معرفی استارتاپ ها و ظرفیت ها و فرصت های آنها در ارائه خدمات بهینه به جامعه، یکی از دیگر از مسائلی است که باید برای فراهم کردن عرصه حضور فعال تر و پررنگ تر استارتاپ ها در کشور صورت بگیرد .
چکیده مصاحبه پژوهشی:
- استارتاپ درمانکده از سال 1394 فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و هدف نهایی آن همراهی بیماران در طول مسیر درمان برای دستیابی آسان، سریع و آگاهانه به خدمات بهداشت و درمان است.
- استارتاپ شنوتو در سال 1392 راه اندازی شده و تاکنون توانسته یکی از قوی ترین آرشیوهای صوتی محتوا محور فارسی را خلق کند.
- استارتاپ ای سلکت که در سال 1394 شروع به کار کرده است، مرجعی برای رتبه بندی سایت های ایرانی بر اساس معیارهای داخلی و جهانی است.
- استارتاپ دونیت در سال 1393 و به منظور تأمین سرمایه کسب و کارهای نوپا ایجاد شده است.
- استارتاپ تلوبال که در سال 1394 شکل گرفته است توانسته با ورود به بازار جهانی، 70 کشور و بیش از 2900 شهر دنیا را از خدمات و امکانات خود بهره مند کند.
پژوهش خبری معاونت سیاسی صدا وسیما:زمانی که اولین استارتاپ در اواسط دهه 80 در فضای ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور شکل گرفت، شناخت دقیقی در جامعه نسبت به ظرفیت ها و فرصت های این فضا برای ارائه خدمات متنوع به جامعه در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... وجود نداشت. به همین دلیل، گستره حضور این نوع استارتاپ ها در کشور خیلی فراگیر نبود و اغلب کسانی هم که وارد این حوزه شده بودند، به دلیل مناسب نبودن فضا و بستر فعالیت شان عمر چندانی را تجربه نمی کردند. اما، روند رو به رشد فعالیت های استارتاپی در کشورهای توسعه یافته و بعضاً در حال توسعه که سال ها پیش از ما حل بسیاری از مشکلات خود را در حوزه های اقتصادی و اجتماعی به استارتاپ ها سپرده بودند و از مزایا و ظرفیت های آنها در ارائه خدمات سریع تر و کم هزینه تر به بخش های مختلف بهره مند شده بودند، ضرورت اهمیت و توجه به این حوزه را در کشور ما بیش از پیش نمایان ساخت. بر همین اساس، طی چهار، پنج سال گذشته حضور استارتاپ ها در کشور برای ارائه خدمات متناسب با نیاز جامعه روز به روز بیشتر شد و در این مدت فضا و بستر مناسبی برای فعالان استارتاپی در کشور فراهم شده است. اگرچه همچنان زیرساخت ها و شرایط مناسب، آن طور که نیاز فعالیت استارتاپ ها را در کشور فراهم سازد، به خوبی مهیا نشده است، اما مسئولان ذیربط اقدامات و سیاستگذاری هایی را در راستای حمایت از آنها انجام داده اند و استفاده از فضای استارتاپی را یکی از ضرورت ها و نیازهای جامعه در رفع برخی مشکلات مردم می دانند و برگزاری نمایشگاه ها، همایش ها و سمینارهای مختلف که با حمایت دولت و همکاری بخش خصوصی طی چند سال گذشته در این حوزه صورت گرفته است، گویای این امر است. معرفی استارتاپ ها و ظرفیت ها و فرصت های آنها در ارائه خدمات بهینه به جامعه، یکی از دیگر از مسائلی است که باید برای فراهم کردن عرصه حضور فعال تر و پررنگ تر استارتاپ ها در کشور صورت بگیرد که در این خصوص، رسانه ها نقش عمده ای ایفا می کنند. در همین راستا، گروه اقتصاد پژوهش خبری گفت وگویی صمیمانه با چند تن از فعالان موفق استارتاپی ترتیب داده است تا خدماتی را که جامعه با فعالیت آنها از آن بهره مند می شود، بررسی نماید.
