شهردار تهران :
افتتاح 15 پروژه باقیمانده شهرداری
قالیباف: تا پایان این دوره مدیریتی حدود 15 پروژه را تکمیل خواهیم کرد و در کنار آنها، پروژه های مناطق نیز به صورت هفتگی اجرا می شود.
به گزارش
خبرنگار صدا وسیما، محمد باقر قالیباف صبح امروز در حاشیه افتتاح خط هفت مترو تهران در جمع خبرنگاران افزود: هم اکنون کار مطالعاتی ال آر تی به انتها رسیده است و شهرداری تهران به دنبال آن است که حتماً این کار را اجرایی کند بدین معنی که سرمایه گذار خارجی در این حوزه BOT صورت سرمایه گذاری کرده و از محل فروش بلیط بتواند سرمایه اش را برداشت کند.
وی اظهارداشت: توفیق داریم در چنین روز با برکتی خط هفت به عنوان یکی از مهم ترین خطوط تهران را افتتاح کنیم. این خط عمیق ترین خط مترو به شمار می رود که متوسط بین 27 تا 30 متر عمق تونل آن است. البته اگر به صورت نقطه ای حساب کنیم، ایستگاه متروی تجریش با 70 متر عمق به عنوان عمیق ترین ایستگاه به شمار می رود اما این خط به صورت متوسط 30 متر زیر زمین است.
شهردار تهران تاکید کرد: بخش جنوبی خط هفت مترو با عمق نزدیک به 30 متر در زیر آب های سطحی قرار دارد چرا که آب های سطحی در 10 متری زمین است. همچنین در این بخش وضعیت خاک نیز بسیار نرم و در حال حرکت است به همین جهت اجرای این کار جزو سخت ترین پروژه های مترو تهران بود که انجام شد.
قالیباف اظهارداشت: ویژگی منحصر به فرد دیگر خط هفت آن است که تمام خطوط مترو تهران را قطع می کند، یعنی کسانی که از این خط استفاده می کنند می توانند با همه خطوط شهر ارتباط برقرار کنند به همین جهت خط هفت دسترسی به مقاصد سفر متفاوت را روان می کند.
شهردار تهران گفت: خط هفت مترو از شرقی ترین نقطه تهران در استادیوم تختی حرکت می کند، از مرکز شهر و میدان های قیام، محمدیه، خیابان مولوی و اتوبان نواب عبور کرده و سپس به سمت شمال در پل گیشا، برج میلاد و میدان صنعت تغییر جهت می دهد به همین جهت تعدد و تنوع در مسیر از شرایط منحصر به فرد این خط است.
وی تاکید کرد: این خط به خاطر شرایط خاص موجود با دو دستگاه تمام حفار اتوماتیک کار کرد به نحوی که یک دستگاه از نواب به سمت شمال و دیگری از نواب به سمت شرق حرکت کردند.
قالیباف طول خط هفت مترو تهران را 22 کیلومتر عنوان کرد و گفت: نهایتا طول خط هفت به 27 کیلومتر می رسد چرا که این خط به سعادت آباد خواهد رفت. علاوه بر این 19 ایستگاه مناسب هم برای دسترسی شهروندان در این خط وجود دارد.
شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره کمبود واگن ها در مترو تهران، تصریح کرد: در مترو تهران باید ببینیم اولویت کدام است، آیا ساخت مترو مهم است یا اینکه خرید و تجهیز واگن؟ حتما ساخت مترو یک کار اساسی است و باید تکمیل شود مثل این که ما جاده نداشته باشیم و ماشین بخریم؛ طبیعتا اگر جاده داشته باشیم، خرید ماشین راحت ترین کار ممکن است.
وی با اشاره به ایجاد اشتغال در مترو تهران، تاکید کرد: در ساخت مترو تنها بخش سیویل، بتن و خاک برداری مطرح نیست بلکه صنعت های مختلف در حوزه مکانیک، هواساز، برق، الکترونیک، اپتیک و انواع تکنولوژی ها دست به دست هم می دهند به همین جهت مترو یکی از مصداق های عینی اقتصاد مقاومتی است.
به گفته قالیباف در این دوره مدیریت شهری خطوط مترو شامل خط های شش و هشت به صورت کامل افتتاح می شود و تنها کاری که برای مدیریت شهری باقی می ماند، خرید واگن است تا سرفاصله حرکت قطار را کاهش دهند.
