طول این طرح 95 کیلومتر است و تا به حال 110 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است .
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما قائم مقام وزیر کشور در نشستی که پس از بازدید از این طرح در اهر برگزار شد افزود : جاده اهر – هریس – تبریز از جمله محورهایی است که به لحاظ تردد مسافران و گردشگران نگران کننده بوده و امیدواریم با اجرای این طرح ملی از میزان حوادث رانندگی کاسته شود.
سید حسین هاشمی گفت : ساخت این بزرگراه بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و ما در وزارت کشور از نظر تصادفاتی که در این جاده رخ میدهد مسئول هستیم.
هاشمی ادامه داد : تامین منابع مالی در روند احداث این بزرگراه تأثیرمیگذارد و پیگیری نماینده مردم اهر و هریس در مجلس در تخصیص اعتبارات مؤثر خواهد بود.
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست افزایش تعداد ماشینآلات سنگین را برای تسریع در ساخت این بزرگراه خواستار شد و گفت : امسال حداقل باید 30 کیلومتر از بزرگراه اهر – هریس – تبریزآسفالتریزی شده و به زیر بار ترافیک برود.
مجید خدابخش افزود: پیشرفت فیزیکی بزرگراه اهر – هریس – تبریز در چهارسال گذشته از 17 درصد به 57 درصد افزایشیافته است .
وی گفت : جاده اهر – تبریز شاهراه ارتباطی استان های اردبیل و آذربایجان شرقی است و به نوعی این جاده مسیر تردد گردشگران به جنگلهای ارسباران و مشکینشهر است.
استاندار اضافه کرد: بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه جاده اهر – تبریز یکی از پرحادثه خیرترین جادههای کشور محسوب میشود و قطعاً هر شهروندی که در این جاده دچار جرح و فوت میشود برای کشور خسارت است
وی از توسعه راهآهن در اهر و هریس در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت : این شهرستانها از نظر معادن ظرفیت بالقوهای دارند که با توسعه راهآهن و بزرگراه میتواند در توسعه منطقه موثر باشند.
توحید اخلاقی مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز ترانشه موجود در بزرگراه اهر – هریس – تبریز را 220 هزار مترمکعب حجم خاکبرداری دانست و گفت : تقریباً دو سوم خاک برداری این ترانشه انجام شده و فقط 70 هزار مترمکعب باقی مانده است.
وی افزود : برای تکمیل این طرح به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس هم گفت : توسعه راه آهن از مطالبات جدی مردم این شهرستانها است.
بیت اله عبدالهی افزود : این بزرگراه مسیر تردد مردم برخی از شهرستانهای استان اردبیل ، منطقه ارسباران و مسافران اقصی نقاط کشور است و در روزهای تعطیل هم شاهد معطلی دو ساعته مردم و ترافیک سنگین در این جاده هستیم
به گفته وی امسال 19 میلیارد تومان اوراق مشارکت به بزرگراه اهر – هریس – تبریزاختصاصیافته و بیش از 5 میلیارد تومان نیز اعتبار نقدی در نظر گرفته شده که این اعتبار تاکنون تخصیص نیافته است.