رفع نگرانی وزیر ارتباطات از کاربران فضای مجازی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه بازدید از سومین لیگ بازی های رایانه ای، به سوالات مهم کاربران فضای مجازی پاسخ داد.
به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما؛ محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در حاشیه بازدید از سومین لیگ بازیهای رایانهای
با اعلام حمایت از شبکههای اجتماعی داخلی در کشور گفت: از روز گذشته حساب کاربری خود را در شبکههای «سروش»، «بیسفون پلاس»، «کلوب» و «تبیان» آغاز کردهام و امیدوارم با حضور فعال خود در این شبکهها، پاسخگوی سؤالات مردم باشم و همچنین در ترویج استفاده از شبکههای سرویسهای داخلی مؤثر واقع شوم.آذری جهرمی در پاسخ این سوال که حضور در شبکههای داخلی به معنای محدودیت شبکههای خارجی خواهد بود، گفت: نه این موضوع درست نیست و ما نگاه سلبی در این حوزه نداشته و حضورمان به معنای حمایت از شبکههای داخلی صورت میگیرد و نه محدودیت.
وی با اشاره به فعالیت خود در شبکههای اجتماعی فیلتر شده در ایران همچون توئیتر گفت: استفاده از فیلترشکن غیرقانونی است و من به عنوان وزیر ارتباطات، مجوز ورود بدون فیلتر به اینترنت دارم و از این جهت از فیلترشکن استفاده نمیکنم.
محمدجواد آذری جهرمی همچنین از پیگیری برای محدودیتهای به وجود آمده در حوزه دسترسی به اپلیکیشنهای ایرانی در بازارهای جهانی اپلیکیشن از جمله «اپاستور» و «گوگلپِلی» خبر داد و گفت: تمامی تلاش این است که این موضوع به صورت کلی حل شود. بر این اساس وزارت امور خارجه رایزنیهای خود را آغاز کرده و مباحث در حال انجام است که در صورت به دست آمدن نتیجه، آن را اعلام خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه محدودیت تبادلات مالی روی «اپاستور» و «گوگلپلی» برای بازیهای موبایلی نیز وجود دارد، ادامه داد: موضوع پرداخت آنلاین برای بازیهای خارجی، یکی از مواردی است که باید آن را با مذاکره با بانک مرکزی حل کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر در مورد اختلالات سرویس پخش زنده اینستاگرام و مخالفتهایی که با این سرویس وجود دارد، تأکید کرد: این اختلالات به هیچ عنوان مربوط به ما نیست و مخالفتی نیز با فعال بودن این سرویس در کشور وجود ندارد. وی در مورد آخرین وضعیت رفع فیلتر سرویس تماس صوتی تلگرام هم گفت: مذاکره برای رفع فیلتر این سرویس در حال انجام است، اما هنوز نتیجهای نگرفتهایم که آن را اعلام کنیم. وزیر ارتباطات با تاکید بر حمایت مالی و معنوی از بازی های رایانه ای در کشور گفت: هم اکنون حوزه بازی های رایانه ای مورد توجه در دنیا است و ما نیز باید برای افتخارآفرینی جوانان ایرانی تسهیلات به این بخش اختصاص دهیم.
وی با بیان اینکه تمامی تلاش این است که سرویس های مورد نیاز بازی های رایانه ای در ایران با کیفیت بالا طراحی شود، اضافه کرد: امروز تاخیر طبیعی در بازی های آنلاین حدود ۱۰۰ میلی ثانیه است، اما ما شاهد هستیم که برخی از این بازی های خارجی بالغ بر ۴۰۰ میلی ثانیه در شبکه کشور تاخیر دارند که با استاندارد جهانی فاصله دارد و کارآیی بازی را از بین می برد، به همین دلیل طراحی فنی شبکه به سمت اینکه بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که کاربران ایرانی بتوانند در بازی های آنلاین بین المللی شرکت کنند، مدنظر ما قرار دارد.
واعظی از اختصاص ۱۰ میلیارد تومان وام در قالب تسهیلات وجوه اداره شده وزارت ارتباطات به تولیدکنندگان بازی های آنلاین در سال گذشته خبر داد و گفت: از آنجایی که بازی رایانه ای یکی از صنایع سودآور است، وزارت ارتباطات با حمایت از بنیاد ملی بازی های رایانه ای بر تقویت این صنعت تاکید دارد.
جهرمی در مورد ساماندهی بازی های رایانه ای در کشور گفت: گیم یکی از چهار حوزه پرطرفدار در میان کاربران فضای مجازی در دنیا است و انتقال مفاهیم، فرهنگسازی و تربیت از طریق بازی های رایانه ای در دنیا رایج است، بر این اساس ما نیز نگاه ویژه ای به این بخش داشته و یکی از محورهای اصلی شبکه اطلاعات را به این موضوع اختصاص داده ایم. وی افزود: در همین حال قرار است کمیته ای با همکاری وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات و معاونت علمی رئیس جمهور در راستای ساماندهی بازی های خارجی در کشور و تقویت بازار بازی های داخلی تشکیل شود.
وزیر ارتباطات همچنین در مورد انتقال سرور بازی های آنلاین خارجی پرطرفدار به ایران توضیح داد: در این زمینه هماهنگی هایی با وزارت ارشاد انجام شده است و مذاکراتی نیز با ارائه کننده های بازی های خارجی صورت گرفته که تاکنون دو مورد نیز تقریبا به تایید رسیده است و برخی بازی ها رایگان بوده و انتقال سرور و ایجاد یک نود در کشور ما از سوی سرویس دهنده های خارجی به راحتی قابل انجام است که در این زمینه در حال مذاکره هستیم، اما برخی بازی ها نیز از نظر وزارت ارشاد با ایراداتی همراه است که باید مذاکرات خود را برای این بازی ها انجام دهیم و تغییر چارچوب ها و پارامترهای موردنیاز ما متناسب با فرهنگ جامعه صورت گیرد که این موضوع در حال پیگیری است.
واعظی گفت: وزارت ارتباطات برای ارائه سرویس باکیفیت به کاربران بازی های رایانه ای نیاز به هماهنگی با وزارت ارشاد ندارد، اما فعالیت محتوایی بازی ها باید از سوی وزارت ارشاد صورت گیرد. وزیر ارتباطات همچنین از پیگیری اجرایی شدن قانون کپی رایت در این حوزه خبر داد و گفت: موضوع مالکیت فکری و معنوی و نیز حفظ حریم خصوصی کاربران فضای مجازی یکی از نیازهای حمایتی کسب و کارهای نوپا محسوب می شود و در این زمینه کارگروه حقوقی وزارت ارتباطات در حال بررسی برای بازتعریف این قانون است.
وی گفت: قصد داریم لایحه ای تنظیم کنیم که حوزه مالکیت فکری و معنوی و حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد و این لایحه را به دولت ارائه داده تا برای تصویب به مجلس دهد. در این خصوص با مرکز پژوهش های مجلس و کمیسیون های تخصصی مجلس در حال همکاری هستیم.