وی با بیان اینکه شهر را از یک مدیریت خدماتی به سمت یک مدیریت اجتماع محور و فعال هدایت کردیم.
افزود: با توجه به موارد مطروحه اکنون این قابلیت وجود دارد که جشنواره عمران شهری به صورت بین المللی برگزار شود؛ همانند کنفرانس حمل و نقل و ترافیک که با حضور چهره های سرشناس بین المللی برگزار می شود و از کنفرانس های برجسته در این حوزه است.
قالیباف با بیان اینکه از سال 63 قرار است دولت لایحه ای به مجلس بدهد که درآمدهای پایدار تبدیل به قانون شود، تصریح کرد: به باور من بعد از ضعف مدیریت در کشور، مهم ترین چالش کشور ما بی توجهی در همین اصلاح نظام اداری و اجرایی کشور است که به عنوان یک خدمتگزار که در حکمت نظری و عملی این موضوع سابقه دارم، در فرصت مناسب به این آسیب بزرگ در کشور خواهم پرداخت.
وی با بیان اینکه تلاش ما این بود نه تنها برای فعالیت های خدماتی و عمرانی خود پیوست فرهنگی و اجتماعی تهیه کنیم، بلکه رویکرد ما در شهر اجتماع محور و انسان محور باشد، گفت: سعی کردیم در دوره اخیر مدیریت شهری برای ارتقای کیفیت زندگی در بعد مادی و معنوی یک پیوست اجتماعی و فرهنگی داشته باشیم و برای این حرکت یک پیوست عمرانی و زیرساختی داشته باشیم.
وی با اشاره به رویکردهای مختلف زیرساخت های شهر بیان کرد: بخشی از زیرساخت های ما از جنس زیر ساخت های نرم بوده اند. وقتی امروز به هوشمندسازی شهر نگاه می کنید، یک زیر ساخت نرم است. تا پیش از این سامانه و سیستمی نبوده اما 5 سال متوالی است که شهر تهران در بین همه دستگاه های دولتی و غیر دولتی و نهاد های عمومی بر اساس رای دولت ها رتبه اول را آورده است. طرح تفصیلی ما نیز کار نرم افزاری بوده است. در حوزه فرهنگی بیش از 5 میلیون متر مربع فقط در حوزه احداثات کار صورت گرفته است که این رقم با رقم احداث پل ها بزرگراه ها قابل قیاس نیست. به طوری که هم اکنون 354 محله شهر تهران دارای سرای محله با رویکرد 18 فعالیت، هیات امنا، خانه فرهنگ و فرهنگسرا هستند.
قالیباف با پرداختن به اقدامات فرهنگی صورت گرفته در پایتخت اظهارکرد: این شهر را با 73 کتابخانه تحویل گرفتیم اما امروز این شهر بیش از 400 کتابخانه دارد،اوج آن هم باغ کتاب تهران است که دارای سه بخش علم، کتاب و سرگرمی های علمی است. به طوری که در حال حاضر 65 هزار متر مربع مکان مسقف با بهترین معماری و امکانات و 60 هزار متر مربع فضای باز در باغ کتاب تهران تنها در اختیار موضوع کتاب، کودکان و نوجوانان این شهر است.
شهردار پایتخت با پرداختن به توسعه فضای سبز در تهران خاطرنشان کرد: در فضای سبز از 1100 پارک به 2700 پارک افزایش پیدا کرده است که بعضی از این پارک ها دارای مساحت های بسیار وسیع مانند 1200 هکتار یا 300 هکتار است. همچنین رود دره هایی با طول 13 کیلومتر در این شهر تبدیل به تفرجگاه شده است.
قالیباف با بیان اینکه اقتصاد فرهنگ در حوزه سینما و تئاتر از سوی شهرداری تهران متحول شده است، تاکید کرد: این اقتصاد چند ده برابر شده است، این در حالی است که دولت ها نتوانسته اند این کار را انجام دهند.
