مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی گفت: پیچیدهترین عملیات نصب پایه سکوی سرچاهی در پارس جنوبی، بر روی سکوی 13A انجام گرفت.
وی ادامه داد: عملیات حساس و پیچیده بارگیری و انتقال این پایه سکو روی چهار پایه به جا مانده از سکوی تخریب شده پیشین و در مجاورت ۱۱ حلقه چاه از پیش حفاری شده، با هشت ساعت کار دقیق و مهندسی شده با موفقیت کامل انجام پذیرفت.
معتمد نصب پایه سکوی جدید فاز 13 را از دو جهت منحصر به فرد دانست و بیان کرد: به علت وجود ۱۱ کنداکتور چاه در محل و همچنین ساختار ویژه این سازه به دلیل استفاده از پایههای سکوی پیشین به عنوان تکیه گاههای موقت، نصب این سازه پیچیدگیهای منحصربه فردی داشت.
مجری طرح توسعه فاز ۱۳ با اشاره به حادثه پیش آمده در موقعیت سکوی13A افزود: فروردین سال 94، بر اثر بی احتیاطی کاپیتان یک کشتی خارجی که حاوی 40 هزار تن سوخت جت بود، دچار سانحه ای شدید شد.
معتمد عنوان کرد: شدت این تصادف به حدی بود که افزون بر آسیب جدی به کشتی، موقعیت یادشده به طور کامل تخریب شد و تجهیزات سرچاهی به عمق 40 متری آب کشیده شد.
وی گفت: پس از این حادثه، آواربرداری را شهریور پارسال آغاز کردیم که به علت ایجاد نشتی در چاهها که حاصل برخورد کشتی با سازه پایه سکو بود، تا ماه گذشته طول کشید.
مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی تصریح کرد: مهندسی، خرید، ساخت و نصب پایه جدید سکو بر اساس قرارداد یکساله بیمه با یک شرکت ایتالیایی از شهریور پارسال آغاز شد که با قرارگیری پایه جدید با موفقیت انجام پذیرفت.
به گفته معتمد، پس از پایان نصب، حفاری چاهها انجام میشود و این سکو تا پیش از پایان خرداد 97آماده بهره برداری خواهد بود.