عباس آخوندی گفت : هرچند توسعه شبکه ریلی از جهت اجتماعی خوب است اما اتصال برخی مراکز استانها به شبکه ریلی توجیه اقتصادی ندارد.
وی افزود: با اجرای طرح های توسعه ای تا پایان سال 96 فقط 10 مرکز استان باقی می ماند که به شبکه ریلی متصل نخواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: این وزارتخانه هم اکنون برای توسعه صنعت ریلی در کشور کاملاً تجهیز شده است و کار مهمی که باید در تنظیم بودجه سال آینده صورت پذیرد تعیین اولویت های توسعه ای حمل و نقل ریلی است.
محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در سازمان برنامه و بودجه هم در این جلسه به وزارت راه و شهرسازی اطمینان داد منابع مالی طرح های راه و شهرسازی از جمله طرح های ریلی را تأمین کند.
طرح اتصال بیرجند به شبکه سراسری راه آهن 270 کیلومتر است و بر اساس اخرین امار اعلام شده از طرف مقامات استان مطالعات این پروژه از دو محور شامل 22 کیلومتر از سمت بیرجند و نیز 51 کیلومتر بین کال شور – گناباد انجام شد و قطعه 51 کیلومتری که کال شور را به گناباد متصل می کند، آماده برگزاری مناقصه است.
براساس اعلام مقامات استانداری خراسان جنوبی این پروژه در سال گذشته 88 میلیارد ریال اعتبار داشته و کسری اعتبار این پروژه در سال های 93 و 94 نیز تامین شده است.
هزینه پروژه 51 کیلومتری کالشور – گناباد، 546 میلیارد ریال و برآورد اعتبار مورد نیاز برای اجرای محور بیرجند به طول 22 کیلومتر نیز 410 میلیارد ریال است.