اقتصاددریا محور ضامن توسعه ملی است
رییس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت : بهره مندی از ظرفیت سواحل در شمال و جنوب کشور نیازمند رشد همگن و توسعه دریا محور است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ؛ محمد سعیدی که در آیین گرامیداشت روز جهانی دریانوردی سخن می گفت، ضمن تبریک انتصاب مدیرعامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی، اظهار داشت: امید است حضور محمد راستاد که کارشناس و مدیری برجسته هستند در این سمت مایه خیر و برکت برای حوزه دریایی کشور باشد.
وی با تشکر از زحمات محمد سعید نژاد مدیر عامل پیشین سازمان بنادر و دریانوردی، ادامه داد: وی نیز در مدت مسئولیت خود تلاش های مهمی را برای رفع مشکلات بخش دریایی داشت که قابل تقدیر است.
سعیدی در ادامه اظهارات خود با اشاره به روز جهانی دریانوردی و شعار سال سازمان بین المللی دریانوردی خاطرنشان کرد : در تمام دورانی که سازمان IMO از سال ۱۹۷۸ شعار سال را که از طریق کمیته های این سازمان با توجه به مسائل روز دریانوردی انتخاب می شود اعلام میکند، حفظ محیط زیست همواره اولویت این سازمان بوده است.
مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شعار سال ۲۰۱۷ سازمان IMO با عنوان؛ پیوند کشتی ها، بنادر و مردم را در این راستا دانست و تاکید کرد : حمل و نقل و تجارت دریایی از جمله شاخص های مهم رشد اقتصادی کشورهاست.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دو سوم جمعیت جهان در حاشیه دریا ساکن هستند ، این مسئله را بیانگر جایگاه مهم اقتصاد دریا محور اعلام کرد و افزود : متاسفانه بنادر ایران تاکنون نتوانسته اند آنچنان که شایسته است، توسعه یابند.
سعیدی بهره مندی از ظرفیت سواحل در شمال و جنوب کشور را نیازمند رشد همگن و توسعه دریامحور دانست و خاطرنشان کرد: اقتصاد دریا محور سبب افزایش امنیت و ارتقاء جایگاه اقتصادی، ایجاد بازارهای جدید، افزایش نرخ اشتغال و... می شود.
وی تعیین نقش ملی برای سواحل و بنادر کشور در برنامه ششم توسعه اقتصادی را نشانه اهمیت و محوریت دریا در توسعه اقتصادی دانست و تاکید کرد : ایجاد بنادر ایمن و کارآمد و در اختیار داشتن ناوگان پیشرفته و ایجاد ارتباط معنادار بین آنها از جمله مهم ترین شاخص های رشد تجارت دریایی و به تبع آن توسعه کشور است.
مدیرعامل ناوگان ملی دریایی کشور افزایش دغدغه های زیست محیطی از سوی IMO برای بهینه سازی ناوگان های دریایی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: بازنگری و اجرای مقررات جدید زیست محیطی همواره از دغدغه های مالکان کشتی ها بوده است اما محدودیت ها و هزینه کشتی ها در کنار شرایط نامساعد بازار سبب شده برخی مالکان به دنبال اوراق شناورها باشند.
وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر اقبال به دریا با کاهش روبرو بوده است ، ادامه داد: شناساندن دریا و حمل و نقل دریایی به نسل امروزی فرآیندی مهم و چالش برانگیز است که نیازمند کار کارشناسی دقیق است.
سعیدی موضوع ترویج فرهنگ دریایی از منظر جذب سرمایه گذاری و منابع انسانی را برای حفظ کارآمدی و بهره مندی مناسب از دریا بااهمیت دانست و تاکید کرد: غنی سازی اطلاعات نهادهای اجتماعی برای ساختن فرهنگ دریامحور بسیار لازم است.
وی مجاورت کشور در شمال و جنوب با دریا را پتانسیل گسترده دریایی کشور اعلام کرد و افزود : عملکرد دریانوردان ایرانی نسبت به همتایان خارجی خود نمونه ای موفق برای ورود به صنعت تامین نیروی انسانی دریایی است که می تواند یه صادرات نیروی انسانی و در راستای اقتصاد مقاومتی باشد.
به گفته سعیدی این مهم نیازمند ایجاد شناخت دقیق از موضوع دریانوردی در نهادهایی مانند مجلس ، وزارت خانه های مرتبط و نهادهای آموزشی است.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه اظهارات خود به دستاوردهای ناوگان ملی در دو سال اخیر یادآور شد : هم اکنون ناوگان ملی از تمام بسترهایی که برجام ایجاد کرد بهره کامل برده است.
وی افزود : در حال حاضر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موفق شده تا سهم خود را از حمل و نقل بین المللی دریایی بازیابی کند.
سعیدی همکاری مجدد با موسسات معتبر بین المللی رده بندی و پوشش یک میلیارد دلاری بیمه های اتکایی را از دیگر نمونه های موفقیت ناوگان ملی دانست و ادامه داد: با این اقدامات شخصیت تجاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در جهان احیا شد.
مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در آخر ضمن تاکید بر اینکه امروزه بازرگانان داخلی و خارجی این ناوگان را یک ناوگان معتبر و قابل اعتماد میدانند ، گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مطابق با استانداردهای روز جهانی و همتراز با خطوط بزرگ بین المللی جهانی فعالیت می کند.