هدف نهایی تبلیغات هوشمندانه این است که رفتار مخاطب در مواجهه با قاچاق کالا تغییر کند و چنانچه تبلیغات بتواند منجر به تغییر نگرش مصرف کنندگان شود و از رغبت آنها برای هزینه کردن و مصرف کالای قاچاق بکاهد، موفق بوده است.
معرفی برخی ابزارهای تبلیغات هوشمندانه
تبلیغات هوشمندانه، متناسب و همه جانبه به گونه ای هستند که کیفیت و فرم محصولات تبلیغی در آنها دارای جذابیت و تاثیرگذاری لازم بر مخاطب می باشد.
- در محصولات تصویری مانند فیلم، انیمیشن، آثار تجسمی و آثار تلویزیونی، جذابیت بصری از مولفه های مهم تاثیرگذار بر مخاطب است. تنوع رنگ بندی و اشکال بکار رفته باید متناسب با سلیقه عمومی جامعه باشد و طراحی اجرای آن در سطح بالایی باشد.
- استفاده از رنگ های گرم و چشم نواز که موجب جلب توجه و تحریک تمایلات مخاطبان شود همیشه برای مخاطب جذاب بوده است. همچنین می بایست از نمادهای آشنای عموم جامعه برای بیان مفاهیم و معانی مورد نظر استفاده کرد و از نمادها و اشکال قدیمی که به وفور در محصولات تبلیغاتی دولتی بکار رفته اند و برای مخاطب جدید و جذاب نیستند نباید استفاده شود.
- استفاده از روایت های تصویری برای بیان برخی مفاهیم و معانی، سرعت بیان در تبلیغات فیلمی و انیمیشنی و نیز استفاده از طنزهای تصویری همانند کاریکاتور می تواند در این بخش مفید فایده باشد.
- در محصولات مبتنی بر متن، باید دو هدف کلی یعنی آموزش و اطلاع رسانی مدنظر قرار بگیرد. متون داستانی کوتاه برای مخاطبان جذابیت و تاثیرگذاری خاصی دارند. متونی که در اماکن عمومی و فضاهای بیرونی به مخاطب ارائه می شوند، باید در زمانی کوتاه و به آسانی خوانده شده و محتوای آنها منتقل گردد.
- استفاده از قالب طنز کلامی که دارای جذابیت عام است در بسیاری از موارد در مقایسه با متون جدی اثربخشی بیشتری دارد. در واقع پرهیز از کلمات و جملات پیچیده که در متون تخصصی و رسمی بکار می رود و برای عموم مخاطب قابل فهم نیست باید مورد توجه قرار بگیرد.
- جملات دستوری یا از موضع بالا، در مخاطبان نوعی مقاومت ایجاد می کند و پذیرش محتوا و پیام را توسط آنان دشوار می سازد. در مقابل، ایجاد سوال و تلنگرهای ضمنی و مودبانه به صورتی معماگونه می تواند ذهن مخاطبان را بیشتر درگیر تبلیغ کند و آنها را کنجکاو کرده و به تامل و تفکر بیشتر وادارد. باید توجه داشت که استفاده از جملات بدیهی و کودکانه سطحی، توهین به شعور مخاطب تلقی شده و واکنش منفی آنها را در پی خواهد داشت.
- همچنین مواردی چون ایجاد تنوع در رنگ پس زمینه و متن، انتخاب فونت های خوانا و جذاب و استفاده از تکنیک های طراحی در نوشتن عناوین یا جملات کوتاه نیز باید در دستور کار قرار بگیرد.
جمع بندی:
هدف نهایی تبلیغات هوشمندانه این است که رفتار مخاطب در مواجهه با قاچاق کالا تغییر کند و چنانچه تبلیغات بتواند منجر به تغییر نگرش مصرف کنندگان شود و از رغبت آنها برای هزینه کردن و مصرف کالای قاچاق بکاهد، موفق بوده است. پیش زمینه این تغییر رفتار، تثبیت باورهای اساسی در زمینه عواقب، عوارض و کارکردهای قاچاق کالا در عرصه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه، بر اذهان همه مخاطبان خاص و عام است.
پژوهش خبری صدا وسیما//نویسنده مسئول:سارا شاکری، دکترای مدیریت بازاریابی دانشگاه علوم تحقیقات تهران