معاون وزیر صنعت لازمه حضور خودروسازان ایرانی در بازارهای جهانی را توجه ویژه به تحقیق و توسعه اعلام کرد و گفت: همه ۶ قرارداد خودرویی تنظیم شده در پسابرجام با توجه ویژه به این مهم تنظیم شده است.
وی که رییس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) است، تاکید کرد: درهای کشور به طور کامل به روی خودروهای خارجی باز نشده است و محدودیت هایی در این راستا قائل شده ایم. «به همه شرکت های صاحب برند مورد تایید خارجی که حضور در بازار ایران را خواستارند خوش آمد می گوییم اما اگر فقط به دنبال صادرات باشند برایشان محدودیت قائل می شویم».
وی یادآوری کرد: برای خودروهایی که بتازگی پیش فروش شده و محصول مشترک با خارجی ها هستند، بیش از 16 هزار تقاضا در نیم ساعت ارایه شد؛ بنابراین اگر همه کمک کنیم و باور داشته باشیم، خودروساز می شویم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: همه قراردادهای منعقد شده با خارجی ها با شرط داخلی سازی 40 درصدی آغاز شده است و حداکثر در سه سال به 70 یا 80 درصد داخلی سازی می رسند اما قطعه سازان کشور نیز باید متناسب با قراردادها توسعه یابند.
وی تصریح کرد: سرمایه گذاری ما در صنعت قطعه سازی بویژه در زمینه نیروی انسانی و فناوری در سال های گذشته اندک بوده و جای کار بسیار دارد.
معظمی یادآوری کرد: در آن قراردادها تاکید شده است 60 شرکت قطعه سازی ایرانی از جانب شرکت خارجی ارتقا یابند و محصولات تولیدی شان در بازار جهانی قابل رقابت باشد.
به گفته وی، وزارت صنعت، معدن و تجارت بر مقوله کیفیت تاکید ویژه ای دارد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره قرارداد نفتی شرکت توتال تصریح کرد: تا امروز توتال در قرارداد خود با شرکت نفت ایران هیچ تغییری نداده است.
وی تاکید کرد: باید خارجی ها را به حضور در ایران تشویق کنیم و کاری کنیم احساس ناامنی و ترس نکنند.
در دومین نمایشگاه بین المللی خودرو تهران نمایندگان شرکت های خودرویی از کشورهایی نظیر آلمان، فرانسه، چین، هند، اتریش، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، انگلیس، اسپانیا، ایتالیا، تایوان و ... در کنار شرکت ها و خودروسازان ایرانی به عرضه و ارائه تولیدات خود پرداخته اند.
این نمایشگاه در فضایی به وسعت 6 هزار و 500 مترمربع در نمایشگاه شهر آفتاب از فردا (دوشنبه) تا جمعه (دهم آذر) از ساعت 10 تا 18 پذیرای علاقه مندان است.