عباس علی آبادی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، با اشاره به این که یکی از راههای رسیدن به افزایش راندمان نصب توربینهای جدید است افزود: آخرین توربینی که مپنا در کلاس E. میسازد، ۵۵ درصد راندمان دارد که نسبت به توربین قبلی در این کلاس ۸ درصد ارتقاء یافته است که بزودی وارد بازار میشود.
وی گفت: در مقیاس بزرگ و در کلاس F. توربین هایی با راندمان ۶۰ درصد به بازار خواهد آمد.
علی آبادی افزود: راندمان تولید برق فعلی نیروگاههای کشور که یکی از بزرگترین مشکلات صنعت برق است باید ارتقاء یابد و بسیاری از نیروگاههای کشور که در حال حاضر سیکل ساده هستند باید به سیکل ترکیبی تبدیل شوند.
وی گفت: از سال ۱۳۹۰ تبدیل نیروگاههای ساده بخار و یا نیروگاه ساده گازی به سیکل ترکیبی در دستور کار مجلس و دولت قرار گرفت، اما تاکنون پیشرفت آن بسیار کند بوده است.
علی آبادی افزود: مپنا با استفاده از منابع خُرد مردم (مپنا یک شرکت بورسی است) و بدون استفاده از منابع صندوق توسعه ملی تصمیم گرفت نیروگاههای خود را به سیکل ترکیبی تبدیل کند.
وی ادامه داد: در نیروگاه پرند که در نزدیکی تهران قرار دارد سه واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی در سال جاری به مدار میآید که نخستین واحد آن در تابستان امسال وارد مدار میشود.
علی آبادی گفت: در هر واحد بخار ۳۳۰ میلیون متر مکعب سوخت صرفه جویی میشود.
وی با اشاره به اینکه نیروگاه پرند، فردوسی مشهد و عسلویه بدون استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در حال تبدیل به سیکل ترکیبی است افزود: نیروگاه کاشان و سبلان با استفاده از صندوق توسعه ملی در حال تبدیل شدن به سیکل ترکیبی هستند و دو نیروگاه ارومیه و چابهار در انتظار استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است.
علی آبادی گفت: مپنا میتواند حدود ۵۰ تا ۶۰ توربین برای تبدیل نیروگاههای سیکل ترکیبی به بخار نصب کند که به این ترتیب حدود ۸ هزار مگاوات نیروگاه پاک بدون استفاده از سوخت نصب کند.
وی افزود: منابع مورد نیاز نیز براساس قانون باید از محل سوخت صرفه جویی شده به سرمایه گذار پرداخت شود گرچه مپنا آماده است این کار را انجام دهد و پولش را بعدا بگیرد.
جذب سرمایه خارجی بهانه ای برای واردات شده است
مدیرعامل مپنا گفت : جذب سرمایه خارجی بهانه ای برای خرید خارجی و واردات است اما این موضوع به صنعت برق آسیب خواهد زد.
عباس علی آبادی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اینکه رویکرد دولت اقتصاد مقاومتی است، افزود: برخی کارها از دست دولت خارج می شود.
وی درباره خرید توربین های کلاس f از ایتالیا همزمان با امضای قرارداد مپنا با زیمنس برای انتقال فناوری گفت : متأسفانه این اتفاق با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی رخ داده و همچنان در حال انجام است.
علی آبادی تاکید کرد : انصاف نیست کشور با این همه ظرفیت در صنعت نیروگاهی دست دراز کند و ما نیاز به پول یا جذب سرمایه خارجی در صنعت برق نداریم و با ریال و ارز داخلی می توانیم این صنعت را تقویت کنیم.
وی درباره انتقال فناوری به کشور برای ساخت توربین های کلاس f گفت : این برنامه در حال اجراست و دو توربین ساخته شده براساس قرارداد به نیروگاه بندرعباس ارسال شده است.
مدیر عامل مپنا گفت: اندکی جلوی دعوت از خارجی را کم کنیم و اجازه دهیم با استفاده از منابع داخلی و اقتصاد مقاومتی که شعار اصلی کشور است ، پیش برویم.
علی آبادی افزود: امروز ما در بالاترین سطح فناوری جهان می توانیم طرح های نیروگاهی اجرا کنیم و در این بخش نیازمند سرمایه گذاری خارجی نیستیم چون توان و استعداد داخلی وجود دارد و فقط باید منابع داخلی را فعال کنیم و به سرمایه گذاران داخلی اطمینان دهیم منافع لازم را از محل سرمایه گذاری به آنها برمی گردانیم.
وی گفت: همه توربین های قدیمی را قادریم با استفاده از فناوری داخلی ارتقاء دهیم به همین دلیل از مجموع 10 هزار مگاوات نیروگاهی که دولت در دست ساخت دارد و 5 هزار مگاوات آن مربوط به بخش خصوصی است ؛ 24 توربین کلاس f باید ساخته و نصب شود تا انتقال تکنولوژی کلاس f به طور 100 درصد انجام شود و در این مسیر هیچ قطعه ای نیست که نتوانیم در داخل آن را تولید کنیم.
علی آبادی تاکید کرد : حمایت از ساخت داخل ، حیاتی است چون در دوره تحریم تجربه تلخی داشتیم ، بنابراین باید همه قطعات را بتوانیم در داخل تولید کنیم و از آنجا که یک توربین یک بار ساخته می شود و چندین بار قطعات آن تعویض خواهد شد و هر سه سال یک بار باید تغییر کند ، هیچ وابستگی نباید به خارج داشته باشیم.
وی گفت : فرآیند انتقال فناوری توربین های کلاس f که آخرین قسمت آن مهمتر از همه است از اول شروع شد و بنا به قرارداد منافع شرکت زیمنس هم باید تأمین شود ، به همین دلیل دو توربین اول را ساخته شده وارد می کنیم و از توربین سوم در داخل کشور مونتاژ می شود و پس از توربین ششم ، بخش سرد توربین در داخل ساخته خواهد شد و از توربین دوازدهم به بعد بخش گرم آن در داخل تولید می شود.
مدیر عامل مپنا اضافه کرد : قرارداد بین مپنا و زیمنس برای انتقال تکنولوژی تابع زمان نیست ، بلکه تابع تعداد است و می توان کل توربین ها را (24 عدد) در یک سال ساخت اما نه کشور توان و نه ظرفیت پذیرش این تعداد توربین را دارد ، بنابر این باید در کشور کارخانه هایی درست کنیم که اشتغال ایجاد کند و آنها نیاز به برق داشته باشند و بر آن اساس نیروگاه ساخته شود.
صدا و تصویر دارد