رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه برای تولید نیوجرسیها باید علاوه بر توانمندی بتن، دوام و زیبایی را مورد توجه قرار داد، گفت: محققان کشور در دانشگاه تهران نیز به بتنی با مقاومت ۳۵۰ مگاپاسکال دست یافتهاند.
وی با اشاره به افزایش دو برابری جمعیت جهان و 27 برابری تولید سیمان از سال 1950 میلادی افزود: این ارقام بیانگر آن است که سیمان بهطور تقریبی توانسته تمام نیازهای سازهای و دوام را در دسترس مردم قرار دهد.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بابیان اینکه جهان به ساختمانهایی با عمر 300 سال و تولید بتن با مقاومت 700 مگاپاسکال دست یافته است، گفت: محققان کشور در دانشگاه تهران نیز به بتنی با مقاومت 350 مگاپاسکال دست یافتهاند.
وی یکی از موارد موردتوجه در راه سازی طی سالهای اخیر را استفاده از رویههای بتنی بیان کرد و گفت: علاوه بر رویههای بتنی میتوان با استفاده از ظرفیت مناسب بتون در داخل کشور برای حفاظهای بتنی و نیوجرسی نیز از این محصول استفاده کرد که به صورت پیشساخته و شکلهای گوناگون وجود دارد.
شکرچی زاده تأکید کرد: توانمندی بتن، دوام و زیبایی لازم نیز باید در ساخت و تولید حفاظهای ایمنی و نیوجرسی مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه مسئله دوام در حفاظهای بتنی موردتوجه قرار نگرفته است، گفت: این حفاظها زیر بار مکانیکی قرار نمیگیرد و همین مسئله باعث شده که پس از مستهلک یا تخریب شدن نیوجرسی به سادگی با دیگری جایگزین شود.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: امروز میتوان با استفاده از مشاوران مجرب محصولی با عمر 15 تا 20 سال تولید کرد که علاوه بر داشتن توجیه اقتصادی از تخریب محیطزیست نیز جلوگیری کند.
وی با اشاره به زیان های زیستمحیطی تولید سیمان تصریح کرد : با توجه به اینکه 75 درصد جسم بتون را سنگدانه تشکیل میدهد و این سنگدانهها از بستر رودخانهها تأمین میشود، بسیاری از سیلهای ویرانگر به دلیل برداشت بیرویه شن و ماسه از بستر رودخانههاست.
شکرچی زاده همچنین یادآور شد: با آزمایش نیوجرسیهای مختلف به نتایجی دستیافتیم که در برخی از آنها نسبت آب به سیمان به 7 درصد رسیده است و این یک فاجعه تلقی میشود، زیرا بتن به حداقل مقاومت رسیده و اکثر منافذ مویه به هم متصلاند و هیچ منفذی وجود ندارد.
وی از آمادگی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای ارائه خدمات مشاوره به تولیدکنندگان حفاظهای بتنی راه و نیوجرسی خبر داد و گفت: خوشبختانه حضور شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل و سازمان راهداری، حملونقل جادهای و همچنین اعتقاد کارخانههای تولیدی برای ارتقا کیفی و دوام حفاظهای بتنی راه بسیار جدی است.