شاید برای هر یک از ما بارها پیش آمده باشد که برای درمان بیماری خود از یک سرماخوردگی ساده گرفته تا یک بیماری های سخت و طاقت فرسا که مدت زمان بیشتری برای درمان و مراقبت های بعد از آن نیاز دارد، زمان و هزینه زیادی را متقبل شده ایم و گاهاً نتیجه ای را که از درمان انتظار داشتیم، نگرفته ایم. البته این مشکلی است که همه افراد در هر نقطه از جهان با آن روبه رو هستند و همواره بحث سلامت و درمان از جمله دغدغه های مهم هر کشوری برای ارتقای سلامت افراد جامعه و کاهش هزینه و زمان درمان آنهاست. به همین دلیل، تاکنون طرح های مختلفی در بسیاری از کشورها و حتی کشور ما برای امنیت خاطر بیماران و کاهش هزینه های درمان آنها در کمترین زمان ممکن اتخاذ و اجرایی شده است؛ با این حال، حداقل در کشور ما طی مسیر درمان از شناسایی پزشک مورد نظر و تعیین نوبت تا مراقبت های بعد از درمان همچنان یکی از معضلات جدی بیمارانی است که مجبورند ساعت ها وقت خود را برای درمان سپری کنند و از طرفی، زمان بر بودن مسیر درمان نیز هزینه های مضاعف مادی و معنوی را بر بسیاری از آنها تحمیل کرده است. در این میان، استفاده از فعالیت های کارآفرینانه و کسب و کارهای نوپا که به مدد گسترش فضای ارتباطات و فناوری اطلاعات، فرصت بروز و ظهور ایده های خلاقانه برای رفع مشکلات را میسر کرده است می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات و معضلات حوزه سلامت و درمان باشد؛ اتفاقی که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته توانسته هم به مدد بیماران برای انتخاب بهترین روش درمان با کمترین هزینه و هم به مدد دولت ها برای سیاستگذاری بهتر و رفع مشکلات این حوزه بیاید. بنابراین، ظرفیت ها و فرصتهای بکر بسیاری برای حضور استارتا پ ها در حوزه سلامت و درمان وجود دارد تا با استفاده از ایده های نو در کنار تجربه سایر کشورها در حل مشکلات حوزه درمان به وسیله استارتاپ ها، در مسیر حل مشکلات درمان گام برداریم. در این زمینه طی چند سال اخیر استارتاپ های مختلفی با هدف کمک به حل مشکلات حوزه درمان شکل گرفته اند که درمانکده یکی از آنهاست. مؤسس استارتاپ درمانکده (www.Darmankade.com) محسن صدر، متولد 1367 و فارغ التحصیل رشته کارآفرینی در مقطع کارشناسی ارشد است. صدر که پیش از درمانکده نیز سابقه راه اندازی کسب و کارهای نوپا را داشته است، درگیر بیماری شدیدی در ناحیه چشم خود می شود و در طول مسیر درمان مشکلات بسیاری را پشت سر میگذارد. به همین دلیل، تصمیم میگیرد این بار در حوزه پزشکی و برای رفع مشکلاتی که آنها را از نزدیک لمس کرده است، اقدام به راه اندازی درمانکده کند؛ بدین صورت درمانکده راه اندازی می شود و از سال 1394 فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز می کند که در حال حاضر 700 پزشک متخصص و فوق تخصص عضو درمانکده هستند و تاکنون بیش از 35 هزار نفر از خدمات درمانکده استفاده کرده اند.
· درمانکده چه خدماتی ارائه میدهد؟
در مرحله اول تلاش درمانکده راهاندازی یک سامانه نوبت دهی مطب های پزشکان و دندانپزشکان بود که مردم بتوانند به صورت شفاف و آگاهانه برحسب اطلاعات دقیق، پزشک خود را انتخاب کنند و به راحتی نوبت بگیرند. در واقع، نوبت دهی مطب ها اولین گام راه طولانی ارائه خدمات درمانکده به جامعه به شمار می رود. در گام های بعدی درمانکده اقدام به ایجاد یک خدمت دیگر برای یادآوری داروها به همراه امکان مشاهده اطلاعات داروهای تجویزی پزشک می کند.
سپس، با راه اندازی سرویس های تست تشخیص، مراقبت های خانگی و پیگیری درمان، زنجیره خدمات درمانکده به مردم کامل تر از قبل شده و در حال حاضر نیز این خدمات در حال تکمیل است و به مرور زمان خدمات بیشتر و کاربردی تری را در راستای هدف نهایی خود یعنی همراهی بیماران در طول مسیر درمان برای دستیابی آسان، سریع و آگاهانه به خدمات بهداشت و درمان، در اختیار کاربران خود قرار خواهد داد.