شهردار تهران تاکید کرد: سرفاصله حرکت قطار در همه خطوطی که در شهر تهران افتتاح می شوند، در روزهای ابتدایی همان 30 دقیقه یا کمی بیشتر است؛ به همین جهت در خط هفت مترو نیز سرفاصله حرکت قطار با حدود 30،40 دقیقه شروع می شود و طبیعتا در یک زمان مشخص به سرفاصله نرمال خودش می رسد. مخصوصا آنکه پیش از این خطوط مترو در طول های 5 تا 10 کیلومتر افتتاح می شدند اما خط هفت مترو برای اولین بار به صورت کامل افتتاح شده است.
وی عنوان داشت: البته اگر سرفاصله حرکت قطارها از هفت دقیقه بیشتر شود، به معنی کمبود قطار است. این در حالی است که اگر قطار داشته باشیم می توانیم هر دو دقیقه یک قطار به ایستگاه ها اعزام کنیم و ظرفیت فعلی مترو را به بیش از دو و نیم برابر افزایش دهیم.
قالیباف در ادامه تاکید کرد: کاهش سرفاصله حرکت قطارها در خط هفت مترو از 30 دقیقه تا 10 دقیقه به بحث های فنی مربوط است که باید در گذشت زمان انجام شود اما برای کاهش از 10 دقیقه به 7 دقیقه طبیعتا نیازمند قطار هستیم.
وی با بیان اینکه تمامی ایستگاه های خط هفت مترو ساخته و آماده شده است، گفت: البته بعضی ایستگاه هایی که هنوز افتتاح نشده به دلیل نصب پله برقی است چرا که ما قول دادیم تا زمانی که پله برقی ها به صورت کامل نصب نشوند، ایستگاه افتتاح نشود.
شهردار تهران با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تامین واگن مترو در تهران افزود: در حوزه واگن هم اکنون بزرگ ترین واگن سازی کشور متعلق به شهرداری تهران است، در این زمینه به سمتی حرکت می کنیم که بتوانیم روزانه یک واگن وارد ناوگان کنیم و این انتقال تکنولوژی در حال انجام است.
قالیباف گفت: اخیرا طی قراردادی با سرمایه گذاری خارجی به صورت مشترک، آنها را پای کار آورده ایم که واگن مختلفی از حوزه اروپا در کشور ساخته شود و در زمینه تولید ملی بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.
وی در ادامه درباره کمک های دولتی به منظور توسعه مترو نیز افزود: در زمینه مترو کمکی از طرف دولت انجام نمی گیرد.
شهردار تهران درباره اولویت های شهرداری در ماه های گذشته نیز تاکید کرد: ما گفته ایم تا زمان تعیین تکلیف پروژه نیمه تمام، پروژه جدیدی را آغاز نمی کنیم، هم اکنون نیز شاهد هستیم همین پروژه های نیمه تمامی که بعضا 20 تا 25 سال بلاتکیلف بودند، به انجام رسیده و دیگر پروژه نیمه تمامی وجود ندارد. امروز هم اولویت ما این است که هیچ پروژه نیمه تمامی را در شهر باقی نگذاریم.
وی با اشاره به افتتاح های پیش روی شهرداری تهران، تاکید کرد: در روزهای آینده پروژه های مهمی همچون خط هشت و خط شش مترو افتتاح خواهد شد. همچنین باغ کتاب که یک اتفاق بزرگ فرهنگی خصوصا برای کودکان و نوجوانان است و مایه افتخار نظام اسلامی است بهره برداری می شود. در کنار این موارد پروژه هایی همچون باغ پرندگان، ادامه اتوبان شهید حکیم و تونل شهدای غزه را داریم که بتوانیم رینگ کمربندی شهر را کامل کنیم.
قالیباف از تکمیل پروژه دولت آباد خبر داد و گفت: با این پروژه بار ترافیکی از اتوبان آزادگان به صورت مستقیم به جاده امام رضا(ع) منتقل می شود و ترافیک میدان بسیج کاهش پیدا می کند.
