ایجاد کمیته مشترک برای توسعه فرهنگ دریایی
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفت: ارگان های دریایی باید یکپارچه عمل کنند و با ایجاد کمیته مشترک راهکارهای مناسبی برای توسعه فرهنگ دریایی بکار گیرند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ سیروس کیان ارثی با بیان اینکه توسعه فرهنگ دریایی احتیاج به زیرساخت های جدید دارد، افزود: بخش های مختلف دریایی مانند نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، شرکت ملی نفتکش ایران و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در روابط عمومی های خود از طریق ساخت فیلم، تهیه بروشور و بازدید از خانواده های دریایی در جهت توسعه فرهنگ دریایی گام برمی دارند اما ایجاد فرهنگ دریایی در کشور نیاز به زیر ساخت اصلی به خصوص در تهران و مراکز اصلی کشور دارد.
وی خاطرنشان کرد: توسعه فرهنگ دریایی باید توسط ستادهای دریایی در ارگان های دریایی صورت گیرد که ایجاد چنین ستادهایی جزو برنامه های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران است.
بنابر گزارش شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا)، وی در خصوص نقش سازمان بنادر به عنوان مرجع دریایی کشور در توسعه فرهنگ دریایی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی و ارگان های دریایی باید با یکدیگر یکپارچه عمل کنند و با ایجاد روابط نزدیکر با یکدیگر و ایجاد کمیته مشترک راهکارهای مناسبی را برای بهبود روش در بنادر کشور، کشتیرانی و نفتکش بوجود آورند.
کیان ارثی اظهار امیدواری کرد: سازمان بنادر و دریانوردی با همکاری سایر نهادها و ارگان های دریایی راه های مناسبتری را برای توسعه فرهگ دریایی بکار گیرد.
ساخت شناور حمل بارو مسافر بابدنه الیاف کربنی در کشور
فناوری ساخت جدیدترین شناور حمل بار و مسافر با جنس بدنه الیاف کربنی بومیسازی شد.
مدیرعامل یک شرکت فعال در زمینه صنایع دریایی با اشاره به روند اجرایی شدن طرح «شناور حمل بار و مسافر با جنس بدنه الیاف کربنی» بیان کرد: فاز اول این طرح باهدف تعمیرات شناور شروع شد و پس از طی مراحل اولیه و به دلیل ملاحظات اقتصادی وارد فاز دوم (ساخت) شد.
رضا زند افزود: این پروژه با همکاری یک شرکت سوئدی، بر پایه روش ترکیب در خلأ(VIP) و بکارگیری ماده SCC با پوشش الیاف ساخته شده است.
وی با اشاره به قابلیتهای این شناور تصریح کرد: در کشور ما برای ساخت شناور همواره آلومینیوم مدنظر است که این خود بر قیمت شناور میافزاید، اما در طرح ابداعی ما از فیبر کربنی بهعنوان بدنه استفاده میشود که نه تنها ارزان و کاملاً رقابتی است، بلکه دارای مزیت طول عمر و هزینه نگهداری پایین است.
این فعال حوزه فناوری بابیان اینکه این فناوری ازجمله فناوریهای خاص اروپا است، گفت: این طرح با همکاری و آموزش سوئدیها به ایران منتقلشده و ما را بینیاز از بیگانه کرده است.
به گفته وی، همچنین این شناور توانایی جلب بازارهای خارجی را برای ارائه سلیقه ایرانی درزمینه شناورهای تفریحی دارد، اما سرمایهگذاری و رفع موانع بانکی از نیازهای اصلی رشد این صنعت است.
زند با بیان اینکه طراحی و ساخت این شناورها سیار سریع است، اضافه کرد :این شناور فرصتهای زیادی را برای طراحیهای موردنیاز داخلی و سازگاریهای محیط زیستی فراهم کرده است، همچنین به دلیل مقاومت پایین بدنه نسبت به شناورهای فلزی، دارای عمر و مصرف سوخت پایین است و مشکل زنگزدگی را ندارد.