به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران(مانا)، موسسهای مشاورهای Drewry در حالی از سلامت مالی در بخش حمل و نقل کانتینری خبر داد که به دنبال ورشکستگی شرکت کشتیرانی هانجین کره جنوبی شاهد ایجاد موجهای تکان دهنده در این صنعت و ادامه داشتن آن در زنجیره تامینِ اکوسیستم هستیم.
سقوط هانجین نه تنها شناورداران بلکه تعداد بسیاری از شرکتهای لیزینگی، اپراتورهای بندری و تامین کنندگان تجهیزات را تحت تاثیر خود قرار داد. از این رو، موسسه مشاورهای Drewry در دومین گزارش خود وضعیت مالی اخیر هر یک از بازیگردانهای اصلی صنعت کشتیرانی را بررسی و آنهایی را که در وضعیت هشدار قرار دارند مشخص کرد.
این گزارش ضمن اشاره به یافتههای اصلی گزارش «سلامت مالی صنعت حمل ونقل کانتینری در جهان» افزود: وضعیت بدهی شرکتها در این صنعت با وجود کسب سود بهتر خواهد شد. وضعیت ۱۲ خط کانتینری به عنوان نمونه بررسی شد که تعداد محدودی از اپراتورها شاهد بهبود در وضعیت ریسکی خود بودند. در این راستا، باید تلاش بیشتری برای اصلاح ترازنامهها از سوی شرکتها صورت بگیرد.
موسسه Drewry ادامه داد: بررسی سلامت مالی اپراتورها خبر از بهبود جزئی در این بخش میدهد. از این رو، در صورتی که روند رشد در سوددهی طی سالهای آتی ادامه داشته باشد شاهد ترازنامههای تعدیل شده خواهیم بود.
گزارش مذکور ضمن اشاره به پیش بینی بهبود مالی در سال جاری میلادی افزود: صنعت حمل و نقل کانتینری پس از سرمایه گذاریهای سنگین در سال هایی که شاهد رونق بالای اقتصادی بود در حال حاضر با بدهیهای شدید دست و پنجه نرم میکند. از این رو بهبود در سال جاری میلادی و در این بخش نیازمند توقف وضعیت مذکور است و خبر خوش اینکه در سه ماه نخست سال جاری میلادی میزان بدهیها با روالی نزولی همراه بود.
شایان ذکر است، بیشتر اپراتورها در حال کنترل سختگیرانه هزینههای سرمایهای هستند که نشان میدهد رقابت بر سر افزودن شناورهای بزرگ به زودی پایان یابد. از سوی دیگر و همزمان با کاهش هزینهها (افزایش EBITDA) و بدهی ها، میزان پوشش سود با رشد قابل توجهی در سال جاری و سالهای آتی همراه خواهد شد.
کشتیرانی هنگ کنگ خط جدید راه اندازی میکند
کشتیرانی کانتینری OOCL هنگ کنگ دو خط سرویس دهی جدید را به شبکه درون آسیایی خود اضافه خواهد کرد.
به گزارش گروه بین الملل مانا در شرایطی که علائمی از رشد تجاری مستمر در جنوب شرقی آسیا دیده میشود، کشتیرانی کانتینری OOCL هنگ کنگ- سیزدهمین خط کشتیرانی کانتینری دنیا- دو خط سرویس دهی جدید را در این منطقه اضافه خواهد کرد.
این گزارش ادامه داد: در راستای ارتقای شبکه درون آسیایی، کشتیرانی هنگ کنگ خط سرویس دهی Straits اندونزی تایلند ITS و خط سرویس دهی Johor Straits ویتنام VJS را معرفی خواهد کرد.
خط سرویس دهی Straits اندونزی تایلند ITS که از سوم ماه میسال جاری میلادی فعالیت خود را آغاز کرده، یک خط سرویس دهی مستقیم بین تایلند، سنگاپور، مالزی و اندونزی است، علاوه بر این، پوشش بندری خط مذکور شامل بندر klang در مالزی، بندر سنگاپور، بنادر Semarang و Surabaya در اندونزی، بنادر Bangkok و Laem Chabang در تایلند و بازگشت به بندر klang است.
علاوه بر این، خط سرویس دهی Johor Straits ویتنام VJS که از ۱۱ ژوئن سال جاری میلادی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، یک خط سرویس دهی بین ویتنام شمالی، سنگاپور و مالزی را فراهم خواهد کرد، پوشش بندری خط مذکور شامل بندر klang، سنگاپور، Pasir Gudang در مالزی، Haiphong در ویتنام، Pasir Gudang مالزی، سنگاپور و بازگشت به بندر klang است.
این گزارش ادامه داد: تعداد زیادی از خطوط کشتیرانی، چندین خط سرویس دهی جدید درون آسیایی را در سال جاری میلادی معرفی کرده اند.
موسسه تحقیقی Drewry در این باره گفت: عواملی مانند مجاورت نزدیک، اقتصادهایی با رشد سریع و پایگاههای تولید، چشم انداز بالاتری برای جابجایی کانتینری را در درون آسیا نسبت به مناطق دیگر رقم زده اند.
در سه ماه نخست سال جاری میلادی تجارت کانتینری در درون آسیا با رسیدن به ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار TEU رشد ۲۳. ۵ درصدی را تجربه کرد، از طرف دیگر تجارت چینی به داخل و خارج از آسیا با رسیدن به سه میلیون و ۴۰۰ میلیون TEU با افزایش ۳۶ درصدی جایگاه بیشترین رشد را به خود اختصاص داده است.