وی درباره دلایل تاخیر در افتتاح خط هشت مترو تهران، گفت: قرار بود بتوانیم خط هشت مترو تهران را در فرودگاه امام خمینی (ره) تا آخر فروردین افتتاح کنیم اما در تست هایی که انجام دادیم نیاز به زمان بود، همچنین تنها یک مورد تملک برای یکی از رستوران های مسیر را داشتیم که رضایت آنها هم برای ما شرط بود؛ به همین جهت مقداری کار ما را عقب انداخت اما هم اکنون این خط آماده است امیدواریم بلافاصله بعد از عید فطر بتوانیم آن را افتتاح کنیم.
قالیباف در پاسخ به سوال دیگری درباره راه اندازی خطوط ال آر تی در شهر تهران، گفت: ال آر تی یک مد حمل و نقلی جدید بود که ما در سفر مجارستان هم به این موضوع به صورت کامل پراختیم. همچنین با دوستان در شورای شهر به توافق رسیدیم که مد حمل و نقلی ال آر تی در حوزه مرکز تهران مورد نیاز است.
قالیباف افزود : مشتریان خارجی زیادی به ما مراجعه کردند و گفتند این پروژه را فاینانس کنید، در مقابل ما به شما وام ارزان قیمت می دهیم اما ما نپذیرفتیم. بگذریم که در برخی از بخش های دولتی هم اکنون برای خرید، پول نقد می دهند که در این شرایط اشتغال کشور کار درستی نیست.
شهردار تهران گفت: ما مصمم بودیم حتی فاینانس را هم قبول نکنیم بلکه آنها در پروژه ال آر تی تهران سرمایه گذاری کنند هم اکنون یکی از شرکت های اروپایی حضور پیدا کرده و خودش آمادگی دارد سرمایه گذاری کند تا از محل فروش بلیت بتواند درآمد خودش را برداشت کند.
تحقق کاهش فاصله شمال و جنوب تهران در حوزه کار شهرداری
شهردار تهران گفت : براساس بررسی ها 80 درصد آلودگی هوا متعلق به وسایل متحرک، از موتور سیکلت تا خودروهایی است که در شهر حرکت می کند، به همین جهت برای رفع این چالش یک راه بیشتر وجود ندارد و آن هم توسعه حمل و نقل عمومی است.
محمدباقر قالیباف صبح امروزدرسخنانی در مراسم افتتاح خط هفت مترو تهران تصریح کرد : در سال 85 مصمم شدیم که حوزه حمل ونقل عمومی را در اولویت قرار دهیم تا هر شهروند در فاصله 350 متر به یک ایستگاه حمل و نقل عمومی شامل مترو، اتوبوس و تاکسی برسد. روزی که این حرف را زدیم همه افراد- حتی مدیران- در مقابل این حرف ایستادند و گفتند این کار امکان پذیر نیست اما باید از مجموعه مدیریت شهری در شورا و شهرداری تشکر کنم که این اتفاق رخ داد.
وی گفت: هم اکنون در شهر تهران 70 درصد بودجه های شهرداری در حوزه زیرساخت ها هزینه شده و 30 درصد در حوزه نگهداری و جاری است یعنی حتی هزینه نگهداری شهر هم در کنار امور جاری، هزینه آب و برق شامل این 30 درصد می شود؛ در مقابل از بودجه عمرانی و زیرساختی شهر تهران همیشه بیش از 50 درصد متوجه حمل و نقل بوده است، این عدد و رقم ها ثابت شده است و در تفریغ بودجه وجود دارد.
شهردار پایتخت ادامه داد: برای افرادی متاسف هستیم که کارشناس نیستند و قلم می زنند و یا کارشناس هستند اما اغراض سیاسی در قلم آنها است . کسانی که مغرضانه قلم می زنید، بدانید ما به تقاطع همسطح ، پل ، تونل، زیرگذر و ... نیازمندیم، مشکل هم در مدیریت های غلط شماست که هر روز حداقل هزار خودرو به این شهر وارد می شود این در حالی است که می توانید جلوی این کار را بگیرید اما در وظایف خودتان کوتاهی می کنید و بار را بردوش شهرداری می گذارید ضمن اینکه به حمل و نقل عمومی هم کمک نمی کنید.
قالیباف تاکید کرد: اگر اتوبان امام علی(ع) نبود چه به سر شهر می آمد؟ اگر اتوبان آزادگان نبود و یا پل صدر نبود امروز همین اتوبان صدر 24 ساعته قفل بود. در آن زمان مطالعات دقیقی برای تعریض اتوبان، احداث تونل و پل صورت گرفت و ما بعد از دو سال مطالعه به احداث پل رسیدیم. آنهایی که می گویند این پروژه مطالعه نشده است بدون قطع می گویم رفتار سیاسی دارند.
