لازمه مدیریت جامع سوانح ترافیکی پرداختن به هر سه حوزه قبل، حین و پس از صحنه حادثه است اما مرحله پیش بینی و پیشگیری مغفول مانده است.
چکیده نشست پژوهشی:
- 93درصد حمل و نقل ما در جاده هاست. سوانح رانندگی در درجه اول به رشد اقتصادی کشور صدمه می زند.
- 7 درصد از تولید ناخالص ملی ما صرف هزینه های سوانح رانندگی می شود
- لازمه مدیریت جامع سوانح ترافیکی پرداختن به هر سه حوزه قبل، حین و پس از صحنه حادثه است اما مرحله پیش بینی و پیشگیری مغفول مانده است.
- در حال حاضر پلیس، به عنوان مدیر صحنه تصادف، اختیارات لازم را برای برخورد با سازمانهای دیگری که دیر به صحنه تصادف میرسند، ندارد
-نبود هماهنگی بین دستگاه ها و نقشه راه، بودجه و برنامه از مهم ترین مشکلات مدیریت صحنه تصادفات است.
- نظام جامع سلامت در موضوع پس از حادثه برای توانبخشی و بازیابی معلولان سوانح رانندگی برنامهای ندارد.
- در سال 95 نسبت به سال 84 تعداد کشته های تصادفات 6/ 42 درصد کاهش داشته اما تعداد مصدومان 4/ 21 درصد افزایش یافته است.
- هدف گذاری ما باید در راستای کاهش مصدومیت در صحنه تصادفات باشد
- واکنش به موقع منوط به اطلاع به موقع از وقوع حادثه ، آمایش و استقرار درست دستگاه های امدادی، آموزش و تمرین و مانور مرتب و چک کردن وظایف و هماهنگی عوامل است
-نبود مدیریت واحد موجب ، اتلاف زمان و هزینه فوقالعاده و بهرهوری پایین نیروها و افزایش خسارات جانی و مالی شده است.
پژوهش خبری: منظور از مدیریت صحنه تصادف چیست؟
سردار موسی امیری، جانشین فرماندهی ناجا و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین: منظور از مدیریت صحنه تصادف، انجام مجموعه اقداماتی منظم، برنامه ریزی شده و هماهنگ از سوی ارگانها، سازمانها و دستگاههای مسئول، جهت کاهش آثار زیانبار جانی و مالی تصادف و افزایش ایمنی کاربران جاده، قربانیان و پشتیبانان حادثه است. دلیل بسیاری از کاستیهای ما این است که به عناصر مدیریت درست توجه نکردهایم.
آمار پیامدهای تلفات انسانی
سالیانه یک میلیون و 200 هزار نفر در سراسر جهان بر اثر تصادفات رانندگی کشته و 50 میلیون نفر مجروح می شوند. در ایران میزان کشته های حوادث رانندگی در سال 95 به 15932 نفر و تعداد مصدومین به 333066 نفر رسیده است. در سال 95 نسبت به سال 84 تعداد کشته های تصادفات 6/ 42 درصدکاهش داشته اما تعداد مصدومان در همین مدت 4 /21 درصد افزایش یافته است. اما در شش ماهه نخست سال 96 فقط دو درصد کاهش تلفات داشته ایم. یعنی ما آسیب پذیرتر شدهایم.
در یک سال 333 هزار نفر در صحنه تصادفات مجروح و 25 درصد اینها معلول طولانی مدت می شوند. قریب 16 هزار نفر سالیانه در سوانح رانندگی کشته می شوند که آثار روانی و اقتصادی و اجتماعی از دست رفتن افراد مولد و پدران و فرزندان تنها مانده برای خانواده و جامعه بسیار زیاد است و ما از اینها غافلیم.
از 120 هزار تخت بیمارستانی موجود در کشور 40 درصد انها در اشغال مصدومین تصادفات است. هر مجروح تصادفات به طور متوسط 4 تا 5 روز بستری نیاز دارد که هزینه هر شبانه روز آن بیش از یک میلیون تومان است. منطق حکم میکند که به پیشگیری بیش از درمان بپردازیم.
حتی در بهترین شرایط، دستیابی به نقطه صفر وقوع تصادفات غیر ممکن است، بنابراین هدفگذاری ما باید در راستای کاهش مصدومیت در صحنه تصادفات باشد و اینکه اگر حادثهای رخ داد انسان کمتر صدمه ببیند.
پژوهش خبری:کاستیهای کنونی در مدیریت صحنه تصادفات چیست؟
ـ دکتر محمد رضا احدی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی؛ کاستیهای کنونی در مدیریت صحنه تصادفات را چنین برمیشمرد:
کلام آخر
گرچه مدیریت صحنه تصادف یکی از حلقههای مدیریت جامع سوانح ترافیکی را تشکیل میدهد و اهمیت به سزایی در کاهش تلفات و خسارتهای ناشی از سوانح ترافیکی دارد به دلایل متعددی که مطرح شد خود دچار نوعی بحران مدیریت است و به رغم همه تلاشهایی که در صحنه اتفاق می افتد به نوعی خود منجر به ائتلاف وقت و هزینه و سرمایههای مالی و انسانی میشود. به نظر میرسد رفع خلاهای قانونی و نظارتی برای ارتقای سطح هماهنگی و پاسخگویی دستگاههای متولی اهمیت شایان توجهی دارد و ایجاد یک پست فرماندهی در حوادث در هنگام وقوع بسیار مهم است تا دستور اصلی را فرمانده اصلی سانحه صادر کند و همه عوامل ملزم به تبعیت باشند. فرماندهی صحنه حادثه یک کار تیمی و هماهنگ است و بدون این هماهنگی موثر نخواهد بود و در کاهش تلفات مالی و زمان و ... موثر خواهد بود. با این همه نباید از امر مهم پیشگیری و تمهیدات قبل از وقوع غافل بود.
پژوهش خبری // پژوهشگر: فریفته هدایتی