وزیر راه و شهرسازی: بهره وری راههای روستایی اکنون نیاز کنونی کشور است و اگر به آن توجه نشود ما با مشکلات بسیاری روبرو میشویم.
وی تاکید کرد: تاکنون تمام درخواست ها برای احداث راه روستایی بوده اما در شرایط فعلی بیشتر درخواست ها برای بازسازی راه های روستایی است و رسیدن به این موضوع اکنون یکی از دغدغه های ماست که نیازمند سرمایه بسیاری است.
آخوندی افزود: هم اکنون 107 هزار کیلومتر راه روستایی داریم که این میزان در سال نیازمند حدود 11 هزار کیلومتر بازسازی است و همین موضوع باعث شده تا نگهداری راه های روستایی به یکی از دغدغه های ما تبدیل شود و ما در دولت یازدهم و دوازدهم تلاش کرده ایم با واگذاری نگهداری راه های روستایی به راهداری روستایی حرکتی مثبت در این زمینه انجام دهیم.
وی تصریح کرد: ما اکنون در روستاها نیازمند افزایش تولیدات کشاورزی، صنعتی و حتی گردشگری روستایی هستیم تا زمینه بازآفرینی نقش روستاها را در اقتصاد کشور فراهم کنیم.
وزیر راه و شهرسازی یکی از مشکلات روستاها را تاثیرپذیری روستاها از شهرهای بزرگ دانست و تاکید کرد: باید در این زمینه برنامه ریزی کرد به خصوص که اکنون اقتصاد بسیاری از روستاهای حاشیه ای به شدت تحت تاثیر اقتصاد شهرها قرار گرفته و همین مساله بر کیفیت زندگی روستاییان در حوزه های مختلف مسکن، خدمات آموزش و پرورش، بهداشت و حمل و نقل تاثیر گذاشته است.
آخوندی گفت: اکنون با گسترش ارتباطات دیگر نمی توان به کیفیت زندگی روستایی بی توجه بود.
وی همچنین به سهم روستاها در تولید ملی اشاره کرد و افزود: روستاها عمدتا به عنوان واحدهای خودکفا و خوداتکا مطرح هستند و افزون بر آن می توانند به زندگی یک ملت کمک کنند اما اکنون روستاها درحال تبدیل شدن به واحدهای وابسته به شهرها هستند و خودکفایی روستایی زیرسوال رفته است.
آخوندی گفت: اکنون روستاها نه تنها خودکفا نیستند بلکه نیازمند کمک هستند که البته باید این نوع تفکر را تغییر داد. برای رفع این مشکل در دولت درحال برنامه ریزی هستیم.
وی یکی از راه های رفع مشکلات ارایه خدمات به روستاها را تشکیل منظومه های روستایی دانست و افزود: باید تعدادی از روستاها به صورت مکمل منظومه روستایی تشکیل دهند که زمینه برای ارایه خدمات متنوع به آنها فراهم شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: هم اکنون 93 درصد روستاهای کشور به خدمات حمل و نقل جاده ای دسترسی دارند اما برای تکمیل 7 درصد باقیمانده باید بیش از صد هزار کیلومتر راه دیگر احداث شود، سوال اینجاست که آیا این مقدار هزینه به صرفه هست یا خیر؟
آخوندی همچنین پیشنهاد کرد: نظام مکمل بارکشاورزی یکی از راه های حل حمل و نقل روستایی است و در این زمینه گفت بخشی از تولیدات کشاورزی فسادپذیرند و اگر حمل و نقل مناسب برای آنها نباشد بخشی از این تولیدات از بین خواهند رفت. براین اساس به نظر می رسد بیشتر از راه روستایی ما نیازمند وسایل حمل و نقل مناسب هستیم و در صورت ایجاد شرایط حمل و نقل مناسب این مشکل روستاها نیز حل می شود.
وی تاکید کرد: البته دستیابی به این مهم نیازمند زمان، سرمایه گذاری مناسب و قانون گذاری لازم است که با فراهم شدن این زمینه ها می توان زنجیره ای از خدمات برای ارایه تولیدات روستاها به مراکز مصرف ایجاد کرد و همین موضوع ارزش افزوده کالاهای روستایی را چندبرابر می کند.
آخوندی همچنین به نیاز روستاها در ایجاد پایانه های مخصوص کالاهای کشاورزی اشاره کرد و گفت: کالاهای کشاورزی به دلیل فسادپذیری به خصوص در مناطق گرمسیری نیازمند پایانه های ویژه هستند که تاکنون در کشور ما چنین پایانه هایی نداشتیم در صورت ایجاد این پایانه ها می توان بسیاری از خدمات را به روستاییان در حوزه های مختلف بسته بندی، جداسازی، خشک کردن محصولات و ارایه مناسب آن به بازار ارایه کرد.
وی افزود: ما در چند استان به دنبال تاسیس این نوع پایانه ها هستیم و در صورت ایجاد آنها می توان اقتصاد بخش مهمی از روستاها را متحول کرد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: اقتصاد روستاییان فقط تولیدات کشاورزی و دامی نیست و می توان از توان گردشگری طبیعی روستاها استفاده مناسب کرد که این موضوع نیازمند نظام ایمنی حمل و نقل روستایی است.
آخوندی همچنین افزود: برای روستاهایی که در اطراف شهرهای بزرگ مانند تهران قرار دارند موضوع نظام حمل و نقل ریلی بسیار مهم است که ما در برنامه ششم توسعه به این مهم توجه کردیم.
وی همچنین به ادامه اجرای طرح های هادی در روستاهای کشور اشاره کرد و گفت: بنیاد مسکن تاکنون در 36 هزار روستای ایران طرح هادی را اجرا کردند که ما در این طرح علاوه بر صدور سند برای املاک روستاییان تاکنون یک میلیون و 800 هزار مسکن را بهسازی کرده ایم و این روند سالانه با بهسازی 200 هزار خانه روستایی دیگر ادامه خواهد داشت که البته برای ادامه جدی آن نیازمند بازنگری در قوانین هستیم.