ارزش یک دلار در صنعت کشتیرانی را بدانیم
موسسه تحقیقاتی کلارکسونز لندن در آخرین گزارش خود به بررسی تاثیر اسکناس یک دلاری در صنعت کشتیرانی پرداخته است.
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از کلارکسونز، حجم وسیعی از تجارت کالا در جهان از طریق دریا انجام شود و در این میان کشتیرانی به عنوان عنصری کلیدی در اقتصاد جهانی معرفی میشود تا ارتباط بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را در سرتاسر کره خاکی فراهم کند. اما، آنچه در این صنعت نسبتاً کمتر به آن توجه شده است "ارزش پول" است که باید نگاهی دقیق به آن انداخت.
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی کلارکسونز، امروزه در جهان یک دلار مریکا پول ناچیزی است و بر اساس آخرین قیمتهای اعلام شده با آن میتوان تنها ۰. ۰۲۵ گرم طلا یا دو درصد از یک بشکه نفت خام را خریداری کرد. همچنین، بر اساس آخرین قیمت گذاری آنلاینِ Walmart با یک دلار بیش از نیمی از یک لیتر شیر را نمیتوان خرید.
از این رو، این مبلغ در قبال اقتصاد ۷۵ تریلیاردی جهان بسیار ناچیز است. با این حال در صنعت کشتیرانی یک دلار ارزش زیادی دارد به گونهای که جابه جایی بار بر حسب تن-مایل و تقسیم آن بر ارزش تخمینی ناوگان اهمیت یک دلار را در صنعت کشتیرانی نشان میدهد.
به بیانی دقیق تر، معادل خدمات قابل ارائه به اسکناس یک دلاری در صنعت کشتیرانی برای محصولات پتروشیمی و نفت خام، تجارت گاز و کانتینر و شناورهایی که این محمولهها را بار میزنند، قابل توجه است. بر این اساس و پیش بینیهای تجاری سال ۲۰۱۷ میلادی، با یک دلار در "ارزش ناوگان جهانی" و از آغاز ماه میسال جاری میلادی میتوان ۱۱۰ تن-مایل را طی یک سال خریداری کرد. معامله جالب توجهی به نظر میرسد: به ازای یک اسکناس یک دلاری یک تن کارگو در بیش از ۱۰۰ مایل جابه جا میشود.
عامل اهمیت یک دلار در صنعت کشتیرانی چیست؟
ارزشمند بودن اسکناس یک دلاری در صرفه به مقیاس از طریق جابه جایی بار در دریا طی زمان و در مسافتهای دور ایجاد میشود.
میانگین حمل یک تن در این گستره حدودا پنج هزار و ۱۶ مایل و میانگین سایز شناورها ۵۸ هزار و ۷۰۶ DWT است. میزان تن-مایل به ازای هر دلار در طول زمان و به موجب تغییرات حاکم بر شرایط بازار سرمایه، هزینههای اساسی و پیچیدگی ساخت شناورها و بهره وریِ آنها، سرعت و سودمندی تغییر میکند (نرخ ناوگان و رشد تجارت همیشه در یک تراز قرار نمیگیرند). در بخشهای مختلف نیز آمار و ارقام میتواند به طور قابل توجهی متفاوت از یکدیگر باشند.
اسکناس یک دلاری در بخش شناورهای فله بر و نفتکش سالانه و به ترتیب ۱۵۴ و ۱۰۱ تن-مایل تجارت را مدیریت میکند. برای شناورهای گران قیمت و پیشرفته این رقم پایینتر است. برای شناورهای کانتینری علی رغم سرعت بالای آنها این رقم ۱۱۴ تن-مایل ثبت میشود. سایز شناورها (صرفه جویی به مقیاس در ساخت شناورها) و تراکم بار (بر حسب تن) در تعیین این امار نسبی نیز نقش دارند (که البته گستره کامل باری که هر نوع شناور حمل میکند را دربرنمی گیرد).
با این حال، فارغ از تعداد دقیق و تغییراتی که بازار در طول زمان شاهد آن است، ۱۱۰ تن-مایل تجارت سالانه برای یک دلار در زمانی که در بخشهای دیگر ارزش آن به شدت افت کرده است، ارزش بسیار خوبی دارد. این موضوع توانایی کشتیرانی در حمل تقریبیِ ۸۴ درصد از تجارت جهان بر حسب تن و نقطه اتصال برای نگه داشتن اقتصادهای جهانی شده در کنار یکدیگر را تایید میکند.
مهمترین نوسان در کشتیرانی این است که بازیگردانهای آن میتواند به ثروت خود بیافزایند یا آن را از دست دهند با این حال مشارکت اقتصادی حاصل از هر دلارِ سرمایه گذاری شده میتواند یکی از بزرگترین معاملات در این صنعت باشد.
این نمودار تن - مایلِ تخمینی تجارت به ازای یک دلار برای شناورهای فله بر، نفتکش، کانتینربر و شناورهای حمل گاز را نشان میدهد (معادل ۴۷۰ میلیارد دلار در ۲۸ هزار و ۳۰۰ فروند شناور).
یک دلار= ۱۵۴ تن مایل فله خشک
یک دلار= ۱۰۱ تن مایل تانکر
یک دلار= ۱۱۴ تن مایل محمولات کانتینری
یک دلار= ۲۰ تن محمولات گازی
یک دلار= متوسط ۱۱۵ تن مایل در صنعت کشتیرانی
به نظر میرسد صنعت کشتیرانی آنقدر ارزان است که هنوز میتوان خدمت قابل ملاحظهای با آن یک دلار خریداری کرد.