استاندار آذربایجان شرقی گفت : باید برای کاهش آلودگی هوا هزینه کنیم و تسهیلات لازم را برای تعویض خودروهای فرسوده در اختیار مردم قرار دهیم.
وی گفت : از نظر امنیتی، اقتصادی، اجتماعی کاهش آلایندگی هوا باید در دستور کار جدی دستگاههای اجرایی قرار گیرد.
استاندار خاطرنشان کرد : اولویت دولت در تبریز توسعه مترو است ضمن این که تعطیلی روز پنج شنبه در این کلان شهر باید بررسی شود.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار هم در این نشست با بیان اینکه بخشی از آلودگی تبریز فرا منطقه ای بوده و بخشی از آن هم مربوط به توزیع سوخت غیر استاندار است افزود: مصرف نفت گاز در نیروگاه حرارتی و مصرف سوخت های بدون یورو در خودروهای شهری زیاد بود که کارگروه آلودگی هوای تبریز و استان تشکیل شد و روند موجود اصلاح شد.
شهرتی فر به توزیع بنزین یورو 4 در تبریز اشاره کرد و گفت: باید شعاع توزیع سوخت یورو4 در تبریز افزایش یابد چراکه ورود خودروها از شهرهای اطراف با بنزین بدون یورو باعث افزایش آلودگی هوا می شود.
وی با اشاره به اینکه غیر از توزیع بنزین یورو4، گازوئیل زیر 50 پی پی ام در اتوبوس رانی توزیع می ش
شهرتی فر گفت : با اصلاحات انجام شده در مسیر تردد خودروها در شهر، توقف وسایل نقلیه کاهش یافتو اجرای طرح زوج و فرد برای مرکز شهر غیر ضروری ارزیابی شده بود چراکه با اصلاح مسیرها بخشی از گره ترافیکی برطرف شد.
حمید قاسمی عصر امروز در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهر تبریز، مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا را یادآور شد و اظهار کرد: توپوگرافی خاص، تنوع صنایع آلاینده، توسعه شهر و جمعیت شهری، محصور شدن بین دو کوه عینالی و سهند، خشکسالی و ایجاد کانون های گرد و غبار و تردد بیش از 900 هزار خودرو در سطح شهر تبریز از دلایل عمده آلودگی هوای شهر تبریز است که باید برای تک تک آنها برنامه ریزی و اقدام کرد.
وی با اشاره به سهم آلایندگی هر یک از عوامل موثر گفت: سهم خودروها 72 درصد، صنایع 21 درصد و منابع ساکن و سایرین 7 درصد است که نیازمند تحلیل و بهبود وضعیت موجود است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی هم از فعالیت 9 ایستگاه سنجش آلایندگی هوا در تبریز و پایش لحظه ای آلاینده های این کلان شهر خبر داد و افزود: کیفیت هوای تبریز بین 92 تا 95 بهبود یافت چراکه با تولید بنزین یورو 4 و توزیع آن تعداد روزهای ناسالم تبریز در سال کاهش داشت.
قاسمی با اشاره به اینکه صنایع استان را ملزم به استفاده از فیلترهای مناسب کرده ایم ادامه داد: افزایش توزیع سوخت یورو4، محدود کردن توزیع سوخت مازوت در 30 کیلومتری تبریز و محدودیت استقرار صنایع در این محدوده 30 کیلومتری، الزام نیروگاه ها به استفاده از سوخت گاز به جای مازوت، ارتقای کیفی و بروز رسانی ایستگاه های سنجش آلودگی هوا از جمله اقدامات صورت گرفته در مسیر کاهش آلودگی هوای کلانشهر تبریز است.
مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی استان هم در این نشست از توزیع نفت گاز با کیفیت کمتر از 50 پی پی ام به جای نفت گاز 500 پی پی امی خبر داد و گفت : نیروگاه تبریز هم باید فقط با گاز کار کند و تحویل سوخت مایع به این نیروگاه به شدت کاهش یافته است.
روح اللهی با بیان اینکه سوخت مازوت در شعاع بالاتر از 30 کیلومتر امکان توزیع دارد افزود: توزیع نفت کوره در تبریز در سال های اخیر 70 درصد کاهش یافته است.
وی خاطرنشان کرد : سال گذشته 600 تا 700 هزار لیتر بنزین یورو4 در سال گذشته در تبریز توزیع شد که امسال به 1 میلیون و 200 هزار لیتر می رسد که بیش از تعهد ما است.
مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی استان به میزان کاهش ورود گوگرد به هوای تبریز با جایگزینی سوخت گاز با سوخت های مایع اشاره کرد و گفت: امسال از ورود 694 کیلوگرم گوگرد ازطریق توزیع بنزین یوروچهار ، 15 هزار کیلوگرم گوگرد از طریق جایگزینی نفت کوره با گاز و 6.5 تن گوگرد با تبدیل نفت خانوار به گاز به هوای استان جلوگیری شده است.
رئیس پلیس راهور آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بیش از 65 درصد آلایندگی تبریز مربوط به خودروها است گفت: از 14 هزار تاکسی در تبریز 6 هزار تاکسی فرسوده است و امسال 2 هزار و 500 تاکسی تعویض شد ولی 3 هزار و 500 دستگاه تاکسی فرسوده همچنان در تبریز تردد می کنند.
سرهنگ میکائیلی از تردد بیش از 27 هزار دستگاه حمل و نقل عمومی بار و مسافر در تبریز خبر داد و گفت : با وجود تقویت اتوبوس های شرکت واحد، باید 70 درصد اتوبوس های داخل شهری را تعویض کنیم.
وی اضافه کرد: بیش از 30 درصد آلایندگی خودروها در تبریز مربوط به خودروهای سنگین است که این موضوع نیز باید در اولویت تصمیم گیری ها قرار گیرد.
به گفته این مسئول انتظامی 345 هزار موتور در شهرهای آذربایجان شرقی رفت و آمد می کند و بیش از 145 هزار موتور از این تعداد هم در تبریز تردد دارد که هر موتور معادل 10 خودرو آلایندگی به وجود می آورد.