آغاز به کار جشنواره مراکز صدا و سیمای استان ها
مراسم افتتاحیه بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان ها شب گذشته در سنندج برگزار شد.
در این مراسم مسئولان مراکز استانی صدا و سیما ، هنرمندان و فعالان رسانه ملی و تعدادی از مسئولان استان کردستان حضور داشتند .
معاون استان های صدا و سیما در این مراسم گفت صداوسیما، رسانه همه مردم ایران با هر لباس و زبان، نژاد و قومیت از زن و مرد و کودک و نوجوان و سالمند است و در این بین شبکههای استانی، آینه تمامنمای فرهنگ، آداب و سنن و آرزوها و آمال مردم در مناطق مختلف این کشور پهناور هستند تا پیامآور همزبانی و همدلی، اتحاد و همبستگی و مهربانی و مهرورزی باشند.
دکتر علی دارابی، تنوع فرهنگی در ایران را مزیتی مهمی دانست و خاطرنشان کرد: شبکههای استانی از این ظرفیت بالقوه بهرهمندند و با بازآفرینی آیینها و آداب و سنن محلی در قالبهای جذاب و مخاطبپسند به تعالی فرهنگی ایران اسلامی کمک شایانی میکنند.
وی ادامه داد: پخش ماهوارهای شبکههای استانی سبب شده جغرافیای امواج این شبکهها از مرزهای استان فراتر رود و زمینه ارتباط فرهنگی مردم استان در سراسر گیتی را فراهم کند.
دارابی با بیان اینکه شبکههای استانی با تکیه بر ظرفیتهای بومی، گسترۀ نفوذ و جذابیتی بی بدیل دارند، گفت: مردم شهرها و روستاهای مختلف با شبکههای استانی خود زندگی میکنند و این امتیاز منحصر به فرد فقط از آن شبکههای استانی است.
معاون امور استانهای صداوسیما عنوان کرد: تنوع پیام و قالبهای جدید و نوآورانه همراه با ارتقای سطح کیفی برنامهها که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز قرار دارد، جز با عنایت ویژه و بهرهمندی از مختصات فرهنگ بومی و ظرفیتهای فرهنگ اقوام ایرانی محقق نمیشود.
وی تصریح کرد: در شرایطی که نفوذ فرهنگی بیگانگان از طریق رسانهها شتاب میگیرد، توجه به توانمندیهای شبکههای استانی در جذب مخاطب و تأمین نیازها و علایق و ارائه راهبردهای اثربخش برای مصونیت در برابر استحاله فرهنگی و تفرقهافکنی رسانههای معاند مؤثر خواهد بود.
دارابی با بیان اینکه اگر از توسعه پیشرفت سخن بگوییم، مرکز و کانون آن استانها هستند، گفت: در حقیقت چنانچه به دنبال تمرکززدایی هستیم و میخواهیم ایران به معنای واقعی کلمه در رسانه ملی بازتاب داشته و همه جای ایران، سرای ما باشد، مسیر درست آن توجه به استانهاست.
معاون امور استانهای صداوسیما شبکههای استانی را محل تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و کارآمد برای رسانه ملی توصیف کرد و افزود: این شبکهها به مدد خلاقیت و نوآوری نیروهای خبره و سختکوش هر روز بالندهتر از دیروز ظاهر میشوند.
وی ادامه داد: شبکههای استانی حلقه ارتباط نخبگان سراسر کشور با رسانه ملی به شمار میروند.
دارابی در بخشی دیگر از سخنان خود به ویژگیهای جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استانها و اهمیت آن پرداخت و افزود: فراهم شدن زمینه رقابت سالم بین همکاران در فضای رسانه، آشنایی با فضای جدید فعالیت در رسانه، ایجاد بستر تعامل و ارتباط مناسب همکاران در سراسر کشور، آموزش غیر رسمی و انتقال تجربه، افزایش همبستگی اجتماعی و وحدت ملی در عین نمایش تنوع استانی و محلی یا همان اصل وحدت در عین کثرت و فراهم شدن زمینه همافزایی علمی با درکنار هم قرار گرفتن پژوهشگران از جمله این خصوصیات هستند.
معاون امور استانهای رسانه ملی، گفت: در عین حال میتوان ارتقای سطح کیفی آثار و تولیدات استانی به نحوی که قابل ارائه در سطح ملی و فراملی باشند را در کنار توجه و اهتمام رسانه ملی به استانها مد نظر قرار دارد به نحوی که هر سال یک استان در طول چند هفته در صدر اخبار و مسائل رسانه ملی قرار گرفته و مردم با آن استان، ظرفیتها و قابلیتهای موجود آشنا شوند.