وی افزود: با افتخار از زحمات همکارانم در شهرداری دفاع می کنم که با تلاششان باعث شده اند این افتخار بزرگ در عرصه سینما و تئاتر در پایتخت اتفاق بیفتد. سالن های سینما و تئاتر چند برابر شد. پردیس ملت تهران در معماری نمونه شد و در دنیا امتیاز آورد. آرزوی همیشگی ای مانند ساخت سینما آزادی محقق شده است. در حالی که حزب اللهی ها متهم بودند که این سینما را آتش زده اند آنجا را 18 ماهه ساختیم. در روز افتتاح آن سینما عرض کردم اگر قبول داشته باشیم ما با فرهنگ دفاع مقدس عجین هستیم، فرهنگ دفاع مقدس این است که این سینما را می سازند و تقدیم شما سینماگران می کنند. بر اساس کلام حضرت امام(ره) ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فساد مخلف هستیم.
شهردار تهران با اشاره به ساخت بزرگترین پردیس تئاتر در تهران در کنار مساجد و حسینیه های متعدد، عنوان کرد: 400 مکان برای احداث مساجد واگذار شده و نزدیک به 180 مسجد ساخته شده است. مسجد یک کار مردمی است و شهرداری نیز در این زمینه برای واگذاری پروانه و زمین به مردم کمک کرده است.
وی با پرداختن به توسعه مراکز فرهنگی افزود: امروز زندان قصر به موزه تبدیل شده و پادگان های شهر تهران مثل قلعه مرغی نیز به فضای تفریحی و فرهنگی تبدیل شده اند. در حوزه زیرساخت ها بخش قابل توجهی از زیر ساخت های ما زیر ساخت های فرهنگی برای حرکت های نرم افزاری بوده اند. البته بخشی از زیرساخت ها مثل بزرگراه ها نیز زیر ساخت های سخت بوده اند.
شهردار تهران ادامه داد: از اول بلدیه تا روزی که شهر را تحویل گرفتیم طول بزرگراه های شهر 304 کیلومتر بود اما امروز بزرگراه های شهر 525 کیلومتر است. البته با بزرگراه هایی که هفته های آینده افتتاح می شود این به 555 کیلومتر می رسد. از اول بلدیه تا روزی که شهر را تحویل گرفتیم تعداد پل ها 159 بود. این در حالی است که امروز 352 پل در تهران داریم. یعنی 196 پل در این 12 سال در شهر تهران ساخته شده است.
قالیباف با تاکید بر اینکه مجموع مترو شهرهای مختلف را نگاه کنید و با فعالیت 12 سال گذشته شهر تهران مقایسه کنید، گفت: در حوزه مترو زمانی که شهر را تحویل گرفتیم تنها 70 کیلومتر مترو بعد از 22 سال فعالیت در حوزه مترو احداث کرده بودند اما امروز با احتساب خط هشت که در مراحل نهایی قرار دارد و به زودی افتتاح خواهد شد و به عبارتی پرونده مترو در شهر تهران بسته می شود، نزدیک به 300 کیلومتر مترو در پایتخت داریم.
وی با بیان اینکه در این شهر در حوزه زیرساخت ها اقشار خاص و معلولان را هم دیده ایم، اظهارکرد: البته نمی گوییم زیر ساخت ها در حوزه معلولان کامل شده است خیلی عقب ماندگی داریم اما پیاده روها و پیاده راه هایی که در این شهر ساخته شده است در کنار پارک های خاص ویژه معلولان در هر شهر، توجه به توانمند سازی محیط شهری، احداث بهترین مراکز ورزشی با استانداردهای جهانی که نمونه آن در چند کشور پیشرفته دنیا وجود دارد، اقداماتی است که صورت گرفته است.
قالیباف در بخش دیگری از سخنانش به آسیب دیدگان اجتماعی پرداخت و گفت: ما در حوزه های عمرانی برای آنهایی که آسیب دیده بودند نیز بر اساس وظیفه کار کردیم و زیر ساخت های لازم برای آنها را نیز فراهم کرده ایم. به نحوی که هر شب بیش از 12 هزار نفر از بی خانمان ها را در نقاط مناسب اسکان می دهیم. پیش از این می گفتند فلانی در کنار خیابان از سرما ماند و مرد، این ننگ ما در نظام اسلامی بود، اما در 12 سال اخیر برای آن فرد زیر ساخت ها را فراهم کردیم و خوابگاه ساختیم، سامان سرا درست کردیم و نزدیک به 40 مرکز بهاران برای توانمندسازی پس از ترک اعتیاد در کنار کمپ های ترک اعتیاد احداث کرده ایم.
