این روزها که فعالان والیبال ایران درگیر لیگ باشگاهی هستند آنچه که بیشتر به چشم می آید بی نظمی ها و مسببان هستند.
طبق علم مدیریت اقتصادی یکی از راه های رسیدن به اهداف مالی تکرار لفظی یک برند و مارک برای مردم است حال راه ها و علل این تکرار اهمیت چندانی ندارد.
در حال حاضر سیاست برخی فعالان اقتصادی در والیبال و مسابقات لیگ برتر بی انضباطی است! به طوری که برخی از آن ها حتی تا 24 ساعت قبل از آغاز مسابقات تکلیف حضورشان در این رقابت ها را مشخص نکرده بودند یا حالا که حدود 6 هفته از این پیکارها می گذرد و اواسط نیم فصل نخست هستیم از انحلال صحبت به میان آورده اند.
بی نظمی و رعایت نکردن قوانین آیین نامه لیگ توسط باشگاه ها و تیم ها باعث شده تا فعالان رسانه ای ناخواسته برای پوشش خبری و انجام رسالت خود به سمت آن ها گرایش پیدا کنند و همین موضوع نام برند مورد نظر را به سرتیتر رسانه ها تبدیل کرده است و هم اکنون شاهدیم که از باشگاه های منضبط که هزینه های سنگین برای تیمداری در والیبال کرده اند جز اعلام نتیجه بازی در پایان هر هفته خبر دیگری کار نمی شود.
این موضوع و رفتار کم کم به یک رفتار خاص ورزشکاران تبدیل شده است چرا که شاهدیم برخی ها که می خواهند خود را در والیبال مطرح کند دست به حاشیه سازی می زنند و به نوعی با انجام حرکات غیراخلاقی خود را سوژه روز برای مدتی تبدیل می کنند.
سیاست حاشیه سازی برای برندسازی چندی است که در ورزش ایران به خصوص والیبال شیوع پیدا کرده، همین موضوع روحیه حرفه ای و اخلاق در ورزش را زیر سوال برده و می برد، اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند به طور حتم در آینده ای نه چندان دور باانضباط ها از گردونه مسابقات خارج خواهند شد چرا که آن ها فرصت دیده شدن در کنار بی انضباط ها و حاشیه سازان را پیدا نمی کنند.
بهتر است در این شرایط سازمان لیگ فدراسیون که از اخبار و اتفاقات ریز تیم ها باخبر است با مسئولان و عوامل به وجود آورنده این بی نظمی ها برخورد جدی کند،حتی اگر فرض بر این گرفته شود که در به وجود آمدن مشکلات هیچ نیروی حاشیه سازی دخیل نیست پس باید ضمانت اجرایی قوانین آیین نامه تا حدی بالا باشد که به عنوان بازدارنده ای جدی برای حاشیه سازان قرار بگیرد. در این اوضاع و احوال فعالان رسانه ای هم می توانند هوشیارانه تر به موارد بپردازند تا جایگاهشان مورد سوء استفاده قرار نگیرد.
یادداشت: انسیه ورزنده