رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: در مراسمی از ۷۷۰ نفر از مؤلفان کتابهای درسی پایه ۱۱ در هفته آینده قدردانی میشود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حجت الاسلام بهرام محمدیان در نشست خبری با اعضای رسانه در سالن سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: کتابهای جدید التألیف با برنامه درس ملی همسو است.
وی از استقرار پایه یازدهم با کتابهای جدید در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ خبر داد و گفت: در هفته آینده در مراسمی از ۷۷۰ نفر از مؤلفان کتابهای درسی پایه یازدهم تجلیل و نمایشگاهی نیز در حاشیه این مراسم در دارالفنون برگزار میشود.
محمدیان گفت: با استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی ۹۸- ۹۷ روند انتشار کتابهای جدید التألیف متوقف میشود، اما فرآیند بازنگری کتابهای درسی که پس از ۵ سال صورت میگیرد همچنان ادامه خواهد یافت.
وی افزود: در فرآیند بازنگری کتابهای درسی براساس سه مقوله اسناد بالادستی، تحقیقات و پژوهشهای انجام شده در خصوص محتوای کتابهای مذکور و مطالعات بین المللی و مطالعات تکمیلی عمل میشود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: وزارت آموزش و پرورش از همه دستگاهها و نهادها خواسته است نیازهای ملی خود را برای گنجاندن در کتابهای درسی ارائه کنند که البته پیشنهادهای آنان تحت شرایطی از جمله نیاز ملی بودن مؤثر واقع میشود.
وی از تألیف درس مدیریت و سلوک خانواده برای پایه دوازدهم در سال آینده خبر داد و افزود: آموزش خانواده، ازدواج، سؤالات و مشکلات مربوط به دوره نوجوانانی از جمله موضوعاتی است که در این کتاب به آن پرداخته میشود.
محمدیان گفت: برای تعالی مدرسه، کتاب درسی شرط لازم است، اما شرط کافی نیست، زیرا باید زیر ساختهای مورد نیاز فراهم شود، بنابراین ضروری است همزمان با تغییر کتابهای درسی، برنامههای حرفهای معلمان نیز ارتقاء یابد و تمهیدات لازم نیز فراهم شود.
وی ادامه داد: در دوره ابتدایی مهمترین رکن علاوه بر کتابهای درسی، تجهیزات، منابع و نیروی انسانی است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی گفت: در سالهای اخیر، ارتقای نیروهای ابتدایی رو به تحلیل رفته است و جذب نیروهای جدید الورود نه براساس شایستگیها بلکه براساس تصمیمات اقتضایی صورت میگیرد و با ادامه این رویه، دوره ابتدایی بهسازی نمیشود.
وی افزود: با توجه به حساس بودن دوره ابتدایی باید بهترین نیروها در این دوره جذب شوند و تنها دانش آموختگانی در این مقطع به کار گرفته شوند که در دانشگاههای تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان دورههای تخصصی را گذرانده باشند.
محمدیان تصریح کرد: برخی دوره ابتدایی را دوره کارآموزی میپندارند در حالی که چنین نیست اگر در این دوره از نیروهای شایسته تری بهرهمند شویم دانش آموز با مهارت بیشتری وارد دوره متوسطه میشود و نرخ ماندگاری دانش آموز در دوره متوسطه افزایش مییابد، زیرا دانش آموز در دوره ابتدایی سرخورده نمیشوند.
وی جلوگیری از ورود نیروهای ناکارآمد به دوره ابتدایی را ضروری دانست و افزود: اگر در جذب نیرو به ویژه در دوره ابتدایی دقت بیشتری شود تکرار پایه کمتری را خواهیم داشت و هزینه کمتری را نیز متحمل میشویم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش گفت: برای تقویت خلاقیت ها، مهارت ها، فرصتهای یادگیری برای دانش آموز نیازمند تفویض اختیار به مدیران مدرسه هستیم تا آنها بخشی از برنامهها را خودشان تولید کنند.