وی با تاکید بر عدالت محوری بیان کرد: در زیرساخت های عمرانی شهر هدفمند و عدالت محور حرکت کردیم. به طوری که تلاش کردیم تا به محرومان توجه شود. به عنوان مثال اجرای خطوط مترو را از جنوب به شمال آغاز کردیم؛ نه از شمال به جنوب . البته ما سرعت پیشرفت در شمال شهر را متوقف نکردیم بلکه شتاب پیشرفت در جنوب شهر را افزایش دادیم. از این رو نه تنها فاصله شمال و جنوب افزایش پیدا نکرد بلکه فاصله طبقاتی کاهش پیدا کرده است.
شهردار پایتخت با بیان اینکه 54محله محروم شهر تهران مورد تاکید ویژه ما بوده است، گفت: واحد های فرسوده در سه هزار هکتار بافت فرسوده شهر صد درصد از عوارض ساختمانی معاف شده اند. بدین ترتیب از درآمد بزرگی چشم پوشی کرده ایم و این چنین توانستیم پیشرفت نوسازی بافت فرسوده در شهر تهران را به 34 درصد برسانیم.
وی تصریح کرد: ریالی از مصوبات مجلس برای تامین 50 درصد معافیت های بافت فرسوده در طول این 10 سال به شهرداری تهران داده نشده است اما این روند ادامه پیدا کرد و زیر ساخت ها نیز در شهر تهران بی وقفه توسعه پیدا کرد.
قالیباف با اشاره به موارد عنوان شده اخیر گفت: متاسف هستم گاهی اوقات می گویند در این شهر تنها به سازه توجه کرده اند. ما سازه را در اختیار انسان ها قرار دادیم. افتخار ما این است از مدیریت با اضطرار به مدیریت فعال در حوزه برنامه و بودجه حرکت کردیم.
وی ادامه داد: امروز رابطه بودجه های دولت به نحوی است که 80 درصد هزینه جاری و 20 درصد توسعه ای است اما افتخار شهرداری تهران این است که 70 درصد بودجه در حوزه برنامه ریزی و توسعه ای است و 30 درصد جاری و نگهداشت. این در شرایطی است که دولت همواره درآمد های پایدار شهرداری ها را زده است و حمایت های ویژه ای هم صورت نگرفته است.
شهردار تهران با بیان اینکه در قانون حمل و نقل سهم شهرداری از خرید اتوبوس چقدر بوده است، خاطرنشان کرد: در 6 – 7 سال گذشته پول یک لاستیک اتوبوس را هم به ما ندادند. یک کیلومتر مترو بیش از 230 میلیارد تومان هزینه دارد، این در حالی است که کل بودجه واگذار شده از سوی دولت برای مترو در حوزه عمرانی به 120 میلیارد هم نمی رسد یعنی دولت کمتر از نیم کیلومتر به ساخت مترو کمک کرده است.
قالیباف با تاکید بر اینکه امروز مهم ترین دغدغه مردم در شهر تهران آلودگی هواست، اظهارکرد: در آلودگی هوا بخشی از کار دست ما و بخشی در دست دولت است. در طرح آلودگی هوا دوستان در دولت متقاعد شدند که منشا 82 درصد آلودگی در شهر وسایل متحرک شهر مثل ماشین و موتور است. حال این سوال مطرح است که چرا هنوز موتورهایی باید تولید کنیم که هر کدام حداقل 6، 7 برابر یک ماشین به شهر آلودگی وارد می کند؟ چرا باید کارخانجات بی حساب و کتاب خودرو تولید کنند و روزانه هزار خودرو به این شهر اضافه شود. ببینید در 12 سال گذشته چند میلیون ماشین به شهر اضافه شده است؟ این موارد دیگر در دست ما نیست. به خاطر مشکلات اقتصادی ببینید چقدر از شهرستانی ها خانواده های خود را رها می کنند تا با ماشین هایشان در شهر تهران مسافرکشی کنند. چقدر افراد بیکار از شهرستان ها در تهران دستفروشی می کنند؟ این تبعات برای شهرداری ها است، این در حالی است که این آسیب را بی تدبیری در دولت و بیکاری درست می کند.
وی با اشاره به 10 خط بی آر تی در تهران گفت: این در حالی است که پیش از این ادبیات خطوط سریع السیر در کشور وجود نداشت. در کنار آن توسعه مترو، مدیریت عرضه و تقاضا، کاهش تقاضا و توسعه محلات از دیگر اقداماتی بود که صورت گرفت.