وی افزود: اگر اتوبان صدر دو طبقه نشده بود و از آن طرف به اتوبان یادگار امام(ره) وصل نشده بود ، امروز مگر می شد در اتوبان های شهید همت و حکیم حرکت کرد؟ ما حرکت شرقی و غربی را راحت کردیم اما شما چطور حاضر هستید ابتدایی ترین موضوعات فنی و عمرانی را زیر سوال ببرید؟
شهردار تهران تاکید کرد: مردم ما یادشان است که حداقل اتوبوس ها را داشتند و یک اتوبوس کولردار در شهر خدمات دهی نمی کرد. حتی یک خط بی آر تی در این شهر نبود اما امروز شهر تهران 11 خط بی آر تی دارد. وقتی ما اولین خط بی آر تی را شروع می کردیم، دکتر شکیب ، رئیس کمیسیون عمران شورای سوم مخالف بود و می گفت خط 4 مترو راه می افتد و این خط برای خیابان انقلاب کفایت می کند. ما یک جلسه به صورت مفصل بحث کردیم و زمانی که تعداد سفر و مسافر مشخص شد، روشن شد اگر همه خط 4 مترو مثل الان با همه ظرفیت راه بیفتد، باز هم در نقاط پیک پاسخگوی حمل و نقل مردم نیستیم.
وی افزود : همچنان که امروز می بینیم خط 4 مترو و خط بی آر تی به صورت همزمان درخیابان انقلاب فعالیت می کند اما باز هم شرمنده مردم هستیم که با چه وضعی سوار مترو و بی آر تی می شوند. این بدین معنی است که ظرفیت یک حمل و نقل دیگر هم وجود دارد.
قالیباف با تاکید بر اینکه برای کاهش چالش آلودگی هوا باید توسعه حمل و نقل مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: خط 6 مترو رکورد کار و مدیریت را در مترو شکست که تا مرداد ماه آن را افتتاح می کنیم. ما پیش از این بخش کوچکی از خط شش در حدود پنج کیلومتر را با دستگاه تمام حفار اتوماتیک اجرا کرده بودیم اما کار باقی مانده بود ، با این وجود در کمتر از 18 ماه گذشته این خط به صورت کامل حفاری ، لاینینگ و ریل گذاری شد. همچنین امروز همه ایستگاه ها در خط شش مترو به عنوان طولانی ترین خط درحال انجام است و بالای 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
وی تاکید کرد: با اضافه شدن 6 کیلومتر به بخش جنوبی خط شش مترو تهران هم اکنون طول این خط به 39 کیلومتر رسیده و طولانی ترین خط مترو پایتخت است که از حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در شهر ری تا امامزاده داوود امتداد دارد و از مرکز شهر عبور می کند ، این خط در 18 ماه ساخته شده و مایه افتخار کشور است که به دست همین مهندسان و جامعه صورت گرفته است.
شهردار تهران با اشاره به اهمیت موضوعات اشتغال ، اقتصاد مقاومتی ، آلودگی هوا و خاک و استفاده صحیح از ظرفیت های بانکی در مجموعه مدیریت شهری گفت: شاهد هستیم در بخشی از بانک ها سرمایه بانک که سرمایه مردم است، در چه مسیرهایی هزینه می شود و هرروز ازجایی خبری در می آید و معضل فساد اقتصادی ایجاد می شود، اما امروز بانک شهر، بانک مردم است و به هم به شهرداری ها و عمران شهرها کمک می کند.
قالیباف یادآور شد: چرا فاینانس را از خارجی ها می گیریم و سود پول را به آنها می دهیم؟ اگر روزانه 21 هزار نفر در سه شیفت توسعه مترو کار می کردند، به خاطر حمایت مالی بانک شهر بود چرا که سرمایه این بانک به سوادگری نرفت و پول مردم را درخدمت مردم آورد.
