مرحله نخست طرح توسعه بندر و اسکله شهید بهشتی چابهار با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.
مرحله نخست توسعه بندر شهید بهشتی چابهار قبل از سال 86 توسط 7 مشاور بینالمللی شروع شد که تاکنون در روند اجرای آن یک هزار و 650 متر موج شکن با هزینه 50 میلیون دلار، بیش از 5 کیلومتر دایکگذاری جهت 203 هکتار استحصال از دریا، 15 میلیون مترمکعب لایروبی با هزینه 150 میلیون دلار و ایجاد حوضچه با آبخور 16 و نیم متر در روند آن انجام شده که در پی آن کشتیهای بزرگ میتوانند عملیات تخلیه و بارگیری را انجام دهند.
در قالب این طرح در بندر چابهار هزار و 700 متر اسکله جدید در قالب 3 اسکله کالاهای عمومی و 2 اسکله کانتینری ایجاد شده است که با بهرهبرداری از این اسکلهها در مجموع ظرفیت بندر از 2 و نیم میلیون تن به 8 و نیم میلیون تن رسیده است و در صورت مهیا شدن زیرساختهای پسکرانهای ظرفیت بندر به 15 میلیون تن خواهد رسید.
در مرحله نخست توسعه بندر شهید بهشتی چابهار یک میلیارد دلار سرمایهگذاری شده است که 300 میلیون دلار از منابع داخلی سازمان بنادر، 403 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی و 235 میلیون دلار آن هم توسط هندیها است.
بندر چابهار با توجه به موقعیت خاص خود به لنگرگاه و توقفگاه بخش خصوصی تبدیل شده به نحوی که بیش از 40 شرکت متقاضی سرمایهگذاری در بندر چابهار هستند و تاکنون بخش خصوصی 3 هزار و 200 میلیارد تومان در بندر سرمایهگذاری کرده است.
کوتاه بودن مسافت دریایی، خارج بودن از منطقه بحرانی خلیج فارس و دارا بودن پسکرانهای با بیش از 300 میلیون نفر در 7 کشور محصور در خشکی منطقه از ویژگیهای بندر چابهار است و این شرایط بندر اقیانوسی چابهار را به بهترین مسیر برای ترانزیت، ترانشیب، صادرات و واردات به کشورهای CiS، شرق آفریقا و همچنین شاخ آفریقا تبدیل کرده است.
بندر چابهار باید در گردونه رقابت با سایر بنادر وارد شود و قیمت تمام شده کالاها نسبت به سایر بنادر کاهش یابد و همچنین کل شهرستان چابهار تبدیل به منطقه ویژه اقتصادی یا منطقه آزاد شود.
با بهره برداری از این بندر ، کالاها در زمان کوتاهتر و با قیمتی مناسبتر در اختیار کشورهای همسایه قرار می گیرد
رییس جمهور پس از بهرهبرداری از فاز اول طرح توسعه بندر بین المللی شهید بهشتی چابهار تصریح کرد: کریدور شمال - جنوب برای منطقه و جهان بسیار حائز اهمیت است و امروز خوشحالیم که اولین فاز آن به بهرهبرداری رسیده و امیدواریم هر چه سریعتر بتوانیم فازهای بعدی را احداث و ظرفیت نهایی این بندر را بیش از پیش افزایش دهیم.
آقای روحانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران ، بهرهبرداری از اولین فاز بندر مهم تجاری و بینالمللی چابهار را یک روز مبارک و تاریخی دانست و اظهارداشت: این بندر موقعیت و جایگاه ویژهای دارد که میتواند کریدور شمال – جنوب را در یک مسیر کوتاهی قرار داده و آن را به اقیانوس متصل کند.
وی با اشاره به اینکه کریدورهای دیگر بینالمللی جنوب - شمال، به خلیج فارس منتهی میشود و این کریدور به لحاظ اینکه به اقیانوس متصل میشود، حائز اهمیت است، افزود: این کریدور و بهرهبرداری از این بندر اهمیت ویژه اقتصادی دارد، چرا که باعث میشود کالاها در زمان کوتاهتر و با قیمتی مناسبتر در اختیار کشورهای همسایه قرار گیرد.
رییس جمهور اظهارداشت: کشورهای همسایه در شرق کشورمان مانند افغانستان و همسایگان شمالی ما در آسیای میانه به واسطه این کریدور به جنوب ایران و آبهای آزاد و اقیانوس متصل میشوند و این از لحاظ سیاسی برای ما اهمیت داشته و روابط ما را با کشورهای شرقی، شمالی و حتی اروپایی در آینده توسعه خواهد داد.
آقای روحانی با اشاره به اینکه بهرهبرداری از این بندر در مجموع برای استان سیستان و بلوچستان نیز حائز اهمیت است، گفت: اتصال راهآهن سراسری به چابهار نیز میتواند موقعیت ممتازتری را برای این منطقه ایجاد کند.
وی ادامه داد: در طراحی این بندر، پنج پست اسکله به بهرهبرداری میرسد و بیش از 200 هکتار زمین استحصال شده که میتواند برای مردم این استان اشتغالزایی ایجاد کند و هم میتواند ارتباط ایران با دیگر کشورها را نزدیکتر کند.