· چرا دیگر کشورها از استارتاپها در حوزه درمان استفاده می کنند؟
آنچه که حائز اهمیت است، دست به گریبان بودن تعداد کثیری از کشورها با مشکلات حوزه بهداشت و درمان، و هزینه های سرسام آور این حوزه است. بنابراین، با توجه به معضلات گسترده ای که کشورها در حوزه بهداشت و درمان با آن مواجه هستند، از فناوری اطلاعات برای کاهش هزینه ها، گسترش دسترسی عادلانه به خدمات و ایجاد شفافیت در این حوزه بهره برده اند و در همین راستا، توانسته اند از ظرفیت و فرصت های استارتاپی کشورشان و حتی دیگر کشورها، در حل بخشی از مشکلات حوزه درمان خود بهره ببرند. کسب و کارهایی مانند ZocDoc.com در ایالات متحده، practo.com در کشور هند و doclib.com در فرانسه نمونههایی از این نوع استارتاپها در سایر کشورها میباشند.
· سهم استارتاپ ها از حوزه درمان کشور چقدر است؟
در حال حاضر سهم استارتاپ ها از حوزه درمان بسیار ناچیز و تقریباً نزدیک به صفر است، اما این سهم به شدت قابل افزایش و رشد است. این جا باید از تجربه های دیگر کشورها استفاده کرد و به کمک سرمایه و ایده های این کسب و کارها و بخش خصوصی مشکلات متعدد این حوزه را در طی زمان کاهش داد.
· چه موانعی پیش روی استارتاپ های حوزه درمان قرار دارد؟
موانعی که در حوزه کسب و کارهای نوآورانه سلامت مطرح است را میتوان در 5 دسته کلی بررسی نمود.
دسته اول مسایل مرتبط با حوزه کلان سیاستگذاری و قوانین بالادستی میباشد. به این دلیل که ما در این سطح هیچ نقشی برای کسب و کارها و راهحل های خلاقانه در نظر نگرفتهایم.
دسته دوم موانع در سطح رگولاتورها مطرح خواهد بود. در حال حاضر، از یک سو قوانین شفاف در رابطه با سطح و نحوه فعالیت این کسب و کارها تعریف نشده و از سوی دیگر، نهاد یا مجموعه مشخصی برای این امر وجود ندارد و تصمیم ها و قوانین به صورت بخشی و جزیره ای اتخاذ می شود.
دسته سوم موانع، مرتبط با سیستم بهداشت و درمان کشور است. به دلیل نبود شفافیت و سنتی بودن سیستم بهداشت و درمان، هرگونه تغییر و نوآوری در این حوزه با مقاومت و عدم پذیرش زیاد از سمت بازیگران مختلف این سیستم مواجه خواهد شد.
دسته چهارم این موانع، مرتبط با اکوسیستم کارآفرینی کشور و به خصوص سرمایه گذاران است. به دلیل عدم بلوغ کافی، اکوسیستم کارآفرینی بیشتر در سطح کاربردهای رفاهی از تکنولوژی مطرح می شود و به دنبال رفع نیازهای پایه ای مردم و کشور به صورت اساسی نخواهد بود. سرمایه گذارها هم درک درستی از سیستم سلامت نداشته و تنها بر اساس بررسی ها و روندهای کلی سرمایه گذاری در دنیا به این حوزه علاقه نشان می دهند که این قابل تطبیق با کشور ما نخواهد بود.
دسته پنجم، مرتبط با فرهنگ و سواد فناوری اطلاعات در جامعه است. ما سعی می کنیم در کنار دولت برای آسایش مردم گام برداریم و خدمات خود را برای آنها طراحی کنیم؛ اما به دلیل عدم آگاهی مناسب مردم که ناشی از ضعف رسانه ها در آگاه سازی و افراد تصمیم گیر می شود، افراد جامعه هنوز به سمت اعتماد و باور عمومی به این فضا نرفته اند؛ هرچند که در حال حاضر با انجام برخی اقدامات و اطلاع رسانی ها، فضای استارتاپی در اذهان جامعه در حال شکل گیری است.
