذشته ساختار بیمار گونه ای بود و اجازه شکوفایی استعدادها را نمی داد اما خوشبختانه با آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی زمینه های سرمایه گذاری واقعی در صنعت فراهم شده است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: در کنار فشار تحریم ها که در طول سال های گذشته در سرعت حرکت به سمت توسعه تاثیر گذار بود، ما گرفتار بیماری واپسگرایی بودیم و سرمایه گذاران تمایلی برای ورود به این بخش نداشتند و صنعت هوایی جز صنایع زیان ده به شمار می رفت.
وی اظهار داشت: اما با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در طول 2 سال گذشته، اکنون این بیماری از صنعت خارج شده و به بستر استاندارد بازگشتیم و به طور حتم تحولات شگرفی برای صنعت ایجاد خواهد شد، چرا که تاکنون این ساختار بیمارگونه باعث توقف توسعه صنعت شده بود.
عابدزاده با بیان اینکه صنعت هوایی مسیر رقابتی شدن را طی می کند، افزود: مدل اداره سازمان، خطوط هوایی، فرودگاه ها در حال تغییر است به گونه ای که در سال گذشته شاهد رشد 19 درصدی جابه جایی مسافر در بخش هوایی بودیم.