مشاور رئیس گمرک : استانداردسازی تعرفه ای برای ورود به WTO
مشاور عالی رئیس کل گمرک بر استانداردسازی تعرفه ای برای ورود به WTO تاکید کرد و گفت : اهرم تعرفه ها یکی از روش های کشور ما برای ایجاد تعادل تجاری است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ محمود بهشتیان گفت: تقسیم بندی های مختلفی برای تعرفه و عوارض گمرکی وجود دارد، می توان تعرفه گمرکی را بر اساس چگونگی دریافت یا بر اساس تسهیلات یا تبعیضات به انواع گوناگونی تقسیم کرد که هر کدام از این دسته بندی ها، ویژگی و کارکرد خاص خود را دارد.
وی افزود: تعرفه، ابزاری است که کشورها از آن برای رقابتپذیر کردن صنایع داخلی خود استفاده میکنند؛ ممکن است صنعت یک کشور توان رقابت با مشابه خارجی خود را نداشته باشد به همین منظور دولت با وضع تعرفه روی محصولات مشابه خارجی از صنایع داخلی خود حمایت میکند
بهشتیان ادامه داد : تقسیم بندی دیگر تعرفه براساس طبقه بندی کالاها یعنی شرح و کد کالا که بین المللی نیز است همچنین حقوق و عوارض برای این کالا و در نهایت شرایط ورود یعنی موضوع WTO مطرح که در قالب موانع تعرفه ای و غیرتعرفه ای عنوان می شود.
وی افزود: موانع تعرفهای و غیر تعرفهای از جمله ابزارهای دولت جهت حمایت از بنگاههای اقتصادی داخلی در برابر ورود آزاد کالاهای بنگاههای اقتصادی دیگر کشورها است. به این ترتیب دولتها با اهدافی چون کنترل واردات و بازار، کسب درآمد، افزایش رقابتپذیری صنایع داخلی، حفظ اشتغال، جلوگیری از ورشکستگی بنگاههای داخلی و... اقدام به وضع تعرفه یا استفاده از موانع غیرتعرفهای میکنند.
مشاور عالی رئیس کل گمرک با اشاره به اینکه موانع تعرفهای در واقع مالیات بر ورود کالا به یک کشور است، گفت: موانع تعرفهای به دنبال تامین دو هدف هستند؛ نخست ایجاد درآمد برای دولت و دیگری افزایش کارکرد اقتصادی بنگاهها و تامین کنندگان منابع
اولیه برای صنایع داخلی که در مواجهه با رقبای خارجی.
وی گفت : تعرفه، ابزاری است که کشورها از آن برای رقابتپذیر کردن صنایع داخلی خود استفاده میکنند. ممکن است صنعت یک کشور توان رقابت با مشابه خارجی خود را نداشته باشد به همین منظور دولت با وضع تعرفه روی محصولات مشابه خارجی از صنایع داخلی خود حمایت میکند. همچنین دولتها برای حفظ مشاغل نیز اقدام به وضع تعرفه مینمایند و از صنایعی که مزیت نسبی کمتری دارند، حمایت میکنند.
بهشتیان در گفتگو با اگزیم نیوز اضافه کرد: سازمان جهانی تجارت یکی از مهم ترین سازمان های بین المللی تاثیرگذار در سطح بین المللی به شمار می رود که آزادسازی و قاعده مند سازی تجارت جهانی را عهده دار است. این سازمان جایگزین نهاد موقت 50 ساله گات (موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت) گردیده است. این سازمان در حقیقت بیش از هر سازمان یا نهاد دیگری نهاد جهانی شدن اقتصاد به شمار می رود، برخلاف گات که به تجارت کالا محدود میشد، قواعد؛ مقررات و موافقتنامه های این سازمان علاوه بر تجارت جهانی کالا، بر تجارت جهانی خدمات و حقوق مالکیت فکری نیز حاکم است.
وی ادامه داد: براساس ماده 2 گات همه کشورها از ابزار تعرفه استفاده می کنند. اما سازمان تجارت جهانی کشورها را به مذاکره برای کاهش تعرفه ها و رفع سایر موانع تجارت ترغیب کرده و از آنها میخواهد قواعد مشترکی را در مورد تجارت کالاها و خدمات اجرا کنند. همچنین باعث میشود که مقررات ملی، موانعی غیر ضروری برای تجارت به وجود نیاورده و صادرات و واردات هیچ کشوری به وسیله ایجاد تعرفههای بالاتر و یا سایر موانع فرا راه تجارت دچار وقفه نگردد.