خواندن کتاب را اگر یکی از بهترین تفریحات دنیا ندانیم، بی شک می توان آن را یکی از بزرگ ترین و تأثیرگذارترین روش های آموزشی در دنیا برشمرد؛ چراکه با خواندن کتاب یادگیری و تجربه همزمان در حال حرکت است و خط پایانی برای آن متصور نیست. اما با تمام مزایایی که خواندن کتاب برای انسان ها دارد، این امر در بسیاری از جوامع مغفول مانده است و کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نیست. بنابراین، اهمیت مطالعه و نقش آن در توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، بسیاری از کشورها را بر آن داشته تا برای افزایش سرانه مطالعه و گسترش و ترویج کتاب خوانی در کشور خود، در کنار کتاب های مکتوب، کتاب های صوتی را نیز در اختیار افراد جامعه قرار دهند تا دسترسی به کتاب سریع تر و آسان تر صورت گیرد و هیچ مانعی برای خواندن کتاب وجود نداشته باشد. این خدمت به فرهنگ کتاب خوانی با گسترش حوزه IT روز به روز گسترده تر و متنوع تر شد و در حال حاضر، وب سایت ها و اپلیکیشن های متفاوتی در این حوزه راه اندازی شده اند که خدمات متنوعی را به کاربران خود و علاقمندان کتاب ارائه می دهند. در کشور ما نیز با ورود استارتاپ ها به این حوزه، چند سالی است این فضا برای گسترش فرهنگ مطالعه در فارسی زبانان ایجاد شده و علاوه بر مخاطبان داخلی، مخاطبان خارجی فارسی زبان را نیز پوشش می دهند. شنوتو (www.shenoto.com) از جمله این استارتاپ ها است که در سال 1392راه اندازی شده و تاکنون توانسته یکی از قوی ترین آرشیوهای صوتی محتوا محور فارسی را خلق کند. امیرحسین مددی، موسس و مدیر اجرایی شنوتو که تحصیلاتش در حوزه نرم افزار و MBA بوده است، درباره راه اندازی شنوتو می گوید: از زمان دانشجویی مشغول به کارآموزی در شرکت های نرم افزاری معتبر شدم و پس از پایان تحصیلات IT در سال ۱۳۸۰، کسب و کار خودم را در حوزه تولید نرم افزارهای مالتی مدیا آغاز کردم که به تأسیس شرکتی در همین حوزه انجامید. با گسترش روز افزون اینترنت، توسعه کسب و کار خودم و همچنین نیاز به توسعه مهارت های فردی در کنار تمام مشغله های زندگی حرفه ای حس کردم باید از تمام زمان هایی که در اختیار دارم برای مطالعه استفاده کنم. به همین دلیل شروع به تحقیق درباره روش ها و ابزارهای مختلف مطالعه کردم که پس از کمی تحقیق متوجه شدم در دنیا استفاده از کتاب های صوتی یا پادکست های صوتی خیلی مرسوم است و این حوزه رشد بسیار چشمگیری را در جهان تجربه می کند. سپس، با انجام بررسی ها و تحقیقات لازم برای ظرفیت فضای داخل ایران در این حوزه به این نتیجه رسیدم که مشکل خواندن کتاب در هر زمان و مکانی برای خیلی از هموطنان بخصوص قشر تحصیل کرده وجود دارد؛ از همین رو، ایده اولیه شنوتو شکل گرفت و با وجود تمام مشکلات و کمبودها این پلت فرم خلق شد؛ در حال حاضر نیز، بسیاری از اساتید در حوزه های مختلف، ناشران و تمامی افراد تاثیرگذاری که احساس می کنند می توانند برای جامعه یا لااقل شبکه افراد اطراف خود الهام بخش یا تأثیرگذار باشند، به عنوان پادکستر یا تولیدکننده محتوا با شنوتو همکاری می کنند.
· شنوتو دوران ثبات را سپری می کند
اگر به استانداردهای جهانی در مورد دوره های عمر استارتاپ ها توجه کنیم که شامل سه بخش تولد، ثبات و توسعه می شود، شنوتو در حال حاضر در دوران ثبات خود به سر می برد. هدف نهایی ما نیز در این استارتاپ، ایجاد بزرگترین آرشیو شنیداری فارسی برای تمام فارسی زبانان دنیا است که در مرحله توسعه این هدف تحقق می یابد.
· شنوتو چه خدماتی ارائه میدهد؟
کتاب های صوتی، نمایشنامه های صوتی، انواع پادکست ها[1]، سرویس به اشتراک گذاری فایل های صوتی از جمله خدماتی است که شنوتو ارائه می دهد و کاربران می توانند از طریق وب سایت و مجموعه اپلیکیشن های آن به این خدمات دسترسی داشته باشند. بیشتر این خدمات به صورت رایگان بوده و بخشی از آن با پرداخت هزینه اندکی در اختیار کاربران قرار می گیرد.
گفتنی است، به دلیل استقبال گسترده ای که از محتواهای صوتی ارائه شده صورت گرفته، در حال حاضر شنوتو از تمام جهان شنونده دارد و هر ماه با رشد بیش از 20 درصدی کاربران خود مواجه است
· اشتغالزایی در شنوتو
شنوتو در مدت فعالیت خود توانسته برای ۲۰ نفر به صورت مستقیم و برای بیش از ۲۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم یا پاره وقت اشتغال ایجاد کند.
