سید محمد بطحایی در آئین تکریم و معارفه معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی؛
مدیریت بهینه منابع، راه خروج از چالشهای آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش: کمبود منابع و افزایش انتظارات دو چالش پیش روی وزارت آموزش و پرورش است که مدیریت بهینه منابع تنها راه خروج از این چالشها است.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سید محمد بطحایی در آئین تکریم و معارفه معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی، در ساختمان شهید رجایی، افزود: امروزه سازمانهای عمومی مانند آموزش و پرورش که مأموریت آنها خدمت به عموم مردم است همواره با دو چالش روبرو هستند اول افزایش سطح انتظارات و توقعات از این دستگاهها و دوم کمبود منابع مالی کافی برای انجام فعالیت هاست.
وی ادامه داد: در چنین دستگاه هایی هر قدر امکانات افزایش یابد دامنه مأموریتها نیز گسترده میشود و تنها پاسخ به ۲ چالش کمبود منابع و افزایش انتظارات، مدیریت بهینه منابع است.
بطحایی گفت: در آموزش و پرورش منابع مالی قابل توجه است، اما بهره وری مناسب از این منابع صورت نمیگیرد و ممکن است گاهی اوقات اتلاف منابع را نیز شاهد باشیم، بنابراین همه باید برای افزایش بهره وری تلاش کنند.
وی آموزش و پرورش را یکی از متمرکزترین سازمانهای کشور بر شمرد و افزود: باید پذیرفت روشهای سنتی مرسوم دیگر در آموزش و پرورش پاسخگو نیست پس تمرکز را باید کاهش داد، زیرا ادامه روشهای مدیریتی فعلی درآموزش و پرورش، کاهش کیفیت را نیز در پی خواهد داشت.
وزیر آموزش و پرورش گفت: هنر مسؤولان در آموزش و پرورش باید این باشد که با طراحی روشهای جدید، بهره وری از منابع را افزایش دهند و برای ورود به این عرصه نیازمند جرأت و جسارت هستیم، زیرا سیستم به روشهای سنتی عادت کرده است و ممکن است در برابر تغییرات مقاومت کند.
عضو کابینه تدبیر و امید تصریح کرد: البته هیچ روش سنتی را قبل از جایگزین کردن روش نوین کنار نخواهیم گذاشت.
وی ادامه داد: از زحمات چند ماهه آقای فرزانه سپاسگزاری میکنم و ایشان را فردی حرفه ای، متخصص، پاک دست و خداترس میدانم و از آقای الهیار میخواهم مسیری که آقای فرزانه در خصوص تمرکززدایی، بودجه ریزی عملیاتی، قیمت تمام شده و مدرسه محوری آغاز کرده است را ادامه دهد.
بطحایی، الهیار را فردی مجرب در حوزه توسعه مدیریت دانست و تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی وی را به عنوان یک کارشناس مورد قبول و مورد وثوق میشناسد بنابراین انتظار میرود با تسلطی که وی بر برنامه ششم توسعه دارد شاهد مشکلات کمتری در آموزش و پرورش باشیم.
وزیر آموزش و پرورش همچنین، مدرسه محوری، تمرکز زدایی، تأمین منابع با روشهای جدید و پرهیز از به کارگیری روشهای سنتی را از جمله سیاستهای آموزش و پرورش در دولت دوازدهم دانست.