معاون برنامه ریزی مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: اگر فرودگاه بم نبود، 8000 انسان دیگر هم کشته می شدند و فاجعه بم رقم می خورد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، حمیدرضا سیدی در افتتاحیه کارگاه «گارد» گفت: اتفاقات و حوادث زلزله مهیب شهر بم تلنگری برای تفکر بیشتر و توجه به وظیفه سازمانی، اخلاقی و انسانی و پایش مستمر محیط زندگی خود بود.
وی ادامه داد: شهر کهن بم با ارگی تاریخی و قدمت بیش از 2500 سال،در ساعت 5:28 سحرگاه پنجم دی ماه 1382 طی 14 ثانیه فاجعه ای بزرگ بیش از 30 هزار نفر از جمعیت حدود صد هزار نفری بم را کشت و حدود 20 هزار نفر را مجروح کرد که حدود 10 هزار نفر از آنها در حالی که تنها جاده یک خطه بم به کرمان به علت ترافیک سنگین بسته شده بود، از طریق فرودگاه بم به شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، یزد و غیره اعزام شدند.
وی گفت: شدت این زمین لرزه که دارای خصوصیات منحصر به فردی بود بیش از 120 هزار نفر را در شهرهای بم و بروات و روستاهای اطراف بی خانمان کرد.
وی ادامه داد: این زلزله که مدت زمان آن بیش از دو برابر زمین لرزه های معمول بود، دارای مولفه های مختلف وهم به صورت عمودی، افقی و دورانی بود که به علت زمان طولانی باعث پیچش بسیاری از سازه های فلزی و بتنی شد و فونداسیون های چند ده تنی شبکه برق سراسری نیروگاه را حدود 80 سانتی متر به هوا پرتاب کرد.
معاون برنامه ریزی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اظهار کرد: در 27 دی ماه 1378 آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله (استاندارد 2800) ازجانب متخصصان مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن تدوین و به تصویب هیئت وزیران رسیده بود.
وی افزود: دراین آیین نامه، شهر بم در ردیف شهرهای باخطر نسبی زلزله ذکر شده بود که سرپل ذهاب نیز با میزان خطر زیاد یاد شده و شهر تهران و کرج نیز با خطر نسبی زلزله خیلی زیاد مواجه هستند که جای تامل دارد.
سیدی تاکید کرد: با توجه به شرایط و گستردگی کشور باید دست کم پنج مرکز هماهنگی مدیریت بحران در پنج نقطه کشور تشکیل شود و پنج تیم واکنش سریع با ساختار شبکه ای گسترده راه اندازی کنیم تا همه شهرها و روستاها را پوشش دهد.