وی تصریح کرد: ما در توسعه مترو همه دست به دست هم دادیم و توانستیم یک کار خوب را انجام دهیم. این نشان داد اگر یک مدیریت دلی یعنی برادری، همکاری و اخوت باشد، شامل« لایحتسب» هم می شود به این معنی که خداوند می فرماید اگر در راه من گام بردارید، من در جاهایی به شما کمک می کنم که هرگز در محاسبات شما نیست. در این زمینه ما خودمان هم نمی توانیم فهم کنیم چطور خط شش و هفت را ساختیم ، بلکه همه این ها لطف خدا است و در محاسبات ما نیست.
محمد باقر قالیباف تاکید کرد: باید هم در مقابل این دشمنان غداری که دیدید در چهارشنبه با ما چه کردند و به ما رحم نخواهند کرد ، بایستیم و هم بهترین الگوی مدیریت را در خدمت به مردم ارایه بدهیم. همچنان که ما در شهرداری تهران، ناجا و دفاع مقدس اینگونه عمل کردیم.
قالیباف یادآور شد: برای ما اصلا مهم نیست این مردمی که در سایه نظام اسلامی زندگی می کنند چه گرایش، سلیقه ، دین و مذهبی دارند، همین که در سایه نظام اسلامی هستند ما موظف هستیم به آنها کمک کنیم، مگر اینکه خدای ناکرده بخواهند به نظام خیانت کنند در غیر این صورت با هر گرایش وسلیقه باید به آنها خدمت کنیم. حتما محرومان و مستضعفان نیز در این خدمات در اولویت قرار دارند.
وی با قدردانی از تمام دست اندرکاران پروژه خط هفت مترو تهران ، گفت : بدون شک این پروژه هم عزت دنیوی و هم اجر اخروی برای دست اندرکاران آن به دنبال دارد . تا زمانی که این پروژه وجود دارد و مردم از آن استفاده می کنند ، حسنات این پروژه پای آن ها ختم می شود چرا که آنها این خدمت را برای رضای خداوند انجام دادند تا خدمت به خلق خدا را نمایندگی کنند.
شهردار تهران گفت: همیشه در قبل و بعد از انقلاب هر کاری که انجام شد، نهایتا فاصله شمال و جنوب افزایش پیدا کرد اما گفتیم نمی گذاریم این شکاف بیشتر شود و تلاش می کنیم تا فاصله شمال و جنوب را کاهش هم بدهیم، امروز مدعی هستیم فاصله شمال و جنوب شهر درحوزه کار شهرداری تهران کاهش پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: ما در شهر تهران در طول 12 سال گذشته همیشه تحت فشار تحریم داخلی و تحریم خارجی بوده ایم، اما با این وجود من همیشه به مردم تهران گفته ام بنده در شهر تهران مسئول و پاسخگو هستم و نباید گله مندی کنم بلکه باید کار خود را انجام دهیم و از مشکلات حرف نزنیم.
قالیباف در ادامه به زخم زبان های بی شمار اشاره کرد و گفت: کار به این عظمت انجام می شود اما بعضی افرادی حرف هایی می زنند که خودشان یک متر خاک هم جابه جا نکرده اند و یک متر سازندگی نداشتند، اما حالا در وصف یک شهر می خواهند قلم فرسایی کنند، تازه بعد هم نمی توانیم پیدا کنیم که صاحب قلم چه کسی است.
وی ادامه داد: ما هیچ وقت به این موضوعات توجه نکردیم و به مردم دو قول جدی دادیم، اول آنکه کاهش فاصله شمال و جنوب اتفاق بیفتد و دیگری آنکه ما در تهران بتوانیم به چالش بزرگ آلودگی هوا بپردازیم.
شهردار تهران افزود: همیشه در قبل و بعد از انقلاب هر کاری که انجام شود، نهایتا فاصله شمال و جنوب افزایش پیدا کرد اما گفتیم نمی گذاریم این شکاف بیشتر شود و تلاش می کنیم تا فاصله شمال و جنوب را کاهش هم بدهیم، امروز مدعی هستیم فاصله شمال و جنوب شهر در حوزه کار شهرداری تهران کاهش پیدا کرده است.
قالیباف با آرزوی موفقیت برای همه نمایندگان شورای پنجم و مجموعه مدیریت شهری، گفت: به آنها عرض می کنم که مهم ترین چالش این شهر آلودگی هوا، آلودگی صوت، آلودگی آب و خاک است که در این میان مهم ترین موضوع نیز آلودگی هواست.