فرصت سوزی بازار قطر در سایه بی توجهی ها
دبیرکل کانون انجمنهای صنایع غذایی ایران گفت:متاسفانه تاکنون اقدامی در جهت تسهیل صادرات و گرفتن سهم 600 میلیون دلاری بازار قطر از سوی دولت ندیدیم.
کاوه زرگران در گفتگو با خبرنگار خ
برگزاری صداوسیما افزود: قطر در سال 2016 دو میلیارد و 100 میلیون دلار مواد غذایی وارد کرد که سی درصد آن حدود 600 میلیون دلار از سوی چهار کشوری تامین شده بود که اکنون راه های ارتباطی خود را با این کشور مسدود کردند.
وی با اشاره به کیفیت صنایع غذایی قابل رقابت داخلی ادامه داد : شرایط تازه قطر ، فرصت طلایی پیش روی تجار ایرانی گذاشت اما متاسفانه با گذشت دو ماه همچنان نتوانستیم سهمی از آن بازار را برای خود کنیم.
دبیرکل کانون انجمنهای صنایع غذایی ایران به تجربه ناکامی در تصاحب بازار روسیه در بزنگاه های خاص اشاره کرد و افزود: اگر زیرساخت لازم برای صادرات را داشته باشیم تولیدات ما می تواند سهمی در بازارهای منطقه ای داشته باشد اما تا امروز رقبای ترکیه ای گوی رقابت را ربوده اند.
وی تصریح کرد: در حالی که ترکیه در 24 ساعت اول تنش قطر با 4 کشور همسایه قفسه های مواد غذایی آن را پر کرد ما هنوز نقشی نه از سفارت و نه از سوی سازمان توسعه و تجارت کشورمان برای تسهیل صادرات شاهد نبودیم.
کاوه زرگران اظهار داشت:ایرادی که در صنایع غذایی مشهود است این است که متولی مشخصی ندارد و نمی توان قصور را متوجه وزارت صنعت معدن تجارت و یا وزارت جهاد کشاورزی دانست.
وی ترکیه را بزرگترین رقیب ایران برشمرد و ادامه داد:توافقات دولت ترکیه و روسیه در سال 2008 منجر به عقد تفاهم کریدور سبز شد که نتیجه آن کاهش هزینه های گمرکی روسیه و حمل و نقل بود اما ایران بعد از یکسال و نیم همچنان موفق به عقد چنین تفاهمی نشده است.
تماس دیرهنگام رایزن بازرگانی ایران در قطر
در حالی که دو ماه از فرصت طلایی حضور تجار ایرانی در بازار قطر می گذرد ،دبیر انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی از تماس ده روز پیش رایزن بازرگانی ایران در قطر برای دریافت فهرست تولیدکنندگان و محصولات صادراتی خبر داد.
جمشید فروزش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت:در صنعت شوینده بهداشتی و آرایشی با توجه به تکنولوژی موجود و ظرفیت های مازاد کشور از توان رقابتی نسبتا بالایی برخوداریم و اگر حمایت شویم میتوانیم تا 70 درصد بازار قطر را تصاحب کنیم.
وی با اشاره به صادرات محصولات داخلی به کشورهای همسایه تصریح کرد:سال گذشته 180 میلیون دلار صادرات داشتیم اما در قطر ناچیز و کمتر از چند صد هزار دلار بوده است.
دبیر انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی به تماس ده روز گذشته رایزن بازرگانی ایران اشاره کرد و افزود:حضور ترکیه در بازارهای همسایه نظیر قطر با زمینه سازی و پشتوانه قبلی بوده است و دولت ایران باید در هموار کردن مسیر صاردات تسریع کند.
وی خاطرنشان کرد : برند سازی،تبلیغات تلویزیونی و تعامل سفارتخانه ها با تجار ایرانی و حمایت از آنان را از الزامات حضور در بازارهای بین الملی است.
تعرفه ترجیحی از ابزارهای مهم توسعه صادرات است
رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت : مذاکرات تجاری باید در راس مذاکرات دیپلماسی قرار گیرد تا شاهد از دست رفتن فرصت های صادراتی نباشیم.
محمدرضا دیانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ افزود: در بازار قطر حداقل 300 میلیون دلار سهم را برای صنایع لوازم خانگی ایرانی پیش بینی می کنیم اما تحقق آن به بسترهای صادرات نیاز دارد.
وی ادامه داد: ایران برخلاف ترکیه هنوز با خیلی از کشورهای همسایه خود تعرفه ترجیحی ندارد و امروز با رقبایی مثل ترکیه و چین مواجه هستیم که در بازار همسایگان ما حضور دارند.
رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی به وجود بسیاری از صنایع با کیفیت و قابل رقابت داخلی اشاره کرد و افزود : به کشورهای مختلف و حتی اروپایی صادرات داریم اما میزان آن حجیم نیست و باید از امروز برای حضور در بازارهای همسایه نظیر سوریه برنامه ریزی کنیم.
وی تصریح کرد : دولت جدید می تواند با تشکیل بخش اقتصادی در وزارت خارجه در حمایت از تجار و بستری سازی صادرات جدی تر ظاهر شود و مذاکرات تجاری در راس مذاکرات دیپلماسی قرار بگیرد.
محمدرضا دیانی به نرخ 2 برابری کرایه حمل به کشورهای منطقه در ایران نسبت به ترکیه اشاره و خاطرنشان کرد : موضوع حمل و نقل ، یارانه بازاریابی در بازارهای خارجی و جوایز صادراتی از بسترهایی است که می تواند با کاهش قیمت ؛ کالای ایرانی را در بازارهای منطقه رقابتی کند.