مدیر کل مناطق ویژه بندری و سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی از اصلاح تبصره ۵ ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات خبر داد.
وی افزود: برای تسهیل در ارائه خدمات، رفع موانع و مشکلات صاحبان کالا، پیشنهاد اصلاح تبصره مذکور با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک جمهوری اسلامی ایران، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و وزارت صنعت و معدن و تجارت تهیه ودر هیئت دولت تصویب شد.
مدیر کل مناطق ویژه بندری و سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: با تصویب اصلاحیه فوق در هیئت دولت، در هنگامی که قبض انبارکالا مورد تفکیک، تجمیع و یا معامله قرار نگرفته باشد و حداکثر تا شش ماه از تاریخ ورود به کشوردر گمرک اظهار شود.
وی افزود: در این صورت زمان ورود کالا به قلمرو گمرکی از تاریخ ورود کالا به کشور محسوب می شود. برای این منظور ثبت این قبیل اطلاعات در قبض انبار صادره و تغییرات آن از سوی سازمان منطقه، در سامانه گمرکی الزامی است.
افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار با یک میلیون دلار سرمایه گذاری
فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار، یکشنبه ۱۲ آذر با حضور رئیس جمهوری و وزیر راه وشهرسازی افتتاح میشود.
محمد راستاد در نشست خبری سازمان بنادر گفت: فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار که هماکنون به عنوان بندر تجاری بینالمللی چابهار شناخته میشود، یکشنبه ۱۲ آذرماه با حضور حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیسجمهوری ایران و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و همچنین مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افتتاح میشود.
بر اساس اطلاعات رسمی منتشرشده بندر شهید بهشتی چابهار قرار است در ۵ فاز و با ظرفیت ۸۵ میلیون تن بار تکمیل شود. هماکنون نیز فاز نخست آن با یک میلیارد دلار سرمایه گذاری به پایان رسیده است که برای احداث این فاز، ۲۰۳ هکتار زمین استحصال شده است.
در سال ۱۳۵۲ طرح جامع تاسیس بندر چابهار مطرح و قراردادهای تاسیس با پیمانکار مربوطه منعقد شد و پس از انقلاب اسلامی به دلیل کمبود منابع مالی بخشی از طرح به تعویق افتاد و بخشی از طرح شامل اسکله نصب سریع و موج شکن آغاز و به انجام رسید.
بندر چابهار با مختصاب ۶۰ درجه و ۳۷ دقیقه طول شرقی و ۲۵ درجه و ۱۷ دقیقه عرض شمالی واقع در جنوب ایران و در شمال دریای عمان واقع شده است. عملیات اجرایی بندر شهید کلانتری که یکی از دو بندر مهم چابهار است از سال ۶۲ به طور جدی آغاز و با تکمیل چهار پست اسکله فلزی در سال ۶۲ عملا به بهره برداری رسید و بندر شهیدبهشتی نیز به عنوان دومین بندر مهم چابهار در سال ۶۱ با توجه به شرایط خاص حاکم بر خلیج فارس (جنگ تحمیلی عراق علیه ایران) و با تاکید دولت بر لزوم داشتن بندر در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس احداث شد. همچنین، بندر شهید بهشتی چابهار در زمان جنگ تحمیلی به دلیل واقع شدن در کرانه دریای عمان و دوری از مرکز بحران نقش مهمی در صادرات ایفا کرد. قرار گرفتن بندرشهیدبهشتی چابهار در یک خلیج، موقعیت بندری ایده آلی را برای توسعه فیزیکی آینده به آن می دهد که بسیاری از بنادر دنیا دارای این حسن نیستند.