مشاور عالی رئیس کل گمرک افزود: بدون تردید، قوانین و مقررات داخلی هر کشوری قبل از الحاق به سازمان های بین المللی دارای نواقص و کاستی هایی در مقابل مقررات و منشور آن سازمان می باشد و نباید انتظار داشت قوانین و مقررات تمامی کشورها بدون استثنا از قبل الحاق موافق و مطابق با قوانین و مقررات سازمان های بین المللی باشد.
وی ادامه داد: بر این اساس هر دولت کشوری که متقاضی الحاق به هر یک از سازمان های بین المللی باشد می بایست قبل از الحاق در قوانین و مقررات داخلی خود تغییرات و اصلاحاتی مطابق با آنچه شرایط الحاق است انجام دهد و این خود پیش شرط و مقدمات واجب عضویت در سازمان های بین المللی است.
به گفته بهشتیان ابزار تعرفه نقش ویژه ای در اقتصاد یک کشور دارد و اگر درست و منطقی تعیین شود قطعا به نفع تجارت خارجی خواهد بود. به عبارت دیگر تعرفه های گمرکی مناسب می تواند ورود اجناس و محصولات را کنترل و تنظیم نماید.
وی تصریح کرد: بنابراین وضع تعرفه برای حمایت از صنایع میتواند مفید باشد مشروط بر اینکه دولت اطلاعات کافی از صنایع داخلی خود داشته باشد تا بتواند صنایع مناسب را برای حمایت انتخاب کند، سیاستهای منطقی را در جهت توسعه بنگاههای رقابتی اتخاذ کند، با ارائه مشوقهایی سرمایهگذاری مستقیم خارجی را افزایش دهد.
بهشتیان با اشاره به اینکه اگر دیوار تعرفه بالا رود عملا قاچاق افزایش پیدا می کند، گفت: نباید هزینه حمایت از صنایع را مصرف کننده بپردازد. از سوی دیگر کالایی که در داخل تولید نمی شود نباید تعرفه ای بالایی داشته باشد تا بتواند واردات داشته باشد. به عنوان نمونه کشور ما واردات زیادی برای موز ندارد، سال گذشته به یکباره تعرفه موز را به 6 درصد افزایش داد اما پس از مدتی مجدد آن را به 5 درصد کاهش داد.
به گفته وی در واقع باید توجه کرد که میزان تعرفههای وضع شده در طول زمان نباید چندان نوسان داشته باشد به طوری که باعث سردرگمی صادرکنندگان و واردکنندگان شود.
مشاور عالی رئیس کل گمرک با اشاره به اینکه تعرفه ها از استانداردهای لازم برخوردار است، افزود: در حال حاضر برای این مقوله کمیته ای در سازمان توسعه تجارت تشکیل شده است که اعضای این سازمان را وزارت صنعت، وزارت بهداشت، وزارت جهادکشاورزی، گمرک، بانک مرکزی و ستاد مبارزه با قاچاق تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: از وظایف این کمیته آن است که میزان تعرفه ها، شرایط ورود و... را بررسی و تعیین کرده سپس به هیات وزیران ارجاع داده و تصویب شده و در نهایت در قالب مقررات سالانه منتشر و در اختیار عموم قرار می گیرد.
وی با اعلام این خبر که کتاب مقررات صادرات و واردات سال 1396 در آستانه چاپ و نشر قرار دارد، گفت: کتاب مقررات صادرات و واردات سال جاری حاوی تغییرات جدید شامل ایجاد یا حذف ردیف تعرفه ها و اصلاح شرح کالا و تغییر در مندرجات ذیل یادداشت فصول مختلف کتاب مقررات صادرات و واردات است که در چاپ آن لحاظ گردیده است.
بهشتیان ادامه داد: همچنین سایر تغییرات مصوب هیئت محترم وزیران در سال 1395 که در کتاب مقررات صادرات و واردات سال 1395 درج نشده بود در کتاب سال جاری اعمال شده است.