حمایت از تجار برای استفاده از خط ریلی اینچه برون و بهره برداری سریع تر از خط عریض در دو کشور از جمله موارد مطرح شده در این نشست بود.
کارشناسان راه آهن دو کشور ایران و ترکمنستان برای بررسی راه های افزایش تبادلات ریلی بین دو کشور در اینچه برون گنبدکاووس جلسه برگزار کردند.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما ، رفت و آمد روزانه 40 واگن در مسیر ریلی ایران – ترکمنستان از اهداف برگزاری نشست کارشناسان دو کشور بود.
مدیر کل راه آهن شمال شرق 2 گفت : ساخت خط عریض ایستگاه راه آهن اینچه برون گنبدکاووس تاکنون 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است .
محمد رضا قربانی گفت : برای ساخت این خط 220 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است و به زودی به بهره برداری می رسد .
قربانی گفت : با اجرای این طرح، پرداخت هزینه های تغییر بوژی انجام نمی شود.
به سبب تفاوت در عرض خطوط ریلی دو کشور انتقال واگن ها در دو خط آهن مستلزم تعویض بوژی و پرداخت هزینه بود که با بهره برداری از خط عریض ایستگاه راه آهن هزینه کاهش و سرعت انتقال افزایش می یابد .
در این جلسه سرپرست هیات ترکمنستانی گفت : راه آهن ترکمنستان آمادگی دارد ۲۵۰ متر باقی مانده از خط عریض در خاک خود را نیز در کوتاه ترین زمان اجرا کند.
خان محمد عطایف گفت : ترکمنستان به تجار خود برای صادرات از مرز سرخس تخفیف ویژه داده است و بیشتر مبادلات ما از این مرز به ایران و بندرعباس انجام می شود که می توانیم بخشی از این مبادلات را از طریق مرز اینچه برون انجام دهیم.
خط ریلی ایران - ترکمنستان - قزاقستان آذر 93 با حضور روسای جمهور سه کشور به بهره برداری رسید .
اینچه برون شهرستان گنبدکاووس ، محل اتصال خط آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران به راه آهن کشورمان است.