شهردار تهران افزود: در کارهای عمرانی ما در ابتدا هر کار نیمه تمام را در شهر تمام کردیم و سپس پروژه های جدیدی را در شهر کلید زدیم. به عنوان نمونه به ما می گویند چرا تونل امیر کبیر را ساختید؟ ما وقتی به شهرداری تهران آمدیم دیدیم یک بخشی از کار تونل امیر کبیر حفاری شده و 13 سال یک گودال در مرکز شهر رها شده است. همچنین تونل رسالت یک پروژه نیمه کاره دیگر بود که حدود 9 سال تنها 45 درصد پیشرفت کرده بود.
وی تاکید کرد: در مدیریت شهری باید اینگونه کار کرد، نمی شود گفت با کدام دار و دسته و سلیقه سیاسی کار کنیم. ما در اداره شهر هیچ وقت رفتار سیاسی نکردیم؛ هر کسی این سه اصل ذکر شده را داشت در شهرداری او را به کار گرفتیم. حتی برخی ها مخالف قطعی قالیباف هم بودند اما اشکالی ندارد. اگر مخالف من هم باشد ولی بتواند شهر را با این سه اصل آباد کند، ما نوکری اش را می کنیم و به او فرصت و پست می دهیم.
وی گفت: ما حتی معاون و شهردار منطقه هم داشته ایم که در محافل خارج از مدیریت شهری نسبت به گرایش من سخنرانی کرده و یا مقاله نوشته اند. حتی گاهی صدایشان می کردم و می گفتم اینجایش بی انصافی کرده ای اما ایرادی ندارد. اینکه بگوییم «هر که با ما نیست، بر ما است» نتیجه اش آن می شود که منابع مادی و معنوی را از دست می دهیم.
قالیباف در ادامه با اشاره به تکمیل پروژه های نیمه تمام قبلی در شهر تهران طی 12 سال گذشته، گفت: در ابتدا زمانی که بازدیدی از اتوبان آزادگان داشتم، متوجه شدم در لاین کندرو درخت کاج کاشته بودند. بعد فهمیدم این مسیر کندرو است که آن را نساخته اند و اصلا بزرگراه آزادگان که در طرح بوده است را کسی اجرا نکرده! آزادگان شلوغ ترین آزادراه کشور است که در این دوره ساخته شده است و همه مسیرهای کشور از مرکز، شمال، جنوب، شرق و غرب از این بزرگراه عبور می کنند. این در حالی است که پیش از ساخت اتوبان آزادگان در این دوره مدیریت شهری هر هفته در آنجا تلفات جانی داشتیم.
وی گفت: قسمت شمالی اتوبان امام علی (ع) ساخته شده بود اما آن را اول نظام آباد به مدت 25 سال رها کرده بودند. همچنین قسمت شمالی اتوبان صیاد شیرازی اجرا شده بود و در اول منطقه محروم آن را رها کرده بودند. مثل این نمونه ده ها پروژه نیمه تمام بود که در این دوره مدیریت شهری به سرانجام رسید.
وی با بیان اینکه ما سعی کردیم دقت، سرعت و صحت را در پروژه ها رعایت کنیم، ابراز داشت: گاهی می گویند هیچ وقت معلوم نشد هزینه پروژه ها چقدر است؟ همه چیز در تفریغ بودجه هست. هزینه ها همه وجود دارد و همه مشخص است؛ بعضی ها نمی خواهند بشنوند، خب نشوند اما همه چیز روشن و مشخص است.
قالیباف ابراز داشت: ما سعی کردیم در طراحی ها خلاقیت لازم، مهندسی ارزش، زیبایی ، نو بودن و معماری را رعایت کنیم.
شهردار تهران ابراز داشت: سعی کردیم از پیشکسوتان کار در بخش خصوصی، پیمانکاران و مشاوران با تجربه استفاده کنیم. البته هیچ موقع غفلت نکردیم و در کنار آنها بچه های جوان خلاق امروزی را به کار گرفتیم. ترکیب این دو با هم برای ما انفجار کاری و پیشرفت درست کرد. این روحیه جوانی به کمک پیشکسوتان آمد و از تجربه آن ها نیز استفاده شد، در نتیجه پروژه هایی همچون تونل نیایش، پل صدر، دریاچه شهدای خلیج فارس، بزرگراه ها و پیشرفت در شهر اتفاق افتاد.
