نایب رئیس کمیسیون بودجه مجلس با بیان اینکه حمل و نقل ریلی ، سرمایه گذاری ارزشمند برای مملکت است ، گفت : با توسعه حمل و نقل ریلی شاهد رشد همه جانبه اقتصادی و تجاری درمناطق کشور خواهیم بود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، هادی قوامی گفت : یکی از زیرساخت های بسیار مهم شبکه ریلی است که باید تمام مراکز استانها و شهرهای کشور را به این شبکه وصل کنیم تا بتوانیم با کشورهای همسایه هم ارتباط بهتری داشته باشیم.
نایب رئیس کمیسیون بودجه مجلس با بیان اینکه براساس اصل 43 قانون اساسی، باید جلوی اتلاف سرمایه ها گرفته شود،گفت: دربحث ترانزیت که منبع درآمدی بسیارمهمی است سرمایه گذاری در بخش ریلی( مسافری و باری) بهترین سرمایه گذاری است که باید به آن توجه خاصی داشته باشیم.
قوامی تاکید کرد: مهم ترین سرمایه گذاری این است که تمام جاهای ناممکن و با دسترسی سخت را با استفاده از شبکه ریلی ممکن و در دسترس کنیم که این مهم، اهتمام دولت و مجلس و متولیان امر را می طلبد.
وی اضافه کرد: به طورمثال اگر بتوانیم ارتباط با جمعیت یک میلیاردی هند را از طریق چابهار به آسیای میانه متصل کنیم ، مستلزم این است که راه آهن به چابهار،زاهدان، سبزوار و اسفراین برود و از آنجا به آسیای میانه متصل شود که در صورت مهیا شدن این امر هم زمان سفرکوتاه می شود و هم بار مطمئن به مقصد می رسد.
عضو کمیسیون بودجه مجلس با اشاره به ویژگی های راه آهن از حیث اقتصادی وبه دنبال آن استقرار بنگاه ها و خانواده ها اظهار کرد: از1350 هزارمیلیارد تومان نقدینگی کشور 62 درصد دراختیار استان تهران قرار دارد که خلاف اصل 48 قانون اساسی است و این ضعف ماست که نتوانسته ایم هر منطقه ای را به فراخور استعداش رشد دهیم.
وی اضافه کرد: 40 درصد جمعیت کشور در کلانشهرهاست و 16 درصد در تهران ساکن هستند که بدون شک با تکمیل و توسعه راه آهن، به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت ها می توان به رشد اقتصادی و توسعه سایر مناطق هم کمک کرد.
قوامی با بیان اینکه نباید در جامعه گرفتار تمرکز بیش ازحد شویم، خاطرنشان کرد: در تهران روزانه بالای یک و نیم میلیون تقاضای سفر وجود دارد که می توان با برنامه ریزی صحیح بخش زیادی از آن را به شبکه حمل و نقل ریلی منتقل کرد.
وی افزود: با استفاده از شبکه حمل و نقل ریلی مصرف بالای 90 میلیون لیتربنزین و 100 میلیون لیتر گازوییل در کشور به 20 میلیون لیتر کاهش پیدا خواهد کرد و با این مدیریت هزینه می توان ارز به دست آورد و آن را به سرمایه تبدیل کرد.
عضو کمیسیون بودجه مجلس درخاتمه با بیان اینکه حمل و نقل ریلی مطمئن ترین و بهترین زیرساخت است که می تواند توسعه را به ارمغان بیاورد ، گفت : متاسفانه ریل گذاری مناسب در کشور ایجاد نکرده ایم چرا که اگر این اتفاق می افتاد باید در کوتاه ترین زمان ممکن یک نفر در 3 تا 4 ساعت از تهران به شهری مثل مشهد می رفت و با همین مقدار زمان بر می گشت که امیدواریم با تدابیری مثبتی که اندیشیده می شود در آینده شاهد کاهش زمان و زودتر به مقصد رسیدن ها باشیم.
نگاه مثبت مجلس به توسعه راه آهن
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حمل و نقل ریلی از زیر ساخت های مهم توسعه در هر کشوری است، گفت: نگاه ما به توسعه حمل و نقل ریلی بسیار مثبت است.
به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، محمد خدابخشی نماینده الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیش از 5700 کیلومتر خط راه آهن در درست احداث است، افزود: در مجلس شورای اسلامی بخصوص کمیسیون تلفیق برنامه ششم، تلاش کردیم اعتبارات خوبی برای کمک به توسعه حمل و نقل ریلی تصویب شود.
وی با اشاره به اینکه توسعه حمل و نقل ریلی باید در دو زمینه حمل بار و توسعه ترانزیت مد نظر باشد ، اظهار داشت : می توانیم حمل کالاهای کشورهای همسایه را بر عهده بگیریم و درآمد قابل توجهی را از این بخش برای کشور کسب کنیم.
خدابخشی با بیان اینکه این بخش از درآمدها در آینده با برنامه ریزی می تواند جای بخش قابل توجهی از درآمدهای نفتی را بگیرد، خاطرنشان کرد : همچنین این امر موجب صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش بار جاده ها می شود و قیمت نهایی تولید کالا را کاهش می دهد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد نگاه مجلس به حوزه ریلی در بودجه سال 97، تصریح کرد: مجلس درصدد است تا حدی که امکانش باشد به توسعه راه آهن کمک کند و تلاش می کنیم در این بودجه راه آهن به خوبی دیده شود.
وی گفت : کمیسیون برنامه و بودجه نگاه کلانی به این امر و توسعه کشور دارد و نمایندگان عضو آن تنها به پیشرفت راه آهن در حوزه انتخابیه خود فکر نمی کنند بلکه مایل به توسعه آن در سراسر کشور هستند .
نماینده الیگودرز افزود: امیدواریم که وزارت راه و شهر سازی هدف گذاری های مشخص و روشن و منطقی در این زمینه بخصوص در مورد حمل کالا ترانزیتی کشورهای همسایه با راه آهن داشته باشد و با پیشنهاد آنها به مجلس، نه تنها کمیسیون برنامه و بودجه بلکه همه نمایندگان مطمئناً از آن حمایت خواهند کرد.