رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به آیهای از
قرآن کریم مبنی بر خشم کفار از رویشهای برجسته اسلامی، گفتند: اگر دشمنانِ
اسلام و حاکمیت قرآن از وجود، قاطعیت و حرکت ما خشمگین نباشند، باید در
مفید بودن خود شک کنیم.
رهبر انقلاب اسلامی، روحانیت را ادامه دهنده
وظیفه و رسالت انبیا برشمردند و خاطرنشان کردند: همانگونه که انبیاء بدنبال
ایجاد زمینه ای برای حاکمیت جهان بینی توحیدی و ایجاد حیات طیبه بودند،
مهمترین وظیفه روحانیت نیز ایفای همین رسالت است.
حضرت آیت الله خامنه
ای گفتند: ایجاد حیات طیبه قطعاً معارضانی خواهد داشت همانگونه که در مقابل
انبیاء نیز معارضان وجود داشتند، بنابراین روحانیت باید خود را برای کار و
تلاش پر زحمت و بلندمدت و در عین حال تأثیرگذار، ماندگار و نتیجه بخش،
آماده کند.
ایشان به تشکیل نظام اسلامی در ایران و امتیازات این دوران
برای انجام وظیفه روحانیت اشاره کردند و افزودند: «حاکم بودن فضای اسلامی
بر جامعه» یکی از این ویژگیها است، علاوه بر آن، در سطح جهانی نیز یک خلأ
فکری ناشی از سرخوردگی از بی نتیجه بودن تفکرات مارکسیستی و لیبرالیستی
وجود دارد که زمینه را برای ارائه حرفهای نوی تفکر اسلامی فراهم کرده است.
رهبر
انقلاب اسلامی تأکید کردند: اگر بتوانیم حرفهای نو و جذاب اسلام را درخصوص
انسان، جامعه و سیاست به گوش جهانیان و بویژه نسل های جوان برسانیم، قطعاً
مورد قبول قرار خواهند گرفت.
حضرت آیت الله خامنهای وجود وسائل و
ابزارهای ارتباطاتی و رسانهای فراگیر بواسطه شکلگیری فضای مجازی را یکی
دیگر از ویژگیهای دوران کنونی برای رساندن پیام حیات بخش اسلام، برشمردند و
گفتند: یکی دیگر از امتیازات این دوران، کثرت سؤالها و شبهه ها در ذهنها
است که همین زیاد بودن سؤالها، ذهن ها را برای یافتن پاسخ ها فعال و زمینه
را برای عبور از مرزهای علم فراهم خواهد کرد.
ایشان تأکید کردند:
همانگونه که در سؤالها و شبههها نباید متوقف بمانیم، در یافتن پاسخ نیز
باید بدنبال پاسخ های منطقی و صحیح برویم.
حضرت آیت الله خامنهای در
بخش دیگری از سخنان خود به برخی مطالب مطرح شده از جانب طلاب، در این دیدار
اشاره و نکاتی را در خصوص آنها بیان کردند.
رهبر انقلاب اسلامی طلاب را
به «جدیگرفتن درس و بحث علمی» توصیه کردند و در این خصوص گفتند: شرط
تأثیرگذاری در جامعه، افزایش سواد و ارتقاء نصاب علمی است، همچنانکه امام
بزرگوار که در نصاب کامل علمی قرار داشت، توانست مبارزه و حرکت عظیم انقلاب
را به ثمر برساند.
ایشان، لازمه پیشنهادات اصلاحی برای حوزههای علمیه
را «عملیبودن» آنها برشمردند و افزودند: برنامه در واقع کشیدنِ راه و جاده
به سمت مقصد است، بنابراین باید بر اساس واقعیتها تنظیم، و موانع احتمالی
و راهحلها در آن گنجانده و پیشبینی شود.
حضرت آیت الله خامنهای،
راه رفع نقاط ضعف و رسیدن به وضع مطلوب را در گروی عزم راسخ، حرکت پر
انگیزه و مبارزه دانستند و خاطرنشان کردند: مبارزه یعنی تلاش و مجاهدت،
همفکری و متشکل شدن.
ایشان، برداشت برخی افراد و نویسندگان مبنی بر
تمامشدن مبارزه و انقلاب اسلامی را نادرست و «خیانت به انقلاب» خواندند و
خاطرنشان کردند: انقلاب، هنجارهای گذشته را بهم میریزد و هنجارهای جدیدی
را بوجود میآورد و تداوم انقلاب به معنای حفظ هنجارهای جدید است.