وی با بیان اینکه جشنواره گامی بزرگ برای عدالت رسانه و کاهش تبعیض است خاطرنشان کرد: برنامهسازان برجسته و گروههای هنری با حضور در شهرها و شهرستانهای استان میزبان، هفته فرهنگی ـ هنری برگزار میکنند و امکان برقراری ارتباط چهره به چهره مردم و به خصوص کودکان و نوجوانان با چهرههای محبوب فراهم میشود.
دارابی در ادامه به مزیتهای استان کُردستان اشاره و ابراز کرد: مرزبانی این استان در دفاع از تمامیت ارضی کشور، حقیقتی انکارناپذیر است، علاوه بر این کُردستان از دیرباز مهد فرهیختگان و بزرگان علم و ادب بوده و طبیعت بکر، صنایع و امکانات ویژه صنعتی و طبیعی و اصالت فرهنگی این استان زبانزد خاص و عام هستند، هچنین مریوان نیز به عنوان پایتخت تئاتر خیابانی جهان به ثبت جهانی رسیده است.
وی با بیان اینکه جشنواره بیستم، تولیدمحور و پژوهشمدار است و به نیازهای بومی توجه دارد، تصریح کرد: محصولات جشنواره بیستم در فضای رقابتی شدید با شبکههای اجتماعی و ماهوارههای رقیب و معاند و نیز با جشنوارههای پیشین کاملاً متفاوت هستند.
دارابی، اضافه کرد: محصولات جشنواره بیستم در فضای تغییرات ذائقهای مخاطبان و افزایش سطح دسترسی آنان به رقبا، نقش چشمگیری داشته است و همچنین در حوزه دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت و نیز سلامت، بهداشت و درمان نیز کارهای قابل تقدیر و ارزندهای دیده میشود.
معاون امور استانهای صداوسیما، ذائقهشناسی و نیازسنجی علمی از مخاطبان را موجب افزایش ضریب نفوذ رسانههای استانی دانست و گفت: ضرورت دارد در تولیدات آتی، این مسئله مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه توجه ویژه به چرخه و حلقههای تولید، توزیع و بازخورد پیام به شکلی متوازن و حرکت و تغییر مسیر بر مبنای آن در شرایط کنونی ضروری مینماید، تصریح کرد: کمک به تنظیم سند راهبردی صداوسیمای مراکز استانها، توجه ویژه به افزایش سواد رسانهای مخاطبان محلی و تقویت آن، توجه ویژه به پژوهشمحور بودن تولیدات، حفظ و ارتقای وحدت ملی و وفاق اجتماعی و نیز تقویت فرهنگ و مدارای اجتماعی با عنایت به ویژگیهای بومی هر استان و توجه جدی به مسائل و آسیبهای اجتماعی در تولیدات رسانهای در استانها از دیگر راهبردهایی هستند که در شرایط فعلی باید در اولویت قرار بگیرند.
دارابی، حفظ و تقویت روحیه انقلابی و برجستهسازی فرهنگ و ارزشهای والای انقلاب اسلامی از جمله؛ شهادت، شهدای مدافع حرم، شهامت، ایثار و مقابله با فساد را از دیگر راهبردهای ضروری مراکز استانها دانست و گفت: به این همه باید راهبردهای دیگری همچون افزایش نشاط اجتماعی، شادی و امید به عنوان ضرورت مهم اجتماعی با رعایت و حفظ اصول و ارزشهای دینی و ملی، توجه به فرهنگ بومی هر استان و حفظ و حراست از فرهنگ ملی به منظور همگرایی روزافزون و پرهیز از تولید پیامهای متناقض و متضاد و تعامل و ارتباط مؤثر با مراکز علمی ـ پژوهشی، دانشگاهی و حوزوی در مراکز استان و شهرهای دارای مرکز صداوسیما را افزود.
معاون امور استانهای صداوسیما، ادامه داد: عمقبخشی افزونتر به تولیدات و محصولات استانی و استفاده از عناصر فولکلوریک و فراتر رفتن از استفاده صرف از زبان، لهجه و پوشش و توجه به لایههای عمیقتر فرهنگ بومی و محلی از جمله؛ موسیقی محلی و مقامی یکی از مهمترین اولویتهای شبکههای استانی خواهد بود.
وی تصریح کرد: توجه ویژه به نقش رسانه ملی به عنوان حلقه واسط میان کارگزاران نظام و مردم و انعکاس مطالبات آنان در بخشهای مختلف به خصوص بخشهای خبری باید در دستور کار مراکز قرار بگیرد.