طی 8 ماه گذشته 6 و نیم میلیون ابلاغ الکترونیکی صورت گرفته است
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه: طی هشت ماه گذشته حدود 6 و نیم میلیون از ابلاغ ها به صورت الکترونیکی به دست شهروندان رسیده است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام و المسلمین شهریاری در برنامه زنده "روی خط خبر" درباره راه اندازی سامانه ابلاغ الکترونیک افزود: از 5 سال پیش راه اندازی این سامانه در دستور کار قرار گرفت که هدف این طرح عدالت الکترونیکی است.
وی ادامه داد: در واقع مجموعه ای از ابلاغ ها که (در دستگاه قضایی) برای شهروندان صادر می شود به صورت الکترونیکی ابلاغ می شود تا از پرونده های خود مطلع شوند و حقوق خود را استیفا کنند.
رئیس مرکزآمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه ابلاغ های کاغذی زمان بر است و یا به دست صاحبان پرونده نمی رسد گفت: ابلاغ های کاغذی اغلب یک هفته طول می کشد تا به دست شهروندان برسد، با طرح ابلاغ الکترونیکی این زمان ابلاغ نیز به حداقل می رسد.
وی افزود: ضمن اینکه ابلاغ الکترونیکی این امکان را فراهم می کند که شهروندان نگران به دست آوردن ابلاغ ها نباشند، چون در ابلاغ کاغذی اغلب ابلاغ ها به دست شهروندان نمی رسید.
شهریاری گفت: طبق آمار ارائه شده حدود 60 درصد از ابلاغ ها به دست صاحبان پرونده نمی رسید که مشکلاتی را در پی داشت از جمله این مشکلات این بود که احکام غیابی صادر می شد و امکان واخواهی و تجدید نظرخواهی در پرونده وجود نداشت.
وی افزود: در طرح ابلاغ الکترونیکی شهروندان به موقع از ابلاغ ها مطلع می شوند و ابلاغ ها از طریق پیامک به دست آنان میرسد، اکنون با ابلاغ الکترونیکی این حق برای آنان محفوظ است که دوباره پرونده را رسیدگی کنند.
رئیس مرکزآمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: از مهر 95 موفق شدیم سامانه ابلاغ را راه اندازی کنیم که حدود دو سال راه اندازی این سامانه طول کشید.
وی افزود : از زمان راه اندازی ابلاغ الکترونیکی تاکنون مجموعه ابلاغ ها 30 میلیون ابلاغ بود که حدود 6 و نیم میلیون از ابلاغ ها به صورت الکترونیکی به دست شهروندان رسیده است .
شهریاری گفت: با محاسبه 5000 تومان هزینه ، 32 میلیارد تومان در این 8 ماه صرفه جویی شده است که البته با احتساب سفرهای درون شهری میزان صرفه جویی به بیش از 60 میلیارد تومان می رسد.
وی ادامه داد : به صورت میانگین 98 ابلاغ های الکترونیکی ارائه شده به شهروندان، مشاهده شده است که خیلی کارساز بود.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه درباره ابلاغ الکترونیکی برای همه پرونده ها گفت: برای ابلاغ الکترونیکی نیاز است که شهروندان کد دسترسی داشته باشند یعنی ضروری است شهروندان یک بار به دستگاه قضایی مراجعه کنند و ثبت نام صورت گیرد و کد رهگیری دریافت کنند و با آن کد احراز هویت و وارد ابلاغ الکترونیکی می شوند.
وی افزود: حدود دو و نیم میلیون نفر از کسانی که در دستگاه قضایی پرونده دارند ثبت نام شده داریم.
راه اندازی یک هزار دفتر خدمات الکترونیک قضایی تا پایان امسال
رئیس مرکزآمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه از راه اندازی یک هزار دفتر خدمات الکترونیک قضایی تا پایان امسال خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمین شهریاری در برنامه زنده "روی خط خبر" درباره ثبت نام در سامانه ثنا و دریافت کد رهگیری افزود: ویژگی سامانه ثنا این است که هیچ ارتباطی با پرونده قضایی ندارد و هر شهروندی می تواند در آن ثبت نام کند .
