مدیر عامل شرکت حمل و نقل فله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از افزایش 50 درصدی عملکرد بخش فله خبر داد.
وی با بیان اینکه در میان شیوههای مختلف حمل دریایی، بخش حمل فله از نظر اقتصادی به صرفهترین روش است، اظهار داشت : از ویژگیهای بارز صنعت حمل فله، این است که مسیرها از قبل مشخص نیست و محاسبه هزینهها در تمامی سفرها منحصربفرد است و برای حفظ سودآوری، سفرهای چند ضلعی تدارک دیده می شود.
مدیر عامل شرکت حمل و نقل فله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: نبود موازنه معمول بین سفرهای رفت و برگشت از دیگر ویژگیهای این بخش کشتیرانی است و به ندرت پیش میآید که بنادر مبدا صادرکننده محمولات فله، واردکننده همان نوع محمولات نیز باشند ، بنابراین سفرها به صورت رفت و برگشت (با بار) تدارک دیده نمیشود.
وی با اشاره به رکود سالهای 2007 و 2008 در بخش فله گفت : بخش حمل فله وضعی بدتر را نیز تجربه کرده است به طوری که برغم بهبود نسبی بازار حمل کانتینری، بخش حمل فله در سال 2016 بدترین سال را پشت سر گذاشت و گاهی شاخص عملکرد و BDI حتی به پایینتر از 300 واحد نیز افت کرد که در تاریخ صنعت کشتیرانی بیسابقه بوده است.
مدیر عامل شرکت حمل و نقل فله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد : به طور کلی بخش فله خشک برای رسیدن به نقطه سربهسر نیازمند سطح حداقلی حدود 1300 واحد برای شاخص BDI است و با توجه به رشد شاخص ها در اوایل سال 2017 ، ادامه شاخص
دوباره افت پیدا کرد و پس از رسیدن به حدود 700 واحد، در اوایل تابستان دوباره روندی صعودی را طی کرده و اکنون حدود 1400 واحد را نشان میدهد.
مدیر عامل شرکت حمل و نقل فله به شرایط زمان تحریم ها اشاره کرد و گفت : قبل از اجرایی شدن برجام ورود کشتیهای خارجی به بنادر داخلی تقریباً ممنوع و تقاضا برای حمل توسط شرکتهای داخلی بیشتر بود و این شرکت نیز از حمل محموله های داخلی سهم بیشتری را از آنِ خود میکرد.
غنجی ادامه داد : تحریم ها از سوی دیگر فعالیت در حمل بینالملل را برای کشتیهای داخلی غیرممکن کرد و تجار بزرگ، به ویژه در بخش حمل فله و مواد غذایی، محدودیتهای زیادی در بکارگیری کشتیهای ناوگان ملی داشتند .
وی با بیان اینکه شرایط فعالیت صنعت حمل و نقل دریایی کشور بهتر شده است ، گفت : دسترسی شرکتهای کشتیرانی خارجی به بازار داخلی تسهیل شد و شرکتهای کشتیرانی داخلی نیز توانستند با سهولت بیشتر در بازارهای بینالمللی فعالیت کنند و این مهم باعث شد حتی چارترهای بزرگ خارجی که سابقه فعالیت بسیار طولانیمدت با این شرکت ( کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ) داشتند و به دلیل تحریمهای اعمالی ناخواسته از ادامه همکاری خودداری میکردند ، با رغبت بیشتری برای از سرگیری همکار پیشگام شوند.
غنجی در ادامه به مقایسه آمار سازمان بنادر در دو سال 95 و 96 و رشد نسبی 4.2 درصدی در حمل کالا پرداخت و گفت : رشد محموله ها در نیمه اول امسال
در مقایسه با مدت مشابه پارسال ، در بخشهای مختلف بسیار متفاوت است ، در بخش محموله های کانتینری با رشد بسیار بالای 33.3 درصدی روبرو بودیم و محموله های فله خشک تنها 3.2 درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: محموله های کالای عمومی نیز در این مدت ثابت مانده و محموله های نفتی نیز با کاهش حدود 8.2 درصدی مواجه شده است. البته محموله های فله مایع با جهش 66.7 درصدی مواجه بوده است.
مدیرعامل شرکت حمل فله در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مانا ؛ با اشاره به نقش موثر چین در بهبود بازار حمل فله اظهار داشت: زغالسنگ و سنگآهن را شاید بتوان مهم ترین محموله فله قلمداد کرد و چین کلیدیترین کشور نقشآفرین در صنعت کشتیرانی، به ویژه صنعت حمل فله است و رشد اقتصادی چین به شدت وبه طور مستقیم بر نشانگر های بینالمللی فله اثرگذار است.
غنجی همچنین به ضرورت مدیریت هزینه ها در شرکت های کشتیران اشاره کرد و افزود : باید برای افزایش درآمد و توسعه فعالیت به سمت کاهش هزینه ها حرکت کنیم.