معاون اقتصادی و بازرگانی مرکز ملی فرش ایران از صدور 180 میلیون دلاری فرش دستباف در هفت ماه امسال در کشور خبر داد.
وی همچنین اظهار کرد : ارزش صادرات فرش دستباف کشور در سال 1394 برابر 290 میلیون دلار بود که پارسال به 359 میلیون دلار افزایش یافت.
معاون اقتصادی و بازرگانی مرکز ملی فرش ایران گفت: صادرات فرش دستباف سال 95 به نسبت سال 94 از حیث وزنی 13 درصد و به لحاظ ارزشی 23 درصد رشد نشان می دهد.
وی در ادامه با بیان اینکه این کالای سنتی از شهرت جهانی
بسیار زیادی برخوردار است، افزود: هنر ایرانی در بسیاری از کشورها بافرش دستباف معرفی شده است.
فرشچی موحد اظهارداشت: تولید فرش نسبت به دیگر صنایع برغم ارزش افزوده بالایی که دارد سرمایه کمتری را طلب می کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بحث استراتژی های حوزه بازاریابی برپایه سند راهبردی فرش دستبافت شش محور اساسی از قبیل نفوذ در بازارهای خارجی جدید فرش دستباف، تسهیل تبادل اطلاعات بازار در زنجیره ارزش فرش دستباف، توسعه نام و نشان تجاری ملی پرشین کارپت، تقویت و توسعه تقاضای بازار داخلی، حفظ و توسعه بازارهای خارجی موجود فرش دستباف و تبلیغ و ترویج ویژگی های متمایز هنری، فرهنگی و تاریخی فرش دستباف دنبال می شود.
معاون اقتصادی و بازرگانی مرکز ملی فرش با اشاره به اینکه هنر – صنعت فرش دستباف ایران قدمت سه هزار ساله دارد، افزود: این کالا به لحاظ اقتصادی ویژگی های منحصر بفردی دارد که در اقتصاد مقاومتی بسیار حائز اهمیت است.
وی در مورد اشتغال هنر – صنعت فرش نیز اظهار داشت : برای ایجاد یک شغل در بخش خدمات 80 تا 150 میلیون تومان، در بخش صنعت 150 تا 250 میلیون تومان و در صنعت پتروشیمی 600 میلیون تومان اعتبار نیاز است.
فرشچی موحد یادآور شد : این میزان سرمایه گذاری برای ایجاد یک شغل در هنر – صنعت فرش دستباف بسیار پایین است.