مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: برگزاری نمایشگاه های بین المللی آب فرصت مغتنمی برای بخش خصوصی است تا خودشان را با شرکت های معتبر خارجی، تهیه کنندگان، مشاورین و پیمانکاران مقایسه کنند.
حمیدرضا جانباز در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین دستاوردهای این نمایشگاه این است که بخش خصوصی ما به خودباوری می رسد، افزود: در بخش آب و فاضلاب بیش از 90 درصد تولیدات ما و صنایع جنبی به همت تولید کنندگان در داخل کشور ساماندهی و مدیریت می شود.
وی اضافه کرد: تجهیزات وابسته به آب کشور نیز بیش از 99 درصد در داخل تولید می شود و فقط در بخش های ابزاردقیق متکی به خارجی ها هستیم و در بخش فاضلاب در زمینه مدیریت پسماند فاضلاب قدری عقب ماندیم که این نمایشگاه فرصت مناسبی است که بخش خصوصی کشورمان با شرکت های خارجی فعال در این زمینه تعامل کنند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: شرکت های داخلی باید خودشان را برای ارتقاء یافتن با شرکت های خارجی مقایسه کنند.
جانباز اضافه کرد: سرمایه گذاری مشترکی با شرکت های خارجی در زمینه های مختلف از جمله ساخت شیرآلات صنعتی و هوشمند از گذشته انجام شده و یادداشت تفاهم هایی با شرکت های خارجی نیز در این زمینه منعقد شده است که الان به مرحله تولید رسیده و شرکت خارجی سرمایه خود را به ایران آورده و در اختیار شرکت های داخلی قرار داده و به صورت مشترک به تولید می پردازد و حتی محصول خود را به سایر کشورها صادر می کند.
وی گفت: از جمله مواردی که پیگیری می کنیم حضور شرکت های معتبر دنیا در این نوع نمایشگاه ها است که هم توانمندی ایران را ببینند و هم بازار مشترک با آنها ایجاد کنیم که چهارشنبه هفته جاری قرار است یادداشت تفاهمی با فرانسه با موضوع انتقال تجربه و دانش و آموزش نیروی انسانی و اجرای کارها و طرح های مشترک امضاء شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در پاسخ به این سوال که برای حمایت از بخش خصوصی آیا قرار است با شرکت های حاضر در نمایشگاه قراردادی امضاء شود؟ افزود: در سه سال قبل پکیج های تصفیه فاضلاب برای اجتماع کوچک با بهترین راندمان داشتیم که پساب آن قابل آبیاری بود و سال گذشته نیز تفاهم نامه ای با شرکت معتبری امضاء شد که در کشورهای عربی مشغول به کار است براین اساس توانستیم فناوری خود را بومی کنیم و این تأسیسات را در داخل کشور بسازیم و بازار خوبی فراهم شد که اگر بخش خصوصی ایرانی هوشمندانه وارد این عرصه شود و همتایان خود را بشناسد هم در ایران که بازار بکری دارد و هم در کشورهای همسایه می توانیم محصولات خود را صادر کنیم که هم اکنون نیز این اتفاق رخ داده است.