عرضه پوشاک در سال 95 به میزان 5636 میلیون دلار در کشور بوده است، از طرفی میزان تقاضا در همین مقطع زمانی، حدود 8180 میلیون دلار بوده است، یعنی این 2544 میلیون دلار را می توان قاچاق دانست.
· 70درصد مصرف لباس کودک در کشور را اجناس وارداتی تشکیل میدهند.
· 2,544 میلیون دلار میزان ارزش قاچاق پوشاک در کشور برآورد شده است.
· طراحی،حلقه گمشده صنعت پوشاک است.
............................
پژوهش خبری صدا وسیما: 2544 میلیون دلار قاچاق در سال 1395 در حوزه پوشاک، بهانه خوبی است، برای پرداختن به این موضوع مهم. پژوهش حاضر نگاهی دارد به وضعیت پوشاک، به ویژه پوشاک کودک در کشور. جناب آقای حمیدرضا نیک طبع، مسئول بخش صنعت و تکنولوژی بنیاد ملی مد و لباس و سینا شابختی یک تولیدکننده قدیمی و موفق، ما را در تهیه این پژوهش یاری کردند[1].
آمار وضعیت پوشاک در سال 1395 (میلیون دلار) [2]
عرضه پوشاک در سال 95 به میزان 5636 میلیون دلار در کشور بوده است، از طرفی میزان تقاضا در همین مقطع زمانی، حدود 8180 میلیون دلار بوده است، یعنی این 2544 میلیون دلار را می توان قاچاق دانست.
میزان خسارت عمومی حاصل از قاچاق پوشاک در سال 1395 (میلیون دلار)
صحبت های شنیدنی یک تولیدکننده قدیمی و موفق
سینا شابختی از تولیدکنندگان موفق پوشاک کودک در کشور، همه مواد اولیه کارخانه خود را از صفر تا صد از مواد تولیدی داخلی تهیه می کند، معتقد است متاسفانه در کشور فرهنگ بی توجهی و استفاده نکردن از محصولات داخلی وجود دارد وگرنه صنعت نساجی با وجود همه مشکلات، هنوز هم پتانسیل بیشترین اشتغال را دارد.
وقتی حق بیمه، بهره بانکی و مالیات بالاست، قیمت تمام شده تولیدات بالا می رود، اما هنوز قابل رقابت با جنس وارداتی هست. جایی که ما به عنوان تولید کننده توان رقابت خود را از دست می دهیم، ورود قاچاق بدون تعرفه است.
ما در دولت های هفتم و هشتم ، 100 هزار عدد [3]صادرات، در سال داشتیم. در مقطع تحریم ها، دچار رکود شدیم و بازار اروپا را از دست دادیم و رقبای چینی و ترک، جایگزین ما شدند. در حال حاضر یک سال است که صادرات خود را به آسیای میانه، افغانستان و برخی اقلیم های سردسیر آغاز کردیم و کمتر از 30 هزار عدد صادرات داریم.
* مهم ترین مشکلاتی بر سر راه تولید از دیدگاه تولیدکننده:
· فرهنگ استفاده نکردن از جنس داخلی در میان مردم
· رقابت ناعادلانه به دلیل ثابت بودن نرخ ارز، بالا رفتن تورم و گران نشدن متناسب تولید داخل
· رقابت ناعادلانه تولید داخل با قاچاق
* نقش وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در حمایت از صنعت پوشاک
به نظر برخی کارشناسان تلفیق وزارت صنعت و تجارت در یک وزراتخانه کار درستی نبوده است. دلیل این مدعا گرایش وزرای مختلف به این وزارتخانه تلفیقی است به طوریکه در برحه ای توجه مدیران به بخش صنعت است و در زمان دیگر مدیران نگرشی تجاری دارند که به نظر می رسد این دو نگاه تا کنون نتایج خوبی برای صنعت پوشاک کشور به همراه نداشته است.
در شش ماهه اول سال 96 نزدیک به 800 هزار نوزاد متولد شده که می توان پیش بینی کرد این رقم، تا پایان سال، به بیش از یک میلیون و نیم برسد. این یعنی بازار لباس کودک همیشه در جریان است.
لباس کودک برای صادرات اهمیت و جایگاه ویژه ای دارد و استانداردهای زیادی نیز می خواهد. الگوهای سایزبندی و استاندارد بودن مواد اولیه از آن جمله است.
کارشناس دیگر ما آقای حمیدرضا نیک طبع، مسئول بخش صنعت و تکنولوژی بنیاد ملی مد و لباس در این خصوص نظر متفاوتی دارند . ایشان اعتقاد دارند که: طراحی حلقه گمشده صنعت پوشاک، و به ویژه لباس کودک است. تولیدکننده خارجی توانسته با استفاده از همین ابزار، بازار ما را به دست بگیرد. لذا ضروری است مطالبه کودک و نوجوان شناسایی شود و همچنین طراحان ما از سلیقه مردم شناخت کاملی پیدا کنند. اگر ندانیم مردم چه میخواهند و پاسخ خواسته آنها را ندهیم، در واقع به رشد قاچاق کمک کردیم. متاسفانه واسطه ها اجازه نمی دهند تولید رشد کند. [4]
دوختن لباس کودکان به دلیل ظرافت، معمولا تا دو برابر وقت می گیرد، در نتیجه، هزینه های تولید آن بالا می رود و حتی تولید کننده ها هم کمتر مایل به تولید هستند باید توجه داشت، در تهیه این دست پوشاک، باید نگاه ویژه ای به رنگ های شاد، طرح های کارتونی و مدل های به روز داشت. آمارها نشان می دهد تنوع طرح لباس های بچه گانه تولید داخل، حدود 30 مدل است اما همین رقم در لباس های ترک وارداتی به 80 تا 100 مدل می رسد.
به هر روی، ضعف فراوانی در تولید لباس های مناسب کودکان، در کشور احساس می شود و همین موضوع عرصه را برای ورود قاچاق هموار می کند. با وجود داشتن یک بازار داخلی بزرگ حدودا 20 میلیون نفری ؛ اما ما فقط 30 درصد از این بازار را در اختیار داریم.
......................................
پژوهش خبری//تینا صالحی
[1] - مصاحبه های این گزارش در تاریخ15/ 6/ 1396، انجام شده است.
[2]- کارگروه برآورد حجم قاچاق، اداره کل آمار و اطلاعات ستاد
[3] - عدد؛ اصلاح عرفی میان صنعتگران پوشاک است که معنای آن یک تیکه از البسه مانند پیراهن و یا شلوار می باشد.
[4]- حمیدرضا نیک طبع، مسئول بخش صنعت و تکنولوژی بنیاد ملی مد و لباس