وی تاکید کرد: از نیروهای جوان و فعال درخواست دارم همیشه حرمت بزرگان خودمان را داشته باشیم و از بزرگان هم درخواست دارم هرگز نگاه تحقیر آمیز و ناتوانی به نیروهای جوان و خلاق در این عرصه نداشته باشند.
قالیباف در ادامه به موضوع سیاست های پولی و مالی نیز اشاره کرد و گفت: بانک شهر به عنوان بانک مردم و شهرداری ها فعالیت می کند و توانست همه شهرداری ها را در کشور مورد حمایت قرار دهد . چقدر دولت ها در راه اندازی بانک شهر با شهرداری ها مخالفت کردند اما امروز پروژه ای در شهرها و مراکز استان ها را نشان دهید که نقش تامین نقدینگی آن پروژه را از سوی بانک شهر نبینید؟
وی گفت: امروز معتقدیم مجموعه مدیریت شهری کشور یک مجموعه یکپارچه است، در حین اینکه هر کدام یک هویت مستقل در جغرافیای خود داریم، اما یک کل یکپارچه هستیم که باید در این نشست های علمی به هم کمک کنیم و کار را پیش ببریم.
شهردار تهران خاطر نشان ساخت: ما در حوزه مدیریت دانش سعی کردیم تجربه خود را سال به سال مکتوب کنیم، در کنار آن در حوزه نرم افزاری نیز کارهای خوبی صورت گرفته است. بنده نیز وظیفه خود می دانم در هر کجا باشم، در خدمت همه عزیزان باشم تا ارتقای کیفیت زندگی مادی و معنوی مردم صورت گیرد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران رابطه میان دولت ها و شهرداری ها را به رابطه میان پدر و فرزند تشبیه کرد و گفت: ما طی سال های اخیر در شهرداری، سایه پدر را بر سر خود حس نکردیم و این دور از انصاف است که زحمات دیده نشود و مشکلات بزرگنمایی شود.
علیرضا جاوید در سومین همایش و نمایشگاه عمران شهری در خصوص رابطه میان دولت ها و شهرداری ها افزود: ما فرزندانی هستیم برای یک پدر که دولت نام دارد و یک پدر نقش خود را به خوبی ایفا میکند و گاهی به او مبلغی تحت عنوان پول توجیبی پرداخت میکند، گاهی هزینه دانشگاه او را میپردازد و گاهی اوقات نیز هزینه عروسی یا درمان فرزندش را پرداخت میکند.
وی اضافه کرد: یک پدر میداند که فرزندش روزی روی پای خود میایستد و کنار پدر خواهد بود، در نتیجه این هزینه هایی که پرداخت کرده سرمایه گذاری بوده است اما ما در شهرداری طی این سال ها سایه پدر را برسر خود حس نکردیم و گاهی به خود گفتیم «ما را به خیر تو امید نیست، مانع پیشرفت و کار نشو».
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران اذعان داشت: ما از شهردار تهران آموختیم قدردان تمام مدیران با هرسلیقه سیاسی باشیم و من قدردان کسانی هستم که آجری را به درستی بر آجر دیگر گذاشتند و برای آبادانی شهر کوشیدند.
جاوید افزود: این به دور از انصاف است که زحمات شهرداری دیده نشود و مشکلات بزرگنمایی شود.
وی با بیان اینکه حدود نیم قرن از تدوین طرح توسعه شهری میگذرد، اظهار کرد: قریب به نیمی از زیرساخت ها مثل مترو، شبکه های بزرگراهی، تونل ها، تقاطع های همسطح و غیرهمسطح در این دوره احداث و محقق شده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: تا سال 1384 حدود نیمی از طرح توسعه شهری محقق شده بود و از سال 84 تاکنون در حوزه سرانه خدماتی، فرهنگی، عمرانی، ورزشی و ... به 95 درصد رسیده و تا مرز صد درصد ادامه خواهد داشت.
جاوید افزود: اقدامات صورت گرفته در خصوص طرح توسعه شهری ادامه دار خواهد بود و در دوره آتی باید طرح جدید نوشته و ارائه داده شود، چرا که این طرح تا سال 1404 است و باید چشم انداز 25 سال آینده طراحی و مشخص شود.