· سه تجربه موفق تولید محتوای صوتی در جهان
در حوزه کتاب صوتی یکی از پروژهای موفق audible از کشور آمریکا است و در حوزه پادکست می توان به soundcloud در آلمان و mixcloud در انگلستان اشاره کرد.
الکسا نامی آشنا برای کاربران اینترنتی در سراسر دنیا است که برای اطلاع از میزان محبوبیت و میزان بازدیدکننده سایت ها و وبلاگ های مورد نظر خود، به آن رجوع می کنند و به راحتی به رتبه جهانی و کشوری آنها دست می یابند. همچنین، رتبه و میزان محبوبیت سایت ها می تواند به لحاظ تجاری نیز هم برای صاحبان آن سایت و هم شرکت ها یا افرادی که به دنبال تبلیغات محصولات یا فعالیت خود هستند، مفید باشد. در ایران نیز تاکنون رتبه هایی که از سایت های مختلف و میزان محبوبیت آنها اعلام شده و می شود، همگی براساس آمارهای ارائه شده در الکسا بوده است. اما گاهاً، پیش می آید که برخی سایت ها یا وبلاگ های ارائه شده در الکسا با برخی معیارهای در نظر گرفته شده برای فعالیت آن سایت در یک کشور انطباق ندارد. بنابراین، از آنجا فعالیت وبگاه ها و وبسایت ها منطبق با قوانین و معیارهای داخلی هر کشوری علاوه بر رعایت معیارهای جهانی، یکی از ضروریات جلب اعتماد عمومی به فعالیت این قبیل فعالیت ها به خصوص کسب و کارهای اینترنتی است، در نظر گرفتن این معیارها در رتبه بندی سایت ها و وبگاه های حوزه های مختلف می تواند اعتماد بیشتری را برای استفاده از خدمات آنها در جامعه ایجاد نماید. در واقع، ایجاد یک سامانه رتبه بندی داخلی علاوه بر رتبه بندی های خارجی که از وب سایت ها انجام می گیرد، می تواند به کمک کاربران در ایجاد اعتماد و انتخاب صحیح وب سایت های مورد نظر خود بیاید. همین دلیل، باعث شده تا ایده ایجاد ای سلکت (www.eselect.ir) در ذهن عباس دانش منش، کارشناس نرم افزار و همسرش مهتا شاملو کارشناس ارشد کامپیوتر با گرایش هوش مصنوعی خطور کند. در واقع، از آنجا که معیارهایی مانند داشتن نماد اعتماد الکترونیکی وزارت صنعت معدن و تجارت، دارا بودن نماد ساماندهی وزارت ارشاد، حقوقی بودن و .. که از نظر دولت جمهوری اسلامی ایران اعتبار یک کسب و کار در فضای آنلاین است، در سایت های های مرجع خارجی مورد نظر قرار نمی گیرد و از طرفی این معیارها برای کاربران ایرانی جهت انتخاب صحیح و مطمئن بسیار مهم هستند. ایده اولیه ای سلکت شکل گرفت و پس از پیاده سازی اولیه آن در فروردین 94، نسخه بتا 8 آن در آذرماه همان سال آغاز به کار می کند که در حال حاضر، فازهای پیاده سازی و استقرار محصول انجام شده و پرتال ای سلکت آماده استفاده کاربران ایرانی است و به موازات آن، فازهای بعدی این پرتال نیز در حال تکمیل می باشد. همچنین، تاکنون دسته بندی سایت های ایرانی در بیش از 80 موضوع انجام گرفته و اطلاعات مربوط به رتبه آنها در الکسا، رتبه آنها در گروه مربوطه، امتیاز و استان محل فعالیت آنها در اختیار کاربران قرار دارد.
