همایش شناخت بازارهای منطقه خاورمیانه از جمله ایران، عربستان و امارات به میزبانی وزارت تجارت اندونزی و با حضور نایب رئیس کمیته ایران در اتاق بازرگانی اندونزی و رایزن بازرگانی ایران در جاکارتا برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، انور کمری، رایزن بازرگانی ایران در اندونزی، که به نمایندگی از سفارت کشورمان در این سمینار حضور داشت، ضمن معرفی ویژگیها و مزیتهای کلی ایران در زمین? تجاری و اقتصادی، سطح تجارت خارجی و شرکای تجاری ایران، مهمترین کالاهای صادراتی و وارداتی، مزیتهای تولیدی و صادراتی ایران در بخشهای مختلف صنعتی و معدنی، کشاورزی، خدمات از جمله خدمات فنی و مهندسی مطالبی نیز در خصوص معرفی بازار ایران و فرصتهای همکاری دو کشور در حوزههای مختلف اقتصادی و تجاری ارائه کرد.
وی در این سمینار که شرکتها و تجار زیادی از اندونزی و علاقمند به تجارت با منطق? خاور میانه و ایران حضور داشتند، به معرفی فضای سرمایه گذاری و اولویتهای آن در ایران پرداخت.
کمری در ادامه، روند مبادلات تجاری دو کشور ایران و اندونزی طی چند سال گذشته تاکنون و نقاط قوت و ضعف آن، فرصتهای موجود برای گسترش همکاریهای دو کشور در حوزههای تجارت، خدمات فنی و مهندسی و سرمایه گذاری مشترک را تشریح کرد
و ضمن اشاره به مشکل عدم شناخت کافی تجار دو طرف از ظرفیتهای یکدیگر به عنوان یکی از موانع مهم توسعه همکاریها، از طرف اندونزیایی برای بازدید از نمایشگاههای ایران، مشارکت در این نمایشگاهها و همچنین مبادل? هیئتهای تجاری دعوت بهعمل آمد و نیز تسهیلات اعطایی به بازدید کنندگان خارجی نمایشگاهها به حضار معرفی کرد و در خاتمه نیز به پرسش های ی شرکت کنندگان پاسخ گفت.
در این سمینار، رودی رجب، نایب رئیس کمیت? ایران در اتاق بازرگانی اندونزی نیز مطالبی به زبان اندونزیایی در زمین? بازار ایران و تجربیاتش ازچگونگی تعامل با این بازار سخنانی ایراد کرد.
اندونزی نگاه ویژهای به منطق? خاور میانه و ایران برای توسع? همکاریهای اقتصادی و تجاری دارد چرا که صرف نظر از موقیعت راهبردی آن و نیز تامین بخش مهمی از انرژی مورد نیاز خود از این منطقه، از نظر تجاری نیز سعی در گسترش روابط با کشورهای این ناحیه را دارد و در اولویت قرار دادن امضای موافقتنامههای تجارت ترجیحی با ایران و ترکیه و سعی در نهایی نمودن آنها در کوتاه مدت در همین راستا است.