توسعه تجارت خارجی با متنوع سازی بازارهای هدف صادرات
توسعه تجارت خارجی با متنوع سازی بازارهای هدف صادرات امکان پذیر است که در مسیر اقتصاد مقاومتی هم قرار دارد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت : مشکلات سیاسی و ناامنی در هر کجا فضا را برای تجارت نامساعد می سازد و نوسانات موجود روند صادرات به این کشورها را با فراز و نشیب مواجه می کند. عراق و افغانستان از این تعریف خارج نیستند و همواره شاهد مشکل در این بازارها هستیم.
لاهوتی افزود : گاهی عدم نداشتن دیپلماسی تجاری ایجاد مشکل می کند اتفاقاتی که در چند هفته اخیر بین ایران و ترکیه رخ داد یک سوء تفاهم یا یک مشکل قانونی قابل حل بود و
مانند این مشکلات را قبل از اینکه منجر به توقف صادرات و ایجاد مشکل در مرزها شود، باید حل کرد.
وی اظهار داشت : البته مشکل پیش آمده در ارتباط با ترکیه چون در مورد صادرات پتروشیمی بود به نظر می رسید همان مشکلات پیش آمده در چین اینجا هم در حال شکل گیری است.
لاهوتی گفت : با پیگیری ها مشخص شد کالاهای صادراتی و یا وارداتی بین دو کشور اگر مشمول تعرفه ترجیحی شوند باید گواهی تایید شده توسط کنسولگری ایران و یا ترکیه را در فاکتورهای خود داشته باشند در حالی که دولت ترکیه این موضوع را به تمام کالاهای خود تعمیم داده بود که به محض پیگیری بلافاصله برطرف شد. البته در خبرها آمده بود که این دستورالعمل توسط دولت ترکیه لغو شده که در واقع خبر درست این است که دستورالعمل تعلیق شده و باید رایزن بازرگانی ایران و ترکیه لیست کالاهایی که شامل این دستورالعمل می شود را تعیین کنند و این کالاها باید به تایید کنسولگری ها برسد.
لاهوتی خاطرنشان کرد : دولت ترکیه معتقد است رایزن ترکیه با تعامل با سازمان توسعه تجارت تعرفه ترجیحی برخی کالاها را مشخص کند و به توافق در این خصوص برسد که امیدوارم سازمان توسعه تجارت نیز این موضوع را هر چه سریع ترپیش ببرند و به یک نتیجه قطعی برسند تا دوباره به مشکلاتی از این دست برخورد نکنیم.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در پاسخ به اگزیم نیوز مبنی بر چگونگی تعیین استراتژی مشخص برای روابط اقتصادی با کشورهای منطقه به منظور ممانعت از فرصت سوزی در این حوزه گفت : تنوع بازار یکی از موضوع های مهمی است که باید در تجارت خارجی به آن توجه کرد. اگر ما همه ظرفیت های کشور را معطوف به چند کشور پیرامونی کنیم، احیانا با بروز مشکل در روابط بین کشورها اعم از سیاسی و امنیتی این ظرفیت ها به هدر خواهد رفت. با این سیاست قطعا نمی توانیم آینده تجارت خارجی کشور را تضمین کنیم. پیدا کردن بازار های جدید یکی از سیاست های اصلی است که هم در اقتصاد مقاومتی به آن اشاره شده و هم در دستور کار دولت قرار دارد.
لاهوتی اظهار داشت: خوشبختانه در شرایط پس از توافقات هسته ای بازارهای جدیدی پیدا کرده ایم. کشور کره امروز در ردیف سوم واردات و پنجم صادرات بین طرف های تجاری ما قرار دارد. این اتفاقات بیانگر این است که فرصت های جدیدی برای اقتصاد ما و برای توسعه صادرات و تعامل تجاری با دنیا فراهم شده است. ضمن اینکه باید توجه داشته باشیم که نباید از بازارهای منطقه غافل شویم و بازارهایی که از قبل در اختیارمان بوده را از دست بدهیم.
رئیس کنفدراسیون صادرات همچنین گفته است : باید استقلال کامل به سازمان توسعه تجارت برگردد تا سیاستگذاری دقیق و هوشمندانه و به صورت مستقل با هدف توسعه صادرات اعمال شود.
محمد لاهوتی افزوده است : با توجه به اینکه لایحه دولت در مورد تفکیک وزارتخانهها در مجلس رد شده و نظر به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت کنونی نشان داده که کارآمدی لازم را با به کارگیری روشهای مدیریتی گذشته طی سالهای اخیر نداشته است، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم باید طرحی نو در این رابطه دراندازد.
بهترین روش مدیریتی در این حوزه، ایجاد سه معاونت و قائممقام جداگانه در حوزه صنعت، معدن و تجارت است که در نهایت شخص وزیر به عنوان فردی که نظارت بر عملکرد، سیاستگذاری و حسن اجرا را به عهده دارد، بر اساس نظرات این سه معاونت برنامهریزی کند.
اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید صادرات محور و گسترش صادرات غیرنفتی نیز مهم است
در این صورت بخش تولید، تجارت و معدن نیز می تواند با بهره گیری از منابع خدادادی، مزیتهای نسبی در جهت ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بر اساس تولید درونزا و بروننگر و تولید گام بردارد.