وی ادامه داد: شهردار تهران خواسته بود مرکز ژئوتکنیک شهر تهران به مغزافزار فنی شهرداری تهران تبدیل شود و با توجه به اینکه فروردین ماه 13 روز تعطیل است، در هشتم فروردین سالجاری 9 پروژه عمرانی افتتاح کردیم که یکی از آن ها مرکز جدید ژئوتکنیک شهرداری تهران بود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: برای همه عزیزان که در این شرایط سخت و طاقت فرسا که ناشی از رکود است، تلاش کردند، آرزوی موفقیت داریم، امیدواریم مشکلات رفع و گردش مالی مناسب شود و زمینه خدمت به شهروندان و مردم را داشته باشیم.
در همایش و نمایشگاه عمران شهری، از کتاب «تهراننگاری» به عنوان نخستین بانک اطلاعات جامع نقشه ها و عناوین مکانی تهران قدیم و از اولین نقشه پهنه بندی ژئوتکنیک شهر تهران رونمایی و دستگاه شناسایی حفره های زیرسطحی نیز بهره برداری شد.
مدیر دبیرخانه کلانشهرهای کشور: اقدامات سالهای اخیر سبب ارتقای مدیریت شهری شده است
مدیر دبیرخانه کلانشهرهای کشور گفت: برخی ها مایل نیستند میان وظایف محلی و ملی تفاوت قائل شوند و این دو را از یکدیگر تفکیک کنند و هر چقدر شورای شهر و شهرداری مسائل را رعایت کنند باز هم شاهد چالش هایی میان شهرداری و مخالفانش هستیم.
مدیر دبیرخانه کلانشهرهای کشور گفت: برخی ها مایل نیستند میان وظایف محلی و ملی تفاوت قائل شوند و این دو را از یکدیگر تفکیک کنند و هر چقدر شورای شهر و شهرداری مسائل را رعایت کنند باز هم شاهد چالش هایی میان شهرداری و مخالفانش هستیم.
محمد صارمی زاده در آیین افتتاح سومین جشنواره و همایش عمران شهری افزود : در سال 1378 دبیرخانه کالانشهرها آغاز به کار کرد و کلانشهرها را بر آن داشت جلساتی را تشکیل دهند و معضلات را مطرح کنند و به دستگاه های ذیربط ارائه دهند .
وی افزود: در زمان شهرداری آقای قالیباف، این دبیرخانه به اوج کار خود رسید اما مدیریت شهری همیشه یک رقیب دارد و محلی است.
صارمی زاده با بیان اینکه برخی ها مایل نیستند میان وظایف محلی و ملی تفاوت قائل شوند و این دو را از یکدیگر تفکیک کنند، اضافه کرد: هر چقدر شورای شهر و شهرداری مسائل را رعایت کنند باز هم شاهد چالش میان شهرداری و مخالفان هستیم .
صارمی زاده خاطرنشان کرد: زحماتی که طی این سال ها کشیده شده و باعث هم افزایی شده است ، ارتقاء مدیریت شهری را به همراه داشته است.
سومین جشنواره، همایش و نمایشگاه عمران شهری صبح امروز در مراسمی با حضور شهردار تهران در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد.
در سومین جشنواره، همایش و نمایشگاه عمران شهری از اولین نقشه پهنه بندی ژئوتکنیکی شهر تهران"، آغاز به کار دستگاه شناسایی حفره های زیرزمینی (GPR) و همچنین "نخستین بانک اطلاعات جامع نقشه ها و عناوین تهران قدیم" با عنوان " تهران نگاری" رونمایی شد.
مدیریت سیلاب و آب های سطحی، احیای رودخانه های شهری ، شناسایی عوارض زیر سطحی به روش GPR و مطالعه فضاهای زیرسطحی برخی از محورهای این همایش است.
سیستم مدیریت راه های شهر تهران(TRMS)، مقاوم سازی پل های سواره رو پایتخت و نحوه پایش و کنترل کیفیت آب دریاچه شهدای خلیج فارس از جمله موضوعاتی است که در سومین همایش عمران شهری طرح و بررسی شد.
همچنین در نمایشگاه جنبی این همایش، آخرین توانمندی های شرکت های پیمانکار و مشاور پروژه های عمرانی، به نمایش گذاشته شد.