اعلام نتایج سطح بندی مراکز دولتی در دو هفته آینده
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: نتایج سطح بندی مراکز دولتی پس از بررسی نهایی در دو هفته آینده اعلام میشود.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ مجتبی شریعتی نیاسر در نشست خبری سال تحصیلی جدید در سالن شهید مفتح وزارت علوم در جمع خبرنگاران افزود: سال تحصیلی جدید امسال، مقارن با هفته دفاع مقدس و ایام سوگواری امام حسین (ع.) است و این را به فال نیک میگیریم، چون از یک طرف جوانانی که روزی در دفاع مقدس حاضر بودند، امسال از همان نسل در عرصه علم و دانش باید به نبرد بپردازند و باید به یاوه گوییهای ترامپ در محیط علم و دانش پاسخ دهند.
وی با بیان اینکه امسال دانشگاهها باید پرنشاط، قانونمدار و توأم با معنویت باشد افزود: امسال ۷۴۰ هزار دانشجو در دانشگاهها پذیرش شدند که ۳۷۰ هزار نفر در مقطع کارشناسی، ۳۲۵ هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۲۴ هزار و ۴۰۰ نفر در مقطع دکتری ورود پیدا کرده اند که امیدواریم مؤلفههای آمایش آموزش عالی با تصویب شورای انقلاب اسلامی رقم بخورد.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه آموزش عالی به ۱۰ منطقه تقسیم شده است گفت: آموزش عالی در کشور به ۱۰ منطقه تقسیم شده و غیر از منطقه ۱۰ که مربوط به یک استان است، سایر مناطق شامل چند استان هستند.
وی به کیفیت آموزش عالی و توسعه آن در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: امسال بیش از سالهای گذشته به کیفیت آموزش عالی توجه میشود، چون بخشهای نظارتی آموزش عالی فعال هستند و ظرفیت برخی از مراکز آموزش عالی با نظارتهای صورت گرفته به صفر میرسد.
شریعتی نیاسر به ساماندهی مؤسسات آموزش عالی اشاره کرد و افزود: مراکز آموزش عالی که از سطح استاندارد پایین هستند در هدایت دانشگاه معین ضمن حفظ استقلال رشد و توسعه پیدا میکنند.
وی با بیان اینکه سطح بندی مراکز دولتی و غیر دولتی از ۲ سال گذشته آغاز شده است، افزود: سطح بندی مراکز غیردولتی به اتمام رسید و در بخش دولتی سطح بندی در مرحله بررسی قرار دارد و در دو هفته آینده اعلام میشود.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه ردیف اعتباری بودجهای برای ارتقاء سطح علوم پایه در نظر گرفته شده است گفت: با همکاری فرهنگستان علوم، حوزههای علوم پایه از یک سطح شاخص برخوردار میشوند ضمن آن که با اعزام دانشجو به خارج، فرصت مطالعاتی مناسب برای دانشجویان علوم پایه فراهم میشود.
شریعتی نیاسر با بیان اینکه دانشجویان مقطع دکتری از حمایتهای حقوقی، تجهیزاتی و رفاهی بهره مند میشوند ادامه داد: دانشجویان مقطع دکتری از حمایت حقوقی (ایجاد زمینه اشتغال و جهت گیری این دانشجویان به سمت دانشگاه هدفمند)، حمایت تجهیزاتی (فراهم سازی امکانات تحقیقاتی و آزمایشگاهی) حمایت رفاهی (دریافت وام ویژه دکتری) بهره مند میشوند.
وی با بیان اینکه مأموریت گرایی یکی از محورهای مهم طرح آمایش آموزش عالی است، گفت: مأموریت دانشگاهها باید متناسب با نیاز دانشگاهها باشد و یک نمونه موفق از دانشگاه مأموریت گرا، دانشگاههای نظامی مالک اشتر و دفاع ملی است که باید این روند در دانشگاهها دیگر هم توسعه یابد.
شریعتی نیاسر همچنین به بازنگری سرفصلهای دروس اشاره کرد و افزود: در حدود ۱۰ سال، ۷۰۰ سرفصل دروس تغییر نکرده بود که هم اکنون تمامی سرفصل دروس به روز شده است و برخی از سرفصلهای دروس از جمله دروس علوم انسانی در اختیار شورای تحول علوم انسانی است که این شورا مأموریت بازنگری این سرفصلها را برعهده دارد.
وی با بیان اینکه حرکتهای جدیدی برای ایجاد دانشگاه نسل سوم شروع شده است گفت: حرکت برای توسعه به سمت دانشگاه نسل سوم آغاز شده است تا به سمت دانشگاه کار آفرین حرکت کنیم.
وی ادامه داد: ما موظفیم با دانشگاه های پیشرفته در سطح جهان ارتباط و تعامل داشته باشیم و در این راستا ورود دانشگاهها به عرصه بین الملل در دستور کار قرار دارد.
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه مشکل دانشجویانی که از سهیمه ۵ درصد ایثارگران استفاده میکردند در حال رسیدگی است گفت: مشکل که برای دانشجویان ایثارگر در پذیرش کنکور ایجاد شده بود از سوی سازمان سنجش در حال بررسی و برطرف شدن است.
شریعتی نیاسر در ادامه به بحث دانشجویان ستاره دار اشاره کرد و افزود: سرپرست وزارت علوم اعلام کردند که این امر بررسی و برطرف شود.
وی با اشاره به اینکه مأموریت دانشگاه علمی و کاربردی حرکت به سمت آموزشهای مهارتی است ادامه داد: این امر در دانشگاه علم و کاربردی با دقت در حال بررسی است و در راستای مهارتی شدن دانشگاه علمی و کاربردی، ظرفیت برخی از مراکز آموزش عالی به صفر رسیده است.
معاون آموزشی وزارت علوم به علت انحلال مؤسسه شاخص پژوه اشاره کرد و گفت: مؤسسه شاخص پژوه یکی از مراکز پژوهشی غیر انتفاعی بوده است که سال های گذشته مجوز گرفته بود و در گذر زمان این مؤسسه تخلف کرد که مسئولان به آن هشدار دادند، ولی چون به این هشدارها توجه نکرد و بدون مجوز دانشجو پذیرش کرد که در نهایت حکم انحلال آن صادر شد.
وی افزود: یکی از تخلفات این مؤسسه این بود که ۵۰۰ نفر ادعای دانشجو بودن در این مؤسسه را مطرح کردند در حالی هیچ گونه سندی نداشتند و یکی از افراد که مسؤولیت اجرایی داشت در یکی از استانهای دور مشغول تحصیل بود، البته وضع کسانی که ادعای تحصیل در مؤسسه شاخص پژوه را دارند به زودی تعیین تکلیف میشود.
شریعتی نیاسر به وضع رشتههای علوم قرانی اشاره کرد و گفت: رشتههای علوم قرآنی باید برنامه مصوب داشته باشند و برخی از رشتههای تلفیقی با رشتههای قرآنی به عنوان رشتههای میان رشتهای مورد استقبال قرار گرفته اند که مجوز بیش از ۷۰ رشته میان رشتهای داده شده است.