مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی : سهم حمل و نقل شبکه ریلی مسافری در کشور ۲ درصد است که در بسیاری از کشورها به ۳۰ تا ۵۰ درصد میرسد.
محمدزاده گفت : پارسال از 23 میلیون مسافر ریلی حدود 5.5 میلیون نفر با قطار حومهای جابهجا شدند که امیدواریم در سال 1400 سهم قطارهای حومهای به بیش از 40 میلیون مسافر در سال برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در تهران روزانه بیش از یک میلیون مسافر وارد شهر یا خارج میشوند و اگر 10 درصد از این مسافران هم جذب قطارهای حومهای شوند کار بزرگی در کاهش مصرف سوخت انجام خواهد شد.
وی گفت: روزانه 500 هزار خودرو وارد تهران میشود و اگر بتوانیم بخشی از ان را به ریل منتقل کنیم در حفظ محیط زیست و کاهش مصرف سوخت مؤثر است.
محمدزاده افزود: شرکت قطارهای حومهای ذیل شرکت راهآهن تأسیس میشود که اساسنامه آن را به وزارت راه پیشنهاد دادهایم تا پس از آن به هیئت وزیران برود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: برای تأمین ناوگان قطارهای حومهای برنامهریزی کردهایم که با همکاری تولیدکننده داخلی (ایریکو) و مشارکت کره ؛ اتوبوس ریلی را برای حملونقل حومهای ریلی اختصاص دهیم.
وی گفت: رقم قرداداد میان راهآهن و کنسرسیوم ایرانی - کرهای 700 میلیون یورو خواهد بود که تا پایان امسال اجرایی می شود.
محمدزاده با اشاره به اینکه با بازگشایی ال سی ،قرارداد برقیسازی قطار تهران - مشهد تا پیش از پایان دی نهایی می شود ، گفت : برقی کردن قطار تهران - مشهد در حال پیگیری است که تأمین سهم طرف ایرانی در این حوزه در حال نهایی شدن است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود : مطالعات برقی کردن را مشاور کارفرما در حال انجام دارد.
زائران با تکمیل 35کیلومتر خط آهن شلمچه- بصره با قطار به کربلا می روند
مدیرعامل شرکت راه آهن گفت : اگر 35 کیلومتر در مسیر خط آهن ایران - کربلا حد فاصل شلمچه تا بصره تکمیل شود، زائران به راحتی میتوانند با قطار به کربلا بروند.
سعید محمدزاده در جمع خبرنگاران گفت : وزارت راه و شهرسازی در نشستی با دولت عراق قبول کرد که پل روی اروند در عراق را ایران بسازد و عراق نیز همزمان بقیه خطوط ریلی از شلمچه تا بصره را تکمیل کند.
محمدزاده افزود: تکمیل همین پل که ایران بر عهده گرفت 150 میلیارد تومان هزینه دارد که اعتبار آن هم مصوب شد اما احداث این پل ریلی به تنهایی ارزش ندارد و باید خط کامل شود اما عراق در این باره فعالیت چندانی نکرده است.
وی اظهار کرد : پیش از این دولت عراق مکلف شده بود همزمان با احداث پل عملیات ساخت خط آهن شلمچه تا بصره را اجرا کند که انجام نشد.
محمدزاده گفت: به دلیل آنکه عراق نتوانست این 35 کیلومتر را تکمیل کند به تازگی با بنیاد مستضعفان مذاکراتی را انجام دادهایم و مدلی طراحی کردهایم که پل و کل مسیر را دولت ایران و با تعهد پرداخت از سوی طرف عراقی اجرا کند که منتظر ارائه تعهدات از سوی عراق هستیم و وزیر راه و شهرسازی در حال پیگیری است.
بنا بر این گزارش پیش از این راهآهن جمهوری اسلامی ایران به دلیل تکمیل نشدن این 35 کیلومتر خط ریلی قطار ترکیبی ایران - کربلا را راهاندازی کرده بود که در قسمت مفقوده این خط آهن زائران از اتوبوس استفاده میکردند.
سعید محمدزاده امروز در نشست خبری به اسناد بالادستی و تأکید آنها بر توسعه حملونقل ریلی هم اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم ابلاغی مقام معظم رهبری دو بند به حملونقل پرداخته شده که هر دو بند در حوزه توسعه حملونقل ریلی است.
وی افزود: بند 24 برنامه ششم بر اولویت حملونقل ریلی و ایجاد مزیت رقابتی آن تأکید دارد و بند 25 نیز به اولویت توسعه حملونقل ریلی بار و اتصال ریل به مبادی و مراکز صنعتی بار، مرزها، بنادر و همچنین تکمیل کریدور شمال - جنوب تأکید دارد.
مدیر عامل راهآهن اظهار کرد : در حوزه حملونقل اگر یک تن - کیلومتر بار از جاده به ریل منتقل شود، حداقل 35 سیسی صرفهجویی مصرف سوخت خواهد بود.
محمدزاده افزود: در پایان برنامه ششم سهم راهآهن در بخش بار باید به 30 درصد افزایش یابد ، سال 92 سهم راهآهن از حمل بار کشور 32 میلیون تن بود که در این چند سال تلاش کردیم، با ثابت نگه داشتن تعرفههای حملونقل سهم راهآهن از حق دسترسی به شبکه ریلی را کاهش دهیم، تا بدین ترتیب سهم حمل بار راهآهن افزایش یابد.
وی با تأکید بر اینکه ضروری است بخش عمدهای از باری که در جاده جابجا میشود، به ریل منتقل شود، گفت: در کشور سالانه حدود 260 میلیارد تن بار حمل میشود که 27 میلیارد تن کیلومتر آن سهم راهآهن در سال 95 بود.