امروز که کاروان حسین به قتلگاه می رسد ، ترکهای قزلباش رامیان با چنگ و نای سوزناک دل از کوچه پس کوچه های تاریخ به عاشورا می رسند و در خیمه دل برای یاری حسین کمر به کمر صف می کشند.
آفتاب که ، بالاتر می آید و ظهر عاشورا نزدیکتر می شود عزاداران راه میدان علی بن ابیطالب (ع) این شهر را در پیش می گیرند و در قالب دسته های عزاداری منسجم خود را به این میدان می رسانند.
میدان علی ابن ابیطالب نقطه اتصال گروههای مختلف عزادار است که بر گرد آن دایره وار می ایستند و در رثای امام حسین (ع) و یارانش دست به کمر یکدیگر حرکت وار بر سینه می زنند.
در این مراسم عزاداران با کفن های سفید و سبز یا لباس سیاه بر تن جلوه ای از اتحاد می شوند.
دکتر بای استاد دانشگاه می گوید ؛ کفن پوشیدن عزاداران به معنی اعلام آمادگی برای ادامه راه امام حسین علیه السلام و شهادت در این راه است.
وی تشکیل حلقه توسط عزاداران را نشانه بودن گردا گرد حسین علیه السلام و دفاع نمادین از ایشان عنوان می کند.
آیین عزاداری کمر به کمر رامیان فقط سینه زنی در یک میدان نیست ، بلکه قبل از آن نیز عزاداران در آئینی معنوی قبل از حرکت به سوی محل وصل ، با نخل بستن از علمدار دشت کربلا ، حضرت ابوالفضل العباس (ع) و دیگر شهدای دشت کربلا برای حسینی ماندن مدد می جویند.
این نخل مانند کجاوه شتر و یا گهواره ای بزرگ ساخته شده از چوب است که با پارچه سبز و پرهای بزرگ تزیین می شود و عزاداران حسینی به یاد شهدای کربلا آن را بر دستان و شانه های خود حمل می کنند.
کریمی مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گلستان می گوید : آیین سنتی عزاداری کمر به کمر رامیان چندین قرن قدمت دارد و در شورای عالی ثبت میراث فرهنگی ملی ناملموس کشور به شماره 1157 ثبت شده است.
به گفته آقای جعفری پژوهشگر آیینی ؛ زنجیروار سینه زدن به معنای اتحاد و همبستگی در راه امام حسین علیه السلام و دست به کمر گرفتن آنها به معنی داشتن همت و اراده قوی عزاداران در مسیر زنده نگه داشتن قیام عاشوراست .
در آئین عزاداری سنتی کمر به کمر رامیان زنان هم با دود کردن اسپند و پخش نذری در مسیر حرکت گروهها بر معنویت فضای شهر می افزایند و از آنها استقبال می کنند.
همچنین روبروی هم قرار گرفتن برخی از دسته های عزاداری در خیابان ها و سلام کردن آنها به یکدیگر در قالب اشعار نوحه با مضمون سلام و درود بر عزاداران حسینی یکی از جلوه های ویژه مراسم عاشورا در رامیان است.
علیک السلام ای شه با وفا ، علیک السلام ای مه خوش لقا ، علیک السلام و علیک السلام ، محبان حیدر علیک السلام ، ما به پای منبر شاه شهیدان آمدیم ، ما به سوی دوستان افتان و خیزان آمدیم ، یاران خوش آمدید و محبان خوش آمدید از جمله نوحه هایی است که هنگام سلام دادن دو دسته عزاداری مقابل یکدیگر خوانده می شود.
محمدرضا بای مداح اهل بیت می گوید ؛ مضمون اشعار مداحان در این رسم کهن بیشتر مربوط به صحنه هایی است که در عاشورا اتفاق افتاده و از اهل بیت امام حسین علیه السلام و روزگاری که بر آنها گذشته و هم چنین از رشادت ها ، شجاعت ها و ولایتمداری یاران امام حسین علیه السلام گفته می شود.
عزاداری ترکهای قزلباش در رامیان هنگامه اذان به اوج می رسد و با بلند شدن نوای ملکوتی اذان و اقامه نماز ظهر عاشورا به پایان می رسد.
رامیان با 20 هزار نفر جمعیت در 70 کیلومتری غرب گرگان مرکز استان گلستان قراردارد. بیشتر ساکنان شهر رامیان ترکهای قزلباش هستند.