حضرت
آیت الله خامنهای، حفظ و تداوم هنجارهای انقلابی را دشوار و نیازمند
مبارزه دانستند و افزودند: دستهایی که با اصل انقلاب مخالفت و کارشکنی
میکردند، در مقابل تداوم هنجارهای انقلابی نیز همینگونه عمل میکنند اما
همچنانکه پیروزی انقلاب نیازمند مبارزه بود، تثبیت هنجارهای انقلاب و
ایجاد جامعه اسلامی همچنان نیازمند مبارزه است.
رهبر انقلاب اسلامی با
اشاره به مراحل تمدنسازی، افزودند: بر اساس حرکت انقلابی، نظام اسلامی
بوجود آمد و این توفیقات بسیار مهم حاصل شد اما تا رسیدن به نقطه مطلوب و
تشکیل دولت اسلامی و جامعه اسلامی فاصله زیادی وجود دارد و ما بدون شک در
این راه در حال حرکت و پیشرفت هستیم.
رهبر انقلاب اسلامی همه طلاب جوان
را به تقوا و ورع و عبادت و انس با قرآن و دعا توصیه مؤکد کردند و گفتند:
بدانید این مسیر بیشتر از تبلیغ زبانی نیازمند تبلیغ عملی است و ابتدا باید
از خودمان آغاز کنیم.
حضرت آیت الله خامنه ای در پایان تأکید کردند:
اگر درس و مباحثه علمی و ذهن های فعال با تقوا، همراه شوند، قطعاً جامعه
علمی و مذهبی ما که روحانیت نامیده می شود، آینده ای به مراتب بهتر از
امروز خواهد داشت.
در ابتدای این دیدار تعدادی از طلاب حوزهی علمیه استان تهران به بیان نکات و دغدغههای خود پرداختند.
حجج اسلام آقایان:
- حسین حلوائیان، طلبه درس خارج
- امید فَشندی، سردبیر نشریه طلبگی رستاخیز
- مصطفی جلالی، برگزیده جشنواره علامه حلی ویژه طلاب
- سیدمحمدکاظم موسویفر، دبیر نشستهای بصیرت افزایی در حوزه
- محمد عبدالصالح شاهنوش، دکترای حقوق
- حسین صادق زاده، طلبه پایه نهم
- محمدرضا فغانی، فعال فرهنگی و تبلیغی در زمینه کودک و نوجوان
- محمدحسین افشاری، مؤسس گروههای جهادی
و خانم ها:
- خدیجه احمدی، پژوهشگر برتر مرکز مدیریت حوزههای علمیه
- رضوان قربانی باوریانی، محقق و طلبه سطح ۲
- سمیه احمدی، دانشجوی دکترا
- فاطمه احمدی، مؤلف ۷ عنوان کتاب
موارد زیر را مطرح کردند:
- ضرورت ایفای نقش حلقهی رابط بین مردم و حاکمیت از سوی طلاب
- ضرورت تولید علم دینی و انجام عمل انقلابی در حوزههای علمیه
- احیاء مکتب علمی و عملی حضرت امام(ره) به عنوان پادزهرِ انقلاب زدایی از حوزهها
- ضرورت پویا شدن حوزه برای حل مسائل جامعه بویژه موضوعات جدید اجتماعی، اقتصاد، سیاست خارجی و فرهنگ
- ضرورت به روزسازی متون درسی حوزه، متناسب با نیازهای روز جامعه
- ضرورت همکاری حوزههای علمیه با نهادهای عمومی جهت یافتن راه حل برای آسیبهای اجتماعی
- ضرورت شناسایی و جذب نیروهای کارآمد در حوزه
- انتقاد از رها بودن فضای مجازی و بیان ضرورت تولید «فقه فضای مجازی» ناظر به ارزشها و هنجارهای ایرانی اسلامی
- ضرورت توجه به تبلیغ و آموزش در گروه سنی کودک و نوجوان و تدوین متون دینی متناسب با این گروه سنی
- ضرورت تأسیس قرارگاه جهادی و مهندسی فرهنگی در حوزه های علمیه
- ضرورت آماده سازی طلاب برای مواجههی عالمانه با شبهات