· ای سلکت چه هدفی را دنبال می کند؟
- رتبه بندی سایت های ایرانیبر اساس معیارهای ایرانی و جهانی
- ایجاد یک مرجع جامع جهت کمک به کاربران ایرانی جهت افزایش اعتماد به کسب و کارهای آنلاین
- ایجاد حس رقابت سالم میان سایت های ایرانی و به تبع آن، افزایش سطح ارائه خدمات رسانی سایت های ایرانی
- ورود کاربر مؤثر برای وب سایت ها
- ارائه اطلاعات جامع و کاربردی سایت های ایرانی بصورت یکپارچه
استارتاپ ها به دلیل نوپا بودن مشکلات بسیاری دارند و این موضوع تنها محدود به کشور ما نیست و همانطور که در گزارش های پیشین درباره استارتاپ ها بیان شد مشکلات مالی و تأمین سرمایه در ایران و سایر کشورها اصلی ترین و مهم ترین مشکل پیش روی آنهاست. اگرچه در کشور سرمایه گذاران اندکی وجود دارند که حاضرند در حوزه فعالیت های استارتاپی سرمایه گذاری کنند و شتابدهنده ها نیز برای حل مشکلات آنها و توسعه فعالیت های استارتاپی و کارآفرینانه به کمک فعالان استارتاپی شتافته اند، اما با این حال، جای خالی مرکز و مرجع متمرکزی که بتواند مسیر شناسایی ایده ها و همچنین سرمایهگذاران مناسب با آنها را پیش روی استارتاپ ها قرار دهد، در چرخه استارتاپی کشور خالی بود. بر همین اساس، دونیت(www.2nate.com) که خود در قالب یک استارتاپ فعالیت می کند، برای حمایت از تأمین سرمایه استارتاپهای دیگر در قالب روش تأمین مالی جمعی در سال 1393 شکل گرفت. در واقع، دونیت با استفاده از تجربه دیگر کشورها در تأمین سرمایه کسب و کارها به خصوص تأمین سرمایه جمعی که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای توسعه یافته رواج دارد، تلاش میکند به حمایت از کسب و کارهای نوپا بپردازد و انگیزه ای برای ادامه و ترویج این نوع فعالیت ها در کشور و بهرهمندی از ظرفیت ها و فرصت های در اختیار آنها برای حل مشکلات کشور باشد. جواد یزدانی، که تحصیلاتش را در رشته طراحی صنعتی، در مقطع کارشناسی به پایان رسانده و دونیت را راه اندازی کرده است، در این باره می گوید: من به عنوان یک طراح محصول(صنعتی) تمایل داشتم محصولاتی که از ایده و طراحی خودم به وجود آمده است را در بازار و در زندگی مردم ببینم، اما شرایط اقتصادی، بازار، عدم آگاهی تولیدکنندگان از مزایای کارِ من به عنوان یک طراح و مسایلی از این دست، این امکان را از من میگرفت. به همین دلیل تابستان 1393 بر آن شدیم تا این فرصت را برای دیگرانی که مانند ما صاحب طرح و ایده هستند، اما امکان اجرای طرح و ایده خود را به دلیل مشکلات اقتصادی ندارند، فراهم کنیم؛ بنابراین، با استفاده از تجربههایی که در تحقیقات خود به دست آورده بودیم، وبسایت دونیت را که سه بنیانگذار و در مجموع 9 نفر کارمند دارد، به منظور تأمین سرمایه کسب و کارهای نوپا ایجاد کردیم. در واقع، به واسطه سرویسدهی آنلاین دونیت، فضایی در دسترس برای تمامی افراد جامعه ایجاد شده است تا عدالت اجتماعی هر چه بیشتر برقرار شود و در دور افتاده ترین نقاط هم این امکان وجود داشته باشد تا افراد طرح و ایده خود را مطرح و به تأمین سرمایه آن بپردازند.
· خدمات دونیت به چه کسانی تعلق می گیرد؟
دونیت خدماتش را به دو گروه عمده ارائه می دهد؛ گروه اول، افرادی که دارای ایده، اختراع، و یا حتی دغدغه ای هستند و برای اجرایی شدن آن به سرمایه اولیه نیاز دارند و گروه دوم، افرادی که تمایل به حمایت از ایده ها و یا تمایل به سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوپا دارند.
· دونیت چه میزان حمایت مالی دریافت کرده است؟
تاکنون 7 هزار و 658 نفر به دونیت اعتماد کرده اند و 171 پروژه نیز از طریق دونیت به تأمین سرمایه پرداختهاند. این پروژه ها موضوعات مختلفی از جمله فناوری، تولید، محیط زیست، اجتماعی، فرهنگ و هنر، درمان و ... را در بر می گیرد. همچنین، میزان حمایت مالی دریافت شده در دونیت برای سایر پروژه ها تاکنون 645.173.408 تومان بوده است، که البته تمامی این آمارها در حال رشد است و اطلاعات به روزرسانی شده آن در وبسایت این استارتاپ قابل مشاهده می باشد.
· دونیت چه مزیتی دارد؟
بسیاری از واسطه های غیرضروری مانند سرمایه گذاران سنتی، وام های بانکی، کارفرمایان و سفارش دهندگانی که با تغییرات روز دنیا آشنایی ندارند، به واسطه استفاده از این سرویس حذف می شوند؛ به این صورت که فرد دارای ایده، طرح خود را با مردم که مشتریان نهایی او خواهند بود در میان گذاشته و مردم و سرمایه گذاران در صورت تمایل از آن فرد حمایت مالی کرده و یا در آن سرمایه گذاری خواهند کرد. این اتفاق باعث می شود جوانان هر چه بیشتر و بدون واسطه، اقدام به کارآفرینی، تولید و ایده پردازی کنند که در نهایت منجر به رونق اقتصادی بدون وابستگی به واردات خواهد شد.
