حضور مهندسان ناظر، مجری ذی صلاح و نظارت سازمان نظام مهندسی از علل کاهش حوادث گودبرداری در ۲ سال اخیر است.
در دو سال اخیر که شاهد کاهش حوادث ساختمانی هستیم ، گودبرداری های غیر اصولی که شرایط پیرامون و خاک را مورد بررسی قرار نداده اند و با حضور مجری ذیصلاح اقدام به گودبرداری نکردند ، از سوی سازمان نظام مهندسی متوقف شده است تا اصول ایمنی را رعایت کنند.
شهر تهران هم به خاطر تامین پارکینگ مورد نیاز و افزایش عمق گودبرداری در سال های گذشته ، امار تلفات مالی و جانی زیادی داشته است.
حوادث گودبرداری و آوار یکی از مهم ترین علل مرگ و میر کارگران ساختمانی و همچنین ریزش ساختمان های فرسوده اطراف محل گودبرداری به شمار می آید و علاوه بر ان برای ساکنان خانه هایی که قرار است در نزدیکی محل سکونتشان گود برداری صورت گیرد نگرانی و دلهره ایجاد می کرد.
آمار خسارت حوادث ساختمانی ناشی از گودبرداری در سال 91 بیش از 60 نفر در شهر تهران بود اما در چند سال اخیر به 3 تا 4 نفر رسیده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران از 200 گود خطرناک در تهران می گویدو می افزاید : از سال 1392 تا امروز در تهران 32 هزار بازدید گودبرداری داشتیم که 2هزار و 100 مورد مربوط به سال 96 است.
وی ادامه داد: 62 درصد کاهش گودبرداری در شهر تهران داشتیم که کمک کرد اتفاقات ناگوار کم شود.
وی تصریح کرد : از دیدگاه ما گودی خطرناک است که عمیق باشد و اصول ایمن سازی و تثبیت در آن به خوبی رعایت نشده باشد.
قربانخانی گفت : در جلسه ای که با شهرداری و شورای شهر داشتیم ، گزارش کامل و مبسوطی از این گودها را ارائه کردیم.
قربانخانی گفت : در این حال ما گزارش فنی هر گودی را که خطرناک باشد به شهرداری می دهیم تا پیگیر آن باشند ولی بقیه پیگیری آن با ما نیست.
مانور های شبانه نظام مهندسی از گودبرداری ها نیز یکی از دلایل اصلی کاهش تلفات است.
حمید رضا خوشدل معاون سازمان نظام مهندسی کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره مانورهای شبانه سازمان نظام مهندسی هم گفت : به دلیل اینکه بسیاری از گودبرداری ها در شب صورت می گیرد ، سازمان نظام مهندسی بازدیدهای شبانه ای دارد که امسال هم 138 درصد میزان بازدیدها افزایش داشته و باعث کاهش حوادث ناشی از گودبرداری شده است.
وی تاکید کرد : تا زمانی که ساختمانها با حضور عوامل دارای صلاحیت ساخته نشود ، گودبرداری ها همچنان خطرناک هستند.
خوشدل با اشاره به اینکه 40 هزار عضو فعال در سازمان نظام مهندسی مشغول ارائه خدمات هستند ، افزود :در 2 سال گذشته بیش از 2 هزار متخلف در حوزه نظام مهندسی به شورای مهندسی معرفی شدند.
با وجود نظارت بر گودبرداری ها اما هستند گودهای رها شده ای که برای مدت زمان هر چند محدود، باعث نفس کشیدن خاک و سست شدن دیواره ها می شوند، در نتیجه احتمال نشست خیابان و بروز حوادث بعدی را افزایش می دهند.
اما باید فکری به حال گودهای رها شده کرد.
گزارش : ناهید خدادادی