دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: در بازدیدی که کارگروه تخصصی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از سه منطقه ۹،۱۰ و ۱۱ داشت، پروژههای اولویت دار این مناطق برای بودجه ریزی عملیاتی با هدف کاهش ترافیکی مشخص شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری شهرداری تهران، محمدعلی کرونی افزود: طبق برنامه ریزیهای انجام شده این هفته نیز اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بازدیدی از پروژههای عمرانی با رویکرد ترافیکی در مناطق ۹،۱۰ و ۱۱ شهر تهران انجام دادند.
وی با بیان اینکه این بازدیدها در راستای برنامه ریزی کمیسیون در جهت بررسی پروژههای اولویت دار مناطق در جهت تامین بودجه و تعیین ردیفهای بودجه پروژههای عمرانی و حمل و نقل عمومی اولویت دار در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در حال برگزاری است؛ ادامه داد: در مجموع میتوان گفت: هدف کمیسیون بودجه ریزی عملیاتی است که در گام اول تعیین پروژههای اولویت دار شهر تهران با هدف گشایش گرههای ترافیکی در مناطق ۲۲ گانه پایتخت است.
وی با اشاره به پروژه احداث زیرگذر استاد معین به عنوان یکی از پروژههای اولویت دار منطقه ۹ یادآور شد: متاسفانه شاهد این مساله بودیم که پروژه زیرگذر استاد معین به دلیل وجود معارضان تاسیساتی زیادی که داشت؛ عملیات عمرانی آن از مدتها پیش متوقف شده است.
کرونی با بیان اینکه مهندس مشاور پیشنهاد ادامه احداث این پروژه را به صورت یک تونل شهری مطرح کردند؛ گفت: هم اکنون کارهای مطالعاتی این پیشنهاد در سازمان فنی و مهندسی در حال انجام است. اما مساله قابل توجه در این پروژه این است که به دلیل راه اندازی یک کارگاه عمرانی در ابتدای خیابان استاد معین بار ترافیکی را در این خیابان و معابراطراف بیشتر شده است.
به گفته دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران؛ یکی دیگر از طرحهای اولویت دار منطقه ۹ امتداد بزرگراه یادگار امام و اتصال آن به بزرگراه فتح است که این پروژه نیز به دلیل وجود سولههای سازمان آموزش و پرورش استان تهران در محدوده پادگان جی مدت زیادی است که متوقف شده است.
وی با بیان اینکه توقف این پروژه نیز گره ترافیکی بین مناطق ۹ و ۱۰ را بیشتر کرده است؛ افزود: مشکل اصلی شهرداری در تکمیل این پروژه عدم همکاری سازمان آموزش و پرورش در واگذاری سولههای خود به نفع شهر تهران است. به همین دلیل لازم است که شورای شهر تهران طی برگزاری جلساتی با این سازمان مشکل را حل کند.
کرونی با تاکید بر اینکه مشکل تامین اعتبار یکی دیگر از دلایل توقف این پروژه است؛ ادامه داد: در حال حاضر آموزش و پرورش اعلام کرده که این سولهها را در قبال دریافت نقدی و به قیمت روز به شهرداری تهران واگذار میکند این در حالی است که در شرایط کنونی شهرداری تهران برایش مقدور نیست تا پیشنهاد سازمان آموزش و پرورش را قبول کند.
به گفته وی؛ در شرایط کنونی، شهرداری تهران میتواند در قبال واگذاری این زمینها زمینهای دیگری را به این سازمان معاوضه کند که البته سازمان آموزش و پرورش با این پیشنهاد شهرداری موافقت نکرده است.
دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران به بازدید کارگروه تخصصی کمیسیون از پروژههای ترافیکی منطقه ۱۱ نیز اشاره کرد و گفت: گرههای ترافیکی دو میدان راه آهن و انقلاب در جریان این بازدید بررسی شد. عمده ترافیک این دو میدان به دلیل وجود ایستگاه تاکسی و اتوبوس هاست.
به گفته وی؛ این مشکل نیز به دلیل عدم هماهنگی بین دو سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی با مناطق ایجاد شده است. به عنوان مثال شهرداری منطقه حاضر است تا با ایجاد یک پایانه برای خطوط تاکسیرانی در میدان راه آهن مشکل خطوط تاکسیرانی را در این منطقه حل کند. حتی طرحی نیز پیشنهاد شد تا پایانه خط ۷ اتوبوسهای تندرو نیز به بوستان ولایت منتقل شود، اما اتوبوسرانی این پیشنهاد را نمیپذیرد. این در حالی است که کاهش بار ترافیکی این دو میدان هزینه زیادی برای شهرداری تهران ندارد و به یک هماهنگی بین سازمانی نیاز دارد.
کرونی درباره مشکل کندرو اتوبان نواب نیز توضیح داد: در حال حاضر بخشی از کندرو این بزرگراه برای ساخت هواکشهای خط ۷ مترو در اختیار پیمانکار این خط قرار دارد. با توجه به اینکه زمینی که برای ساخت هواکشها اختصاص داده شده در مقابل واحدهای تجاری کنار این بزرگراه قرار دارد، باعث اعتراض کسبه به این مساله شده است. در ابتدا باید مشکل ساخت هواکشهای این خط حل شود و در گام بعدی برای معابر منتهی به این بزرگراه که از گذشته مسدود شده اند دسترسی محلی داشته باشند.