همچنین به دلیل استقلال کارآفرینان در این روش جذب سرمایه و ایجاد اشتغالی که به دنبال دارد، ارتباط این نوع فعالیت با اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی، بسیار تنگاتنگ است که ضرورت استفاده از آن را برای کشور ما دوچندان میکند.
· چرا روش تأمین مالی جمعی در دنیا رو به گسترش است؟
تجربه موفق این نوع کار در دنیا، به خصوص برای کشورهای در حال توسعه، بسیار درخشان و حائز اهمیت است. به طوری که، در فاصله کوتاه 4 ساله، حجم سرمایه ای که از این طریق در دنیا جذب شده، به اندازه حجم سرمایه ای است که در روش های سنتی مانند VCها در طول 80 سال گذشته صورت گرفته است. این موضوع به معنی کارآفرینی بیشتر، اشتغال افراد بیشتر و در نهایت تولید و سودآوری بیشتر است.
· استارتاپ های تأمین سرمایه چه حمایت هایی نیاز دارند؟
یکی از مهمترین حمایت ها، قانون زدایی، تسهیل گری و همکاری سازمان ها و نهادهای مهمی همچون بانک مرکزی، بانک ها، سازمان بورس و اوراق بهادار است. دیگر حمایت مهم، حمایت رسانه ای است که در این میان رسانه های جمعی با معرفی دستاوردها و کارکردهای این نوع روش تأمین سرمایه می توانند نقش عمده ای در حمایت از استارتاپ های این حوزه نمایند.
گسترش روابط جهانی در حوزه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... نیازمند زیرساختهای متفاوت و متنوعی است تا در بستر آنها بتوان بهترین نوع ارتباط با کمترین هزینه و زمان را با افراد و شخصیتها، سازمانها و نهادهای مختلف انجام داد. یکی از زیرساختهای مورد نیاز در این زمینه خطوط ارتباطی از طریق تلفن میباشد که با وجود گسترش ارتباطات در فضای تحت وب، اما همچنان تلفن یکی از پرکاربردترین ابزارهای ارتباطی در دنیا به شمار می رود. به خصوص در کشورهای در حال توسعه که نیاز به گسترش ارتباط با جهان خارج از خود به منظور تثبیت موقعیت و جایگاه منطقه ای و جهانی و همچنین، سرعت در مسیر انتقال تجربیات بیش از پیش احساس می شود. اهمیت این موضوع و ضرورت نیاز به راه های ارتباطی بین المللی که از سال ها پیش در کشور ما یک نیاز اساسی برای بسیاری از افراد و شخصیت ها، شرکت ها، نهادها که گستره فعالیت آنها در فضای بین المللی گسترده است، جرقه اولیه شکل گیری تلوبال(www.telobal.com) را در ذهن علیرضا حسین نژاد، کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، زده است. وی می گوید: سالها نیاز برای داشتن راه های ارتباطی تلفنی بین المللی و شاید به عبارتی، دفتر مجازی در خارج از کشور، برای افزایش صادرات و حضور پررنگ تر در عرصه های مختلف بین المللی احساس میشد و اگر چه روش های ارتباطی تلفنی عادی برای تماس با خارج از کشور که زمان بر و هزینه بر است، همچنان برقرار بود، اما بستری که در آن بتوان تماسی سریع، کم هزینه و با کیفیت را با خارج از کشور انجام داد، وجود نداشت. بنابراین، بررسی هایی انجام شده تا مشخص شود که این نیاز در کشور به چه میزان است و سرویسهایی که برای ارتباط تلفنی با خارج از کشور وجود دارد، تا چه اندازه توانایی پاسخگویی به این نیاز بازار را دارند؛ که در نهایت متوجه شدیم هم تقاضای بازار به این نوع خدمات بالا است و هم سرویسهای موجود قادر به برآورده کردن کامل این نیاز نیستند. بر همین اساس، تصمیم گرفته شد یک سیستم یکپارچه مخابراتی را برای ارائه این خدمات راه اندازی کنیم که منجر به راه اندازی تلوبال در سال 1394 شد و در حال حاضر این استارتاپ در مرحله رشد خود قرار دارد و توانسته با تکنولوژی ابری استفاده از امکانات یک مرکز تماس (Call center) تحت وب حرفه ای را به سادگی، بدون محدودیت جغرافیایی و در هر نقطه از جهان امکان پذیر نماید.
