قائم مقام وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: فاینانس اجازه واردات کالای مصرفی را نمی دهد.
وی گفت: خوشبختانه دولت از فاینانس برای واردات استفاده می کند که این منابع اجازه واردات کالاهای مصرفی را نمی دهد و از منابع فاینانس ناگزیر باید برای واردات کالاهای سرمایه ای، احداث پروژه های زیربنایی استفاده شود ، هر قدر از منابع فاینانس برای واردات استفاده کنیم، جهت گیری آن به سمت واردات کالاهای سرمایه ای و پروژه های زیربنایی خواهد بود.
فخریه کاشان در این حال خاطرنشان کرد: اگر از منابع نقد و نه درازمدت و میان مدت برای واردات تخصیص یابد خود به خود جهت گیری به سمت واردات کالاهای مصرفی سوق می یابد.
این مسئول دولتی ادامه داد : با این رویکرد اصولی در حال حاضر توسعه مناسبات ایران و اروپایی ها به دلیل اینکه منابع واردات به صورت فاینانس تامین می شود امکان تولید و ایجاد ارزش افزوده را برای کشور فراهم می کند.
فخریه کاشان تاکید کرد: بخشی از منابع واردات که در اختیار دولت است باید به گونه ای سیاستگذاری شود که منابع صرف انتقال فناوری و برای اجرای طرح های با فناوری بالا شود.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی درباره کارکرد مراکزی مانند مرکز بازرگانی آلمان نیز گفت: این مراکز می توانند در کنار ارائه اطلاعات درباره نیازهای کشور، سیاست های نظام را نیز منتقل کنند و به واردکنندگان یادآور شوند که سیاست دولت انتقال فناوری، اجرای طرحهای زیربنایی و توسعه ای است و از این رهگذر کمک کنند واردکنندگان به جای تلاش برای ورود کالاهای مصرفی، با سازندگان وارد قراردادهای درازمدت و انتقال تکنولوژی شوند.
وی همچنین درباره تاثیر برجام بر امور بازرگانی کشور گفت : در دوران تحریم بسیاری از شرکتهای کشوری چون آلمان نمی توانستند کالای مورد نیازمان را تامین کنند مثلا در طرح های نیروگاهی یا امور مرتبط با وزارت راه بسیاری از طرحها به اجرا نمی رسید ولی پس از برجام موانع رفع شد و قراردادهایی چون خرید هواپیما، لکوموتیو یا ساخت مشترک لکوموتیو در داخل با آلمانها منعقد شد.
آلمانها در دوران تحریم و نوسانات سیاسی کمتر تحت تاثیر قرار گرفتند
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ذهنیت خوب و مورد احترام ایرانیان از نظم، محصول و وفای به عهد آلمان گفت: آلمانها در دوران تحریم و نوسان های سیاسی کمتر از بقیه تحت تاثیر قرار گرفتند.اصغر فخریه کاشان که در مراسم افتتاح نخستین مرکز بازرگانی آلمان سخن می گفت ، تصریح کرد: در دوران تحریم با همه محدودیت ها ، شرکت های آلمانی مانند زیمنس با ارائه خدمات نیروگاهی و لوفتانزا با تداوم فعالیت پروازی به کار خود ادامه دادند که باید از مقاومت آنها تشکر کرد.
وی ادامه داد: در وزارت راه پس از برجام قراردادهای بزرگی چون خرید ایرباس که محصول مشترک کشورهای اروپایی از جمله آلمان و فرانسه است منعقد شد و امیدوارم با رفتارهای نامتعارف ترامپ، همچنان جاری باقی بماند.
فخریه کاشان به قرارداد وزارت راه و شهرسازی با زیمنس اشاره کرد و با دعوت از شرکت های آلمانی گفت: برای نوسازی سازمان و نظام قدیمی مدیریت راه آهن با دو شرکت آلمانی قراردادی منعقد کرده ایم تا پس از پیاده سازی و اجرا شبکه ریلی کشور طبق استانداردهای بین المللی خدمات رسانی کند.
وی از برنامه ای خبر داد که از یکسال و نیم قبل تاکنون وزارت راه و شهرسازی با اجرای آن تلاش می کند با شفافیت در دسترسی رایگان به اطلاعات مناقصه ها و قیمت های آن شفاف سازی شود تا هم از فساد جلوگیری به عمل آید و هم برندگان مناقصه ها بر اساس آن بتوانند از حقوق خود دفاع کنند.
این مسئول وزارت راه و شهرسازی در ادامه به مرکز بازرگانی آلمان اشاره کرد و گفت : این مرکز باید پاسخگوی نیاز تجار و شرکتهای دو کشور باشد و با ارائه شناختی کامل از توانمندی های دو طرف علاوه بر شکل گیری رابطه، مناسبات را از موردی و مقطعی فعلی به صورت نهادینه، بادوام و تکرارپذیر درآورد.