رهبر معظم انقلاب در دیدار معلمان و اساتید دانشگاه های خراسان شمالی فرمودند: همه پیشرفتهای کشور در شرایط تحریم و فشار حاصل شد.
به گزارش واحد مرکزی خبر ، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز(پنجشنبه) در دیدار هزاران نفر از معلمان، استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاههای استان خراسان شمالی، با اشاره به لزوم اهتمام به ساختن و شکلدهی هویت انسانی کودکان بر اساس خلقیات نیکو، از همان دوران ابتدایی، تأکید کردند: اساسیترین نیاز کشور، ایجاد روحیه امید به آینده، نشاط، و خودباوری در نسل جوان است.
رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود، هدف از برگزاری جلسات متعدد با معلمان و استادان را نهادینه کردن فرهنگ احترام به مقام معلم و استاد بیان کردند و با اشاره به برخی مطالب حرفهای، دقیق، سنجیده و کارشناسی شده معلمان و استادان استان خراسان شمالی، افزودند: این مطالب بسیار قابل استفاده و شنیدن آنها لذتبخش بود، ضمن آنکه نشاندهنده وجود استعدادهای برتر و اندیشههای خوب و روشن در خراسان شمالی است.
حضرت آیت الله خامنه ای با تبیین فلسفه تشکیل حکومت در اسلام به منظور ایجاد تحول همهجانبه در فرد و جامعه و غلبه خصلتهای انسانی بر خصلتهای پست، تأکید کردند: در چنین دیدگاهی، جایگاه و نقش آموزش و پرورش و آموزش عالی و معلمان و استادان بسیار مهم و برجسته است.
ایشان شکلدهی و ساخت شخصیت و هویت کودکان را یکی از وظایف اساسی تربیتی در آموزش و پرورش دانستند و در ادامه به بیان برخی خصلتهای مورد نیاز جامعه که باید از کودکی مورد اهتمام قرار گیرند، پرداختند.
آموزش فرهنگ خردورزی اولین نکتهای بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای در این خصوص گفتند: باید از همان دوران کودکی، ذهن کودکان را به فکر کردن و خردورزی عادت داد.
ایشان خودباوری و اعتماد به نفس را یکی دیگر از نیازهای تربیتی دوران کودکی دانستند و خاطرنشان کردند: یکی از فرهنگهای غلطی که از دوران گذشته در جامعه شکل گرفته و همچنان وجود دارد، نگاه نیازمندانه به غرب و بزرگ دیدن غرب و کوچک دیدن خود، بهخصوص در مسائل علمی است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه ریشهکن شدن این فرهنگ غلط در گرو ترویج روحیه خودباوری است، افزودند: خودباوری که در مقابل غربباوری قرار دارد، باید در میان کودکان و جوانان گسترش یابد و از وظایف مهم آموزش و پرورش و آموزش عالی تزریق روحیه خودباوری است.
بردباری و حلم یکی دیگر از خصلتهای اخلاقی بود که رهبر انقلاب اسلامی نیاز آن را در جامعه و روابط اجتماعی و حتی سیاسی بسیار ضروری دانستند و تأکید کردند: اگر گروههای سیاسی با صبر و بردباری با یکدیگر برخورد کنند، فضا بهتر خواهد شد.
ترویج روحیه کنجکاوی و پرسشگری، کار جمعی و همکاری، کار و دوری از تنبلی، و مطالعه و کتابخوانی در میان کودکان و نسل جوان، از دیگر نکاتی بودند که حضرت آیتالله خامنهای به آنها اشاره کردند.
ایشان همچنین عادت دادن کودکان و جوانان به داشتن همت بلند و افق دوردست را یکی دیگر از نیازها برشمردند و افزودند: ترویج روحیه خودباوری و اینکه "ما میتوانیم" از جمله نیازهایی است که از وظایف مهم آموزش و پرورش و آموزش عالی به شمار میرود.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به پیشرفتهای شگرف علمی کشور و همچنین افزایش جذب دانشجو و هیئت علمی در کشور نسبت به ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، تأکید کردند: مراکز معتبر آماری دنیا، رتبه علمی جمهوری اسلامی ایران در دنیا را، رتبه شانزدهم اعلام و پیشبینی کردهاند این جایگاه تا شش سال دیگر به رتبه چهارمی ارتقا خواهد یافت.
حضرت آیت الله خامنه ای همچنین با اشاره به ارتقای سهم ایران در تولید علم در دنیا، به 2 درصد، خاطر نشان کردند: همه این پیشرفتها در شرایط سختی، تحریم و فشار، و با همت عدهای جوان مختصص و باانگیزه که از حمایتهای مالی و معنوی سازمانیافته هم برخوردار نبودند، آغاز شد.