وی ادامه داد: لازمه ثبت نام در این سامانه این نیست که شهروندان الزاما پرونده داشته باشند بنابراین توصیه ما این است که شهروندان مراجعه و حتما ثبت نام کنند تا در آینده اگر پرونده ای داشته باشند از طریق همین اطلاع رسانی صورت گیرد ضمن اینکه ثبت نام از طریق سایت هیچ هزینه ای ندارد.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در ادامه با بیان اینکه ما دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را در شهرها راه اندازی کرده ایم گفت: 150 دفتر خدمات الکترونیک قضایی در شهرهای بزرگ راه اندازی شده است تا سرویسهای الکترونیکی را به مردم ارائه دهند .
وی افزود: در واقع این امکان دیده شده است در همه نقاطی که دستگاه قضایی حضور دارد دفاتر خدمات قضایی نیز داشته باشیم تا مردم این خدمات را بگیرند .
شهریاری گفت: در واقع یکی از طرح های که در دستگاه قضایی پیگیری شد ، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بود تا به کسانی که امکان دست رسی به اینترنت ندارند نیز سرویس های الکترونیکی ارائه بدهند .
وی درباره توسعه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز افزود: به غیر از 150 دفتری که داشتیم در سال گذشته 17 هزار نفر در فراخوان جدید دفتر خدمات قضایی ثبت نام کردند که حدود 500 نفر با کسب بیشترین امتیاز پذیرفته شدند و هم اکنون مراحل مصاحبه و گزینش آنها در حال پیگیری است .
شهریاری گفت: در واقع تا پایان امسال هزار دفتر الکترونیک خدمات قضایی در 400 نقطه قضایی راه اندازی می شود تا در کل کشور پوشش دفاتر خدمات قضایی داشته باشیم.
وی افزود : هم اکنون شهرهای بزرگ و مراکز استان دارای این خدمات هستند .
شهریاری درباره ارائه خدمات به ایرانیان خارج از کشور نیز گفت: فعلا دسترسی را برای خارج از کشور قطع کردیم تا مشکلات امنیتی برای سامانه های اصلی پیش نیاید.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه افزود: در مجموع 226 عنوان دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت، پیگیری و اطلاع رسانی میشود.
وی گفت: ما حدود 60 دفتر در تهران راه اندازی کردیم که مردم به هر کدام از این دفاتر مراجعه کنند، می توانند خدمات دریافت کنند .
معاون رئیس قوه قضائیه همچنین درباره نحوه تجدید نظارت بر دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز افزود : مردم میتوانند دراین خصوص با مرکز 129 قوه قضائیه تماس بگیرند و مشکلات خود را بیان کنند که این مشکل به اداره کل خدمات قضایی منتقل می شود.
وی با بیان اینکه علاوه بر این، سه سطح نظارت دیدیم گفت: درطول چهارسال گذشته یک مورد لغو پروانه و چند مورد تذکر داشتیم که بطور کلی نظارت های خوبی بر روی این دفاتر شده است .
شهریاری درباره شرایط جذب افراد در این دفاتر نیز افزود : افرادی که پذیرفته شده اند باید تجربه مدیریتی ، تحصیلات کافی ، اطلاعات حقوقی و تجربه قضایی و تمکن مالی برای راه اندازی دفتر با حداقل 5 کارمند را داشته باشند .
وی گفت : ما حدود 15 میلیون و 331 هزار پرونده را در دستگاه قضایی در سال گذشته رسیدگی کردیم که بار بسیار سنگینی بر دوش قوه قضاییه بوده است .
شهریاری افزود: البته پرونده های غیر تکراری یک سوم این است یعنی 5 میلیون 431 هزار پرونده غیر تکراری داشتیم .
وی گفت : از این تعداد 11 میلیون 944 هزار در داخل دستگاه قضایی و مابقی در شورای های حل اختلاف بوده است .