وزیر راه و شهرسازی : تا پایان امسال، ۵۱۶ کیلومتر خط آهن که در مجموعه طرحهای اقتصاد مقاومتی مصوب شده به بهره برداری خواهد رسید.
وی با تقدیر از رهبر معظم انقلاب اسلامی بخاطر توجه به توسعه ریل و انتقال بار و مسافر از جاده به ریل در کشور در اسناد بالادستی نظیر سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و اصول برنامه ششم توسعه که هم ایمنی و سرعت سیر بار و مسافر را افزایش می دهد و هم نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت در کشور دارد افزود: کار ما فقط ساخت زیرساختها نیست و بعد از اتمام این خطوط ، تازه کار اصلی ما که تجهیز ناوگان، تامین نیروی انسانی و مکانیزاسیون کامل سامانه کنترل و سیر ایمن است آغاز می شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: این مرحله هم سرمایه گذاری سنگینی را مطالبه می کند و هم قدرت اشتغالزایی زیادی در پی دارد چون ساخت لکوموتیو کشنده و واگن و ریل، هر یک می تواند صنایع جانبی بسیاری را به تحرک وا دارد.
وی انتقال و ارتقای فناوری را یکی دیگر از اصول سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی ذکر و تصریح کرد: همزمان با اجرای این طرح ها، سیاست برقی کردن خطوط را فعلا با دو برنامه پی می گیریم که یکی از آنها، ساخت خط برقی تهران - مشهد است که حداقل دو میلیارد دلار سرمایه گذاری در مسیر هزار کیلومتری را می طلبد اما با ساخت این خط، ظرفیت سیر ما را نیز همزمان تا سه برابر افزایش خواهد داد.
آخوندی افزود: وزارت راه و شهرسازی همچنین بدنبال راه اندازی قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان است که سرعتی بین 250 تا 300 کیلومتر دارد و فناوری حمل و نقل ریلی را در کشور متحول می کند.
وی با اشاره به اینکه در ده سال گذشته بطور متوسط سالانه فقط 200 کیلومتر خط آهن در کشور ساخته شده افزود: وقتی به دنبال ساخت ارقام بالاتر می رویم کار چند برابر می شود و نیاز به تجهیز پیمانکار و نو شدن و ارتقای فناوری بخش خصوصی در حوزه های مهندسی و طراحی و ساخت داریم و بنابراین باید بتوانیم سرعت خود را بیشتر کنیم .
آخوندی گفت: همین حجم ساخت را هم که برای شرکت ساخت و توسعه زیربناها بر شمردم در حوزه شرکت راه آهن نیز در ساخت خطوط دوم و سوم و چهارم راه آهن در پیش داریم و باید بتوانیم با همین نفس و توان که امروز در مجموعه وزارت راه و شهرسازی برای عمران و آبادی کشور وجود دارد و با سرعت بیشتر به پیش برویم.