به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ کشورهایی، چون ترکیه، ایتالیا و چین جزو کشورهایی هستند که در صنعت سنگهای تزئینی و تولید محصولات متنوع توانستهاند بازار این محصول را به میزان قابل توجهی در اختیار بگیرند.
در حالی که کشوری مانند چین برای تولید محصولات خود سنگ خام از کشورهای دارنده این ماده معدنی وارد میکند و آنها را با نرخ بالاتری به فروش میرساند، سهم ایران برغم بضاعت انکارناپذیرش که باید سفیر اقتصاد معدن محور در جهان باشد، در بازارهای جهانی کمتر از ۴ درصد است.
در کشور ۱۹۰۰ معدن فعال سنگ وجود دارد و با استخراج سالانه ۲۷ میلیون تن سنگ ۱۶۰ میلیون مترمربع فراوری با این حال ارزش صادرات سنگ ما ۲۷۰ میلیون دلار است، رقمی ناچیز در مقایسه با تجارت جهانی ۲۳ میلیارد دلاری، در بین بازیگران این صنعت، کمترین میزان صادرات سنگ فرآوری شده به ایران تعلق دارد.
تامل برانگیزتر آنکه به گفته ابوالقاسم شفیعی رئیس انجمن سنگ ایران ۸۰ درصد صادرات سنگ ما هم به صورت کوپ یعنی همان تخته سنگهای چندتنی بزرگ است که تنها بعد از یک مرحله برش، یعنی با حداقل فرآوری به نوعی خام فروشی میشود.
این در حالی است که ایران با وجود در اختیار داشتن ذخایر فراوان از سنگهای تزئینی، آنچنان که باید بازار فعالی در این حوزه ندارد و یکی از مهمترین دلایل نبود بازار مصرف داخلی و رکود در صنعت ساختوساز است.
در این میان بازگشت رونق به بازار ساختوساز، حمایت دولت و کنترل تورم در بازار اقتصادی تا حدودی میتواند فعالان صنعت سنگ کشور را به دوران رونق بازگرداند.
نبود تجهیزات و فناوریهای روز در معادن و فعالیت در معدن به روش سنتی و استادکاری سبب شده است ارزش افزوده حاصل از معادن کاهش یابد؛ بنابراین آنچه میتواند به رشد این بخش از معادن ایران کمک کند آموزش و آشنایی معدنکاران با روشهای نوین و همچنین افزایش توان آنها برای بکارگیری تجهیزات و فناوریهای جدید است.
بازار گسترده مصرف داخلی، کیفیت نامناسب محصولات تولیدی، ضعف در بازاریابی بینالمللی و برندسازی، متاسفانه سهم ناچیزی از تجارت جهانی را در اختیارمان قرار داده است.
قطعا از مهمترین ارکان بهبود شرایط در صنعت سنگ ایران، حمایت دولت و نهادهای مسئول از بخش معدن است، بنابراین بدون حمایت و پشتیبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی اصلی، تولید در صنعت سنگ امکانپذیر نیست.
از طرفی یکی از بهترین راهکارها برای بهبود شرایط صنعت سنگ ایران، معرفی ظرفیتهای موجود در کشور است که از طریق برگزاری نمایشگاههای تخصصی در کشور و همچنین حضور در این نمایشگاهها در سطوح بینالمللی میسر میشود و این همه در حالی است که صنعت سنگ بیشترین معیارهای تحقق اقتصاد مقاومتی را در خود نهفته دارد.
صنعت فراوری سنگ هم به واسطه آنکه همه تواناییهای ذاتی اش داخلی و بومی است درونزاست و هم به علت آن که امکان صدور محصول و ارزآوری بال دارد برون نگر محسوب میشود.
در این باره محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران میگوید: صنعت سنگ مصداق عینی اقتصاد مقاومتی است، چرا که مواد اولیه آن کاملا بومی است، در بخش خصوصی استخراج میشود و با بکارگیری نیروی کار قابل توجه اشتغالزا و در نهایت فرآورده تولیدی آن صادرات محور است.
این در حالی است که به گفته کارشناسان اگر باقیمانده عمر میادین نفتی ما حداکثر ۱۰۰ سال باشد معادن سنگی که ۷ درصد پوسته کره خاکی را تشکیل میدهد طبق آخرین برآوردها تا ۸ و نیم میلیون سال قابلیت برداشت، سودآوری و اشتغالزایی دارند.
علم به همین واقعیات افقهای روشنی برای این صنعت ترسیم کرده، چون که ما باید تا ۴ سال آینده میزان استخراجمان را به ۲۸ میلیون تن برسانیم و با ۴ و نیم میلیون تن صادرات ارزش صادراتمان به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار افزایش مییابد تا حدود ۱۰ درصد بازار بین المللی را به تسخیر درآوریم.
برای دستیابی به این اهداف، باید در فرایند اکتشاف، استخراج، فرآوری، بازیافت، طراحی، بازاریابی و فروش در طول زنجیره ارزش به شکلی عمل شود که توان ورود و حضور پایدار در بازارهای اروپا و آمریکا را برای تولیدکنندگان و بازرگانان داخلی به وجود آوریم و البته صاحبنظران شاه بیت زنجیره ارزش را صادرات میدانند، که اگر هر قدر در هر بخشی رشد کنیم، اما در صادرات درجا بزنیم به جایی نمیرسیم.
با همین وضع کج دار و مریز هم معادن غنی و متنوع سنگ ایران ۳۸۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده اند آنهم بیشتر در مناطق محروم کشور، بر همین اساس است که اگر میخواهیم گرد خستگی از تن این صنعتگران بیرون برود و ریزگردهای کارشان کمتر شود، باید به داد این صنعت برسیم.
اگر میخواهیم زیبایی سنگ ایرانی همچنان چشم جهانیان را خیره کند باید چشمهایمان را صیقل دهیم، این صنعت را جور دیگر ببینیم.
گزارش:علیرضا بای