رئیس پلیس راهور استان میگوید: یک دوم تصادفات منجر به فوت استان را رانندگان موتورسیکلتها تشکیل میدهند.
صدای بوق های مکرر تمام خیابان را فراگرفت راننده ی تاکسی ای که من در آن بودم با وحشت بسیار ماشین را به کنار خیابان هدایت کرد یک بسته قرص از جیبش در آورد و آن را خورد و با صدای لرزان گفت: نمیدانم این جوان ها از این گونه حرکات چه هدفی دارند؟ اگر از روی اجبار نبود هیچ گاه راننده تاکسی نمیشدم چراکه موتور سواران همیشه مانند کابوسی از چهار جهت مسیر سر میرسند.
این اتفاق من را به شدت بهم ریخت به طوریکه به محض رسیدن به سرکار اولین اقدامی که انجام دادم تماس با سرهنگ پوربافرانی رئیس پلیس راهور استان بود.
وقتی موضوع مصاحبه ام را با ایشان مطرح کردم از لحنش مشخص بود که دغدغه ی موتورسواران چندیست که ذهن وی را نیز درگیر کرده است
سرهنگ پوربافرانی گفت: در حال حاضر مشکل زیاد بودن تعداد موتور سوارها در شهرها تبدیل به یک معضل ملی شده است که این یک زنگ خطر است.
وی افزود: عبور از چراغ قرمز، استفاده از موتور سیکلت به عنوان وسیله ای برای حمل بار، استفاده نکردن از کلاه ایمنی و حرکت در پیاده روها گوشه ای از جمله تخلفات راکبان موتورسیکلت است.
رئیس پلیس راهور استان از بالا بودن میزان تصادفات موتور سواران ابراز نگرانی کرد و گفت: در شش ماهه نخست امسال تا کنون 42نفر از همشهریانمان را در تصادف از دست داده ایم که از این میزان 20نفر راکب موتور سیکلت بوده اند.
این تعداد یعنی از بین رفتن پدری ، فرزندی و یا برادر خانواده،
پور بافرانی در ادامه گفت: این حجم بالای تصادفات بخش عمده ای از توان نیروهای پلیس و امدادرسان را می گیرد.
معاون مرکز فوریت های پزشکی قم هم می گوید: در طول هر 24 ساعت 40تا50 درصد ظرفیت نیروهای اورژانس صرف امداد رسانی کاذب به موتور سواران می شود که به طور میانگین هر 24ساعت 45تصادف ثبت می شود که یک سر آن ها را موتور سواران تشکیل داده اند این آمار باعث می شود نیروهای اورژانس در محل هایی که بیمار واقعی حضور دارد نتواند به موقع برسند و یا امدادرسانی مطلوب داشته باشد.
فراهانی در ادامه گفت: این حجم بالای موتورسواران ظرفیت ویژه ای از تخت های بیمارستان را اشغال می کند.
معاون اورژانس استان گفت: در 6 ماهه نخست امسال 12 مورد فوتی سر صحنه داشته ایم که این آمار در بیمارستان نیز افزایش می یابد. وی می افزاید:در این ماموریت ها نیروهای اورژانس به دلیل شدت بالای جراحات نتوانستند اقدام موثری در جهت احیای این حادثه دیدگان انجام دهند .
متاسفانه میانگین سنی فوت شدگان بین 18تا35 سال بوده است.
با معاون بیمارستان فرقانی تماس گرفتم آقای نصراللهی نیز از بالا بودن حجم مراجعه کنندگان حاصل از تصادفات موتور سواران، ابراز ناراحتی کرد و گفت: به طور میانگین روزانه
30تا40 مصدوم تصادفی به بیمارستان فرقانی مراجعه می کنند که از این آمار سهم قابل توجهی را موتور سواران به خود اختصاص دادند.
وی می گوید: هر شخصی با مراجعه به بیمارستان بین 750تا800 هزار تومان هزینه دارد که روزانه هزینه ای بالغ بر 40میلیون تومان است. و این مبلغ یعنی هدر رفت بیت المال که با کمی دقت و احتیاط از سوی راکبان موتورسیکلت ، این آمار قطعا کاهش چشمگیری خواهد داشت.
طیق آمار مراجعی که با تصادفات درگیر هستند، از ابتدای سال تاکنون 4200 تصادف منجر به جرح در شهر ثبت شده است که 2600 مورد آن را موتور سواران تشکیل داده اند.
این آماربه معنای نواخته شدن زنگ هشدار در شهر است.