· چند کشور از خدمات تلوبال بهره مند می شوند؟
در حال حاضر، 70 کشور و بیش از 2900 شهر دنیا از خدمات و امکانات تلوبال استفاده می کنند که از جمله امکانات این سیستم پیغام خوشامدگویی (IVR)، تعریف بینهایت داخلی، تعریف بی نهایت مخاطب، ضبط پیام، فکس و ارسال آنها به ایمیل خود و یا همکاران و... را نام برد. همچنین ارائه سرویس ترانزیت تماس به شرکتهای بینالمللی مخابراتی از دیگر خدماتی است که تلوبال به مشتریان خود ارائه می کند.
· مزیت اقتصادی تلوبال چیست؟
از آنجا که گستره خدمات تلوبال بین المللی است، علاوه بر کاهش هزینه های تماس با خارج از کشور، با توجه به ارزش افزوده ای که به طور مستقیم از طریق ارائه سرویس به مشتریان خارج از کشور و غیر مستقیم از طریق همکاری با صادرکنندگان و فعالان تجاری دارد، به ارزآوری و ایجاد ثروت در کشور می انجامد.
· وضع استفاده از خدمات تماس یکپارچه در دیگر کشورها چگونه است؟
در اغلب کشورهای پیشرو در این زمینه، حوزه مخابرات و قوانین آن مشخص و واضح است و در این چارچوب، سرویس ها تعریف و تبیین می شود. رگولاتوری ها (مرکز تنظیم مقررات) با اجرای فضای باز و تعریف سرویس های نوین، از فعالیت شرکت های کوچک و بزرگ حمایت قانون میکنند. چراکه در بیشتر این کشورها ارتباطات و مخابرات زیربنای پیشرفت است و با وسع نظر، سعی در گسترش آن دارند. اما در کشور ما فضا به گونه ای دیگر است؛ در واقع، رگولاتوری ها با ایجاد انحصار چندگانه، یا سکوت قوانین و یا عدم تدوین قانون برای سرویسها، فعالیتها در این عرصه را ناشفاف یا ناممکن ساخته اند. به همین دلیل انتظار داریم رگولاتوری در ایران، فضا را برای اجرای سرویس های نوین مخابراتی فراهم کند.
جمع بندی
در حال حاضر، بسیاری از استارتاپ ها، از یک سو به دلیل نوپا بودن و از سوی دیگر، نبود اعتماد جمعی نسبت به این نوع کسب و کارها و مناسب نبودن فضا برای توسعه فعالیت آنها، هنوز نتوانسته اند وارد مراحل توسعه کسب وکار خود شوند و علاوه بر بازارهای داخلی به بازارهای منطقهای و جهانی نیز ورود کنند، اما به هر حال ورود جوانانی خلاق و متخصص که با ایده هایی نوآورانه می توانند روند حل مشکلات را در حوزه های مختلف تسریع بخشند و بعضاً طی دو، سه سال اخیر خدمات ارزنده ای را در حوزه خدمات اجتماعی و اقتصادی به جامعه ارائه دادهاند، بستر و فرصت مناسبی را پیش روی سیاستگذاران و مسئولان قرار داده است تا با برنامه ریزی جامع و مشخص و همچنین، حمایت های مادی و معنوی مناسب از فعالان این حوزه، از ظرفیت ها و مزیت های استارتاپ ها در مسیر رشد و توسعه کشور بهره مند شوند. البته، دولت طی چند سال گذشته در راستای حمایت از فعالان این حوزه و فراهم کردن بستر فعالیت استارتاپ ها در کشور گام هایی برداشته است، اما، این حمایت ها همچنان در نقطه شروع قرار دارد و فراهم کردن زیرساخت ها و آگاهی و شناخت جامعه نسبت به خدمات این حوزه، نیازمند همکاری و هماهنگی بیشتری میان سایر نهادهای اجرایی و قانونی است که در این میان رسانه ها به خصوص رسانه های جمعی می توانند با معرفی استارتاپ ها و خدمات آنها به جامعه، نقش سازنده ای در فرا هم سازی فضا و بستر فعالیت استارتاپ ها در کشور ایفا نمایند.
پژوهش خبری// فاطمه حسینی
---------------------------
1. فایلهای صوتی که اکثراً اپیزودیک بوده و با موضوعات مختلفی مانند موفقیت، سلامت و سبک زندگی، مدیریت، شعر و ادبیات، داستان و سرگرمی، زبانهای خارجی، کسب و کار و ... ارائه میشود.