حدود چهار ماه تا آغاز مهمترین رویداد سینمایی کشور باقی مانده است؛ جشنوارهای که اگر چه تغییرات ساختاری زیادی خواهد داشت، اما بیش از همه نیازمند تغییر در محتوای آثار است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ اوایل شهریور با معرفی ابراهیم داروغه زاده به عنوان دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، فرآیند این جشنواره به طور رسمی آغاز شد.
اواسط مهر بود که آقای حیدریان رئیس سازمان سینمایی و سمعی و بصری، علیرضا رضاداد، علیرضا تابش، حسن خجسته، محمد بزرگنیا و ابراهیم داروغهزاده را به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر منصوب کرد.
تصویب مقررات و شیوه برگزاری جشنواره و بخشهای آن، انتصاب اعضای هیات انتخاب و آیین نامه انتخاب فیلمها، اعضای هیات داوری و آیین نامه داوری آثارو بزرگداشتها و آیینها، تصویب بودجه جشنواره و تامینکنندگان مالی و ارزیابی نقاط قوت و ضعف برگزاری جشنواره در حین برگزاری از وظایف این شوراست.
حدود یک ماه پیش نیز فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر منتشر شد.
بازگشت سیمرغ فیلم کوتاه به جشنواره، کاهش تعداد فیلمهای مستند حاضر در جشنواره به حداکثر دو فیلم و به نوعی حذف بخش مستند و حضور حداکثر ۲۲ فیلم در بخش مسابقه از موضوعاتی بود که نظرهای متفاوت اهالی هنر هفتم را به دنبال داشت.
خداحافظی جشنواره فیلم فجر با برج میلاد و اختصاص جایگاه ویژه به اهالی رسانه هم اخباری بود که بازتاب داشت و هنوز مکان کاخ اصلی جشنواره مشخص نیست.
عدهای هم گفتند که کوچک سازی و محدود شدن رسانهها از برنامههای این جشنواره است که مدیر روابط عمومی سیمرغ سی و ششم این خبر را تکذیب کرد.
صحبتهای دبیر جشنواره در برنامههای تلویزیونی مختلف هم از تغییرات زیاد در ساختار و بعد اجرایی جشنواره حکایت دارد.
* لزوم تغییر در محتوای آثار
با توجه به انتقادهایی که چند سالی است جمعی از اهالی سینما به محتوای فیلمهای حاضر در ادوار مختلف جشنواره دارند؛ این رویداد فرهنگی هنری بیش از همه نیاز به تغییرات محتوایی دارد.
در سالیان مختلف فیلمهایی را میبینیم که نسبتی با سینمای انقلاب ندارند و به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر راه پیدا میکنند و تحسین هم میشوند.
در مقابل تعداد انگشت شماری فیلم دغدغهمند و متعهد به جبهه انقلاب خود را به قطار جشنواره میرسانند و گاه با بی مهری از سوی هیئت انتخاب یا داوران مواجه میشوند.
این در حالی است که جشنواره فجر به دلیل موقعیتی که در میان اهالی هنر هفتم دارد میتواند با توجه بیشتر به چنین فیلم هایی، جریانی در سینما بسازد که حال این هنر صنعت را بهتر کند.
گروه اجرایی سی و ششمین جشنواره فجر، افزون بر توجه به جلوگیری از هزینههای غیر معقول (۲۰ میلیارد تومان برای سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر) باید با چینش درست و هوشمندانه هیئت انتخاب، آیین نامه انتخاب فیلمها و داروان و تعامل سازنده با فیلمسازان در جهت ارتقا بعد محتوایی این جشنواره بکوشند.
اتفاقی که بتواند جشنوارهای برازنده نام «فجر» و متناسب با مضمون آن به ارمغان بیاورد.