ایشان افزودند: این پیشرفتهای بزرگ علمی و دانشگاهی، در چنین شرایطی، امیدبخش و نشاندهنده روحیه خودباوری و حرکت رو به جلو، در میان نسل جوان است.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: باید در مدارس و دانشگاهها دائماً، روحیه امید به آینده و حرکت و نشاط دمیده و از هرگونه القای یأس و ناامیدی پرهیز شود.
حضرت آیت الله خامنه ای همچنین معلمان و استادان را به مراقبت از جوانان در مقابل رخنه عرفانهای کاذب توصیه کردند و افزودند: معیار اسلام برای علو معنوی و روحی، تقوا و پاکدامنی، با تلاش برای دوری از گناهان و اهتمام به نماز و انس با قرآن است.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با گلایه از برخی مطالب یا اشعار و سرودهایی که در برخی دیدارها قرائت میشوند تأکید کردند: اظهار محبت از جانب مردم به خدمتگزاران خود، مطلوب و مورد تأیید اسلام است اما این اظهار محبت نباید موجب بیان سخنان، تعابیر، و اوصاف مبالغهآمیز شود.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: باید جلو گسترش فرهنگ تمجید و مبالغه گویی اغراقآمیز گرفته شود.
در ابتدای این دیدار آقایان و خانمها:
سیدجواد پورنقی ـ متخصص داخلی، فوق تخصص گوارش و کبد، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بجنورد
خیرالنساء محمدپور ـ کارشناسی ارشد رشته مدیریت، نماینده گروههای آموزش دوره ابتدایی
حسین اسکندری ـ دکترای فلسفه و تعلیم و تربیت از دانشگاه تربیت مدرس
جلال لنگری ـ دکترای ریاضی، رزمنده و جانباز، 24 سال سابقه تدریس
معصومه اسلامی ـ عضو هیئت علمی دانشگاه بجنورد، دارای مقالات علمی ـ پژوهشی، مشاور خانواده
غلامرضا ابراهیمی مقدم ـ دکترای تخصصی در رشته فلسفه و کلام از حوزه علمیه قم
محمدرضا کرامتی ـ استاد و متخصص قرآنی، حافظ کل قرآن
و قربانعلی اسماعیلی ـ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، دکترای رشته تاریخ و تمدن ملل اسلامی
مطالبی را درخصوص موضوعات مربوط به آموزش و پرورش و دانشگاهها و همچنین مسائل فرهنگی بیان کردند.
محورهای مطالبی که معلمان و استادان بیان کردند به این شرح است:
ارتقای امکانات آموزشی و پژوهشی مراکز علمی استان خراسان شمالی
ایجاد زمینه برای جلوگیری از مهاجرت استادان و پژوهشگران خراسان شمالی به استانهای دیگر
ضرورت تأسیس علوم بینرشتهای در رشتههای پزشکی به منظور اهتمام بیشتر به مسائل انسانی و اخلاقی در کنار دروس تخصصی
توسعه و تجهیز مدارس قرآنی در مقاطع ابتدایی
اهتمام بیشتر به مسائل آموزشی، علمی، تربیتی و رفاهی معلمان مقاطع ابتدایی
تأسیس مراکز پژوهشی و کارگاههای علمی برای دوره ابتدایی
توجه به ویژگیهای بومی و فرهنگی مناطق مختلف در تدوین کتابهای درسی
اهمیت تدوین نقشه راه جامع و فلسفه آموزش عالی
وجود غربزدگی پنهان در لایههای نظام آموزشی
غلبه فنیگرایی و حرفهگرایی در دانشگاهها و کمتوجهی به رشتههای علوم انسانی
استفاده از استادان مجرب و دارای سابقه معلمی در دانشگاه جامع فرهنگیان
لزوم رفع نواقص علمی و آموزشی کتابهای ریاضی، تحت نظر یک گروه متخصص
اهتمام به شاخصهای ارتقای بهداشت روانی خانواده بر اساس آموزههای اسلامی
پیشنهاد تشکیل پژوهشکده فرهنگی خانواده در دانشگاهها
ضرورت تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات مشاورهای و روانشناختی به خانوادهها
تخصیص متوازن و عادلانه امکانات و فرصتهای پژوهشی و تحقیقاتی به دانشگاهها
در نظر گرفتن امتیازات ویژه برای استادان در مناطق محروم
توجه دوچندان به موازین علمی و اخلاقی در جذب اعضای هیئت علمی
اصلاح برخی روشهای انتقال معارف دینی به نسل جوان
توجه جدیتر مراکز و دستگاههای فرهنگی و آموزشی به فرهنگ دینی
لزوم اقدامات روشمند و هماهنگ برای ارتقای فرهنگ اخلاق اجتماعی
ضرورت گسترش روحیه نقد منصفانه